24 januára, 2010

THE SWORD AND THE LUTE







Původní název:
Qin Jian En Chou(1967)
Režie:
Chui Chang Wang
Země:
Čína
Obsadzení:
Lo Lieh; Ivy Lig Po; Lily Ho Li Li;Yueh Hua;Wang Yu;Cheng Miu;Petrina Fung Bo Bo a další

IMDB / HKMD / HKCINE


Meč a loutna jsou hlavními neživými aktéry stejnojmenného filmu o mocných artefaktech, boji, cti a odvaze. Nechybí zde samozřejmě překrásné hrdinky, švarní hrdinové, zlí padouši, podlí pohůnci a jedna rozporuplná postava. Režisér Chui Chang Wang rozehrál romantické drama v roce 1967 a do hlavních rolí obsadil ty nejzářivější hvězdy čínské kinematografie 60. let.
Předně se tu objevil veliký idol Wang Yu, hvězda první velikosti a jeho herecky lepší alter ego z Changova veleslavného spektáklu The Magnificent Trio, Lo Lieh. Neméně slavný byl i Yueh Hua. Role hlavních padouchů si střihli osvědčené typy, Cheng Miu a Lee Wan Chung. Ženskému osazenstvu dominovala hlavně kráska Ivy Ling Po, následovaná další dámskou ikonou Lily Ho Li Li. Pro mou osobu je nesmírně zajímavá hlavně ústřední dětská role, ztvárněná Petrinou Fung Bo Bo. Historie zajímavého rodu Fungů se vine čínskou kinematografií podobně jako historie klanu Lau a Petrina projevovala v dětství skutečně výjimečný herecký talent, který bohužel jako dospělá neměla příležitost víc prosadit.
O nádherném obsazení by se dalo psát dlouho, ale českému čtenáři by asi za chvíli došla trpělivost při čtení seznamu zajímavého jen pro pár nadšenců.
Děj Meče a loutny je klasicky čínský, to znamená prostince naivní a velmi komplikovaný zároveň. Na komplikovanosti mu dodává hlavně množství osob zasazených do příběhu. Většina z nich si dělá nárok na hlavní místo scénáře, což je obvyklé, takže vyznat se v jejich vztazích a příbuzenských propletencích vyžaduje pro nezasvěceného trochu úsilí.
Pro zjednodušení si řekněme, že osu děje tvoří příběh tří rodů. Rodu Gau, rodu Shin a klanu Létajících Tygrů, což je rod Wei. Právě tento rod, vedený přísným patriarchou Weiem získá spíš náhodou, než záměrně velmi silnou zbraň, Loutnu fénixe, vystřelující s kulometnou neúprosností desetitisíce jehel do těl protivníků. Loutna může být zničena jen jedinou zbraní, Neviditelným mečem, který byl svěřen slečně Sun, roztomilému benjamínkovi klanu Gau. Krásná Šarlatová panna pověří dvojici bojovníků Jin a Jang, aby nebezpečnou loutnu dovezli do rodového sídla v Dračím údolí, kde bude moct být zneškodněna, ale, jak už jsem předestřela, klan Létajících tygrů se loutny zmocní. Patriarcha Wei se chce ale kromě loutny zmocnit i meče a ještě dalšího mocného artefaktu, šikovného léčivého kamene Sedmi hvězd, který svou vpravdě magnetickou silou umí vytáhnout jehly z nebohých postřelených. Wei se neštítí pro získání artefaktů vyvraždit rod Shin, ze kterého přežije jen mistr bojových umění, pan Shen Shewen.
Zraněného mistra najde malá Sun a odvážně ho doveze do Dračího údolí. Cestou ale zachránkyně a její sluha potkávají podivného koňáka, který se figuruje jako tajuplná postava s nejasnými záměry (Lo Lieh). Podivný muž se ke společnosti přidá a jeho přítomnost je skutečným oživením děje, protože Lo Lieh si, jako ostatně vždy, ukradl film tak trochu pro sebe. Jeho herecké podání od počátku trčí mezi topornou statičností jeho kolegů a dodává filmu ten patřičný glanc. Lo rozehrává klasický tajuplný part divného chlápka, kterému se v očích leskne náznak padoušství a který se nakonec ukáže být ryzím charakterem. V konečném souboji s podlým buddhistickým mnichem (Yuen Siu Tien) se hrdinství podivného muže odkryje v plné míře a odhalí nebroušený diamant jeho povahy.
Kromě Lo Lieha film patřil hlavní krásce Ivy Ling po, která se v ději zjevuje jako zachránkyně pana Shena a ostatně jako chrabrá zachránkyně všech (kteří udělají okrajovou nezáživnou práci, jako pátrání, odstraňování padouchů, nošení nemohoucích a ochrana domů před nájezdy). Šarlatová panna, kterou Ivy představuje je okouzlující bytost s polobožskými prvky. I když děj sleduje hlavně malou Sun a její přátele, doopravdy patří klíčové momenty Šarlatové panně, která tu zastupuje Nebesa a osud. Symbolická scéna jejího odjezdu zanechává jakési jemnohmotné dědictví Šarlatové panny malé Sun a tím ji předurčuje k následnictví.
Protože jde o klasické wuxia, jsme svědky několika „létacích“ scén, ale režisér je kupodivu omezil jen na několik vzletných výskoků na hradby a střechy. Naproti tomu souboje se odehrávají na pevné zemi a jsou poměrně prostříhané, takže zde není moc místa pro úsměvy nad legrační toporností herců a zvlášť hereček. Dokonce ani věhlasné dřevo Jimmy Wang Yu nemohl uplatnit své kreace. Většinou někam pobíhá nebo vyděšeně zírá, což mělo jistě omámit čínské divačky množstvím sex appealu. Souboje naštěstí obstarávají hlavně kaskadéři v pozadí (Lau Kar Leung, Lau Kar Wing…jak jinak, také Tong Gaai , Yuen Siu Tien a další), takže se film neustále pohybuje a netrčí jako monolit, což se stává u dílek typu Come, drink with me i Magnificent Trio.
Chybí tu i velké citové drama, povětšinou se všichni mají rádi jako příbuzní nebo přátelé a s touto polohou vystačí od začátku do konce. Také krví se šetří. Díky tomu je snadno poznat, že na režisérské sesli neseděl krvavý kmotr Chang, ale někdo jiný, omezující práci maskérů na nezbytné minimum. Kostýmy jsou čistou esencí své doby, takže mužským představitelům sluší a nebohým kráskám v boji zase ubírají na eleganci podivné šatky s vesele vlajícími pláštíky, jako ve všech wuxia 60. let.
Obecně vzato je Meč a loutna jedním z nejlepších wuxia 60. let co do tématu i jeho zpracování. Určitě co do hvězd zazářil, ale nic výrazně nového do žánru nepřinesl. San Kongův děj drží pohromadě a všechno funguje nadprůměrně dobře. Omezil velká hrdinská gesta i symboly, soustředil se na jednu dějovou linku a díky oživení postavou dítěte získal na decentní úsměvnosti. Určitě stojí za shlédnutí a pokud bych stála před úkolem doporučit někomu typické wuxia této doby, volba je jasná, protože slavné Magnificent Trio je pro dnešního evropského diváka přeci jen trochu odtažitější a archaičtější.