07 októbra, 2008

JIMMY WANG YU



Jimmy Wang Yu

王羽
Wang Yu
Wang Yue
Wang Zheng Quan
Wong Jing Kuen
Wong Yu Lung

Jednoruký šermíř

Nar: 28. 3. 1944

Tiger Boy


odkaz na filmografii

Měl nespornou výhodu, které se lehkovážně zbavil. Byl první. Mohl si užívat vší péče kmotra, dýchajícího pro své milované syny, ale chtěl víc. Cítil se hvězdou první velikosti a neuvědomil si, že kolem něj už dávno plyne jiná doba, která se za zády trochu směje toporným hrdinům 60.let.

Chang Cheh mu dal šanci, jaká se nedostává často, ale velice rychle se k němu obrátil zády, když zjistil, že Wang neví, co je sebereflexe a pokora.

Jejich spolupráce byla velmi krátká, ale nutno řícrt, že pro čínskou kinematografii velice zásadní. Jimmy Wang Yu si i přes svou ne zrovna milováníhodnou povahu zaslouží uznání jako velká hvězda hrdinského wuxia šedesátých let.

Narodil se ve Wuxi, v provincii Jiangsu, ale o jeho dětství i dospívání se informace rozcházejí, protože i sám herec rád mlží a dopřává si legendární pel. Zřejmě už ve škole v Šanghaji začal s plaváním a vodním pólem. Stal se reprezentantem a v plaveckých disciplínách slavil poměrně dost úspěchů. Později se stal vojákem, ale zároveň dost pramenů uvádí, že byl přijat na fakultu stavebního inženýrství v Hong Kongu, kde se poprvé setkal s filmem.

Jaká chronologie jeho života před první hereckou etapou skutečně byla, je záhadou. Jisté je, že se v roce 1963 zúčastnil svého prvního castingu a v roce 1965 získal konečně roli, a to ve filmu THE TWIN SWORDS

který režíroval Chui Chang Wang. Romantické wuxia poznamenalo celou jeho kariéru. Už v tomto filmu bylo jasné, že Jimmy je typ, který přesně pasuje k rámci velkého melodramatu spojeného s mácháním mečem.

Navíc se setkal s dalším významným hercem, který s ním hrál ve většině slavných snímků.Lo Lieh právě začínal, také v žánru wuxia, ale jeho sofistikovaná, zajímavá osoba mířila výš. Ovšem šedesátá léta zatím přála víc hezkým tvářím, než kultivovanému projevu. Wang mohl expandovat.
TEMPLE OF THE RED LOTUS (1965)

stejného režiséra byl identický bratr předchozího a Wang tu opět dominoval. Za ním se vrstvily pozdější velké hvězdy šedesátých a sedmdesátých let, jako výše zmiňovaný Lo Lieh, dále Ku Feng, Tien Feng nebo Petrina Fung Bo Bo,které se proslavily hlavně ve filmech Changa Cheh.

Velký kmotr jim dal prostor a každému z nich vytvořil specifický charakter. Všiml si i Jimmyho Wonga, a protože rád dával příležitost mladým, neokoukaným tvářím, zaexperimentoval si s ním ve svém prvním černobílém kung fu (nikoli wuxia) filmu TIGER BOY (1966).

Ovšem neobjevil jen jeho. Dal šanci i jeho souputníkovi Lo Liehovi. Kmotr si vždycky potrpěl na páry. Tiger Boy měl úspěch a Chang oba herce obsadil do velkého wuxia spektáklu THE MAGNIFICENT TRIO (1966).

Neodolatelná trojička Jimmy Wang Yu-Lo Lieh-Cheng Lui porazila dosavadní kasovní úspěchy a vynesla na výsluní studio Shaw Brothers, které se zbavilo nálepky tvůrce slaďáků a převzalo vládu nad filmy s bojovou tematikou.
Chang Cheh měl obrovský dar, díky kterému dokázal přesně vystihnout postavy a charaktery svých předních herců. Odhadl i Wanga. Dokonale. Stvořil pro něj roli naivního, statického hrdiny, který uchvacuje diváky svou tváří.

Ostatně, nebylo dobré točit s Wangem velké bojové scény, protože Wang nebyl mistr bojových umění, ale plavec. Nikdy se nevěnoval wushu a bojovat neuměl, stejně jako Lo Lieh. Ale nadaný Lo měl nespornou výhodu absolutní přesvědčivosti. Nikdo mu nevěřil, že také neumí bojovat. Jeho herectví bylo nadprůměrné, ale Wangův projev nikdy příliš neoslnil.

Chang Cheh nebyl hlupák a věděl, že jeho nedostatky skryje tak, že ho vystrčí do popředí a pozornost diváků zaměří na jeho hrdinství, které opřede dokonalou kulisou a natolik zajímavým příběhem, že nikdo nebude hledat mouchy na Wangovi samotném. Risk se vyplatil. Wang se stal doslova přes noc hvězdou, protože Magnificent Trio slavilo obrovské úspěchy.


THE TRAIL OF THE BROKEN BLADE (1967) byl dalším velkým wuxia snímkem z kmotrovy dílny, ale úspěchů Magnificent Tria rozhodně nedosáhl. Chang Cheh se učil postupy, které ho později proslavily a také pracoval na Wangově charakteru. Brousil diamant. Hrdinu, kterého si lidé oblíbí a budou ho věrně následovat.

Ale zatímco připravoval půdu největšímu snímku s Wangem v hlavní roli, Wang se ještě jednou spojil se svým objevitelem Chui Chang Wangem ve filmu THE SWORD AND THE LUTE (1967), kde byl k vidění i jeho stín Lo Lieh.

Zatímco Lo se v roce 1967 na chvíli zpronevěřil kmotrovi a točil s jinými režiséry, ke své škodě se neúčastnil projektu, který rok 1967 naprosto ovládnul. ONE-ARMED SWORDSMAN

byl skvěle vystavěný příběh stojící na výborně propracované postavě mladíka, který je i přes svůj nízký původ vyučován mistrem spolu s urozenějšími spolužáky. Ti ho vyprovokují k souboji a rozmazlená mistrova dcera ho připraví o pravou ruku. Zmrzačený muž se dostane do opatrování obětavé dívky (Chiao Chiao)

která mu vrátí nejen chuť do života, ale také bojové schopnosti, když mu předá manuál zděděný po otci, ve kterém se vysvětlují techniky levorukého šermu. V kulisovém městečku prodchnutém chladem povstane jednoruký šermíř a naplní všechny aspekty Changova „yanggang“ filmu, který vyzdvihuje mužské aspekty života, boje i hrdinské smrti.

Griffin Yueh Feng obsadil ještě v roce 1967 Wanga do dramatu Auntie Lan, čímž trochu narušil linii jeho hrdinských filmů, ale THE ASSASSIN Changa Cheh vrátilhrdinu na jeho místo se vší důstojností a slávou.
Assassin sice nedosáhl slávy jednorukého šermíře, ale rozhodně patří k nejlepším raným wuxia snímkům Changa Cheh.

Příběh nadaného šermíře (tentokrát opravdu mistra meče (tien) a nikoli šavle (dao)jako ve swordsmanovi), který pochází z národa Wangů a který se po několika osudových životních událostech stane nájemným vrahem předsedy vlády má několik nepřehlédnutelných předností. Za prvé výborný příběh se silnými dramatickými i melodramatickými prvky, za druhé natolik dobře vytvořené bojové sekvence, že je to pro danou dobu vzniku netypické, velmi dobré kostýmy a tím i zajímavou barevnou symboliku (Wang Yu se tu objvuje v černé, rudé a nakonec bílé)i samotného Wanga ve vrcholné herecké formě.

Wang se tu opravdu vytáhl a Assassin určitě patří k jeho nejlepším rolím. Jeho pojetí ovlivnilo i mladší filmové tvůrce a Yimou se jím nechal inspirovat v HRDINOVI s Jetem Li v hlavní roli.

Barevnou symboliku, která i v The Assassin vylézá hodně do popředí, ještě zvýraznil a i když ubral vyprávění na původní síle a obětoval děj estetice jednotlivých obrazů, dokázal, jak moc Assassin zapůsobil na publikum i budoucí tvůrce.

V The Assassin navíc vygradoval motiv „hrdinského krveprolití“ a s ním spojeného kultu hrdinské mužnosti.
Jimmy Wang Yu se po dvou letech filmové práce stal hvězdou. Měl stejně rychlý nástup jako většina kmotrových synů, možná dokonce rychlejší a díky tomu i poměrně velké sebevědomí, které ho přesvědčovalo o jeho výjimečnosti.

Chang Cheh měl sebevědomé mladé herce rád, ale znal hranici, za kterou nikdy nenechal své svěřence zajít. Už v roce 1967 bylo celkem jasné, že sebevědomá hvězda a slavný režisér nebudou vycházet tak, jak si původně mysleli. Zatím si ale Wang užíval popularity a točil s každým, kdo ji mohl rozšířit.

Zajímavé je jeho propojení s japonskou kinematografií. Wang točil pro Japonce rád. Byl to relativně chytrý kalkul, protože japonské filmy byly v Číně nesmírně oblíbené a čerpal z nich i sám velký kmotr. ASIA-POL (1967)

aka Ajia Himitsu Keisatsu byla jeho první spolupráce s japonskými filmaři. Film Matsuo Akinoriho byl také první moderně střiženou rolí ve Wangově kariéře a kriminální žánr mu docela sednul. Wang si tu zahrál japonsko čínského Jamese Bonda, tedy tajného agenta se stylovou vizáží, pistolí v ruce a osudovou ženou v pozadí.

Možná se měl hned z počátku zaměřit na tento typ rolí, protože po něm nikdo nevyžadoval elegantní bojové scény, ale wuxia pro něj znamenalo stabilní příjmy a jistotu, takže jeho kariéra pokračuje klasickými filmy plnými mečů a slov o hrdinství.
THE SWORD OF SWORDS (1968)

natočil Ching Gong, který vsadil tutovku. Jimmy Wang v hlavní roli klasického „swordplay“, po jeho boku báječná Li Ching a jako choreografové Lau Kar Leung a Tong Gaai. I když měl film jen standartní úspěch, úspěch to byl. A Wang v něm byl dobře viditelný.

Na řadu přišel vzápětí další velký kasovní trhák Changa Cheh GOLDEN SWALLOW (1968) s Cheng Pei Pei v hlavní ženské roli a dvojicí Lo Lieh-Wang Yu v hlavních mužských úlohách. Osudové drama bojovnice Zlaté vlaštovky, která stojí mezi dvěma muži plné velkých citů a stříkanců umělé krve přilákalo do kin opět poustu lidí a dodnes se řadí k nejlepším kouskům Changovy tvorby.

Chang tvořil trháky většinou po sériích, takže další na sebe nenechal dlouho čekat. RETURN OF THE ONE-ARMED SWORDSMAN spatřil světlo světa hned po Vlaštovce a měl patřit znovu hlavně Wangovi. Jenže Wang se nechal příliš unést.

Byl slavný, žádaný a požadoval odměnu odpovídající jeho proslulosti. Dovolil si zatlačit nejen na kmotra, ale dokonce i na samotného Run Run Shawa. To nebylo jen odvážné. Bylo to hloupé. Hvězdy sice zaručovaly velkou část úspěchu filmu, ale neměly postavení svých dnešních kolegů. Nemohly si diktovat podmínky, které by pro studio byly finančně nevýhodné. A o peníze šlo vždycky až na prvním místě.

Kmotr se netvářil vřele a Shaw přivřel dlaň. Wang si zjevně neuvědomil, že Chang Chech si mu přímo před nosem vyhlédl dva herce vedlejších rolí Davida Chianga a Ti Lunga. Už nepotřeboval svého toporného hrdinu za každou cenu.

Mladí herci ovládali bojová umění, byli stjně hezcí, měli charisma a hlavně v Davidově případě byli také dobří v hraní jako takovém. Návrat jednorukého šermíře znamenal jeho odchod. I když dál Jimmy Wang točil pro Shaw Bros, Chang ho ke svým dalším úspěšným projektům nepřizval. A Wangovi nastala docela krutá léta.

Ne, že by měl nouzi o role, ale přehlížel konkurenci, která sílila na všech frontách. Byl tu Bruce Lee, největší ikona asijského filmu a nositel nového stylu „martial arts“ filmů. Byli tu David Chiang a Ti Lung, ze kterých udělal kmotr veliké idoly během dvou filmů. Přicházela doba Chen Kuan Taie a Lau Kar Leung se rozhodoval pomalu k osamostatnění. Wang ztratil dech a musel udělat něco pro záchranu svého jména.

Po akčním dramatu MY SON (1970), které naprosto zapadlo, napsal, zrežíroval a odehrál svůj tvůrčí debut, který ho nasměroval k drsnějšímu druhu filmů a do slova a do písmene vytáhl z hrobu.
THE CHINESE BOXER (1970) se proslavil stejně jako jednoruký šermíř a spojil Wanga s drsným, věru chlapským bojovým stylem, který odpovídal dobové módě svou tvrdostí, moderností a akčním pojetím. Objevily se tu velké hvězdy, které si diváci s Wangem spojovali. Lo Lieh a Cheng Lui, oba parťáci z Magnificent Trio, dále pak Ku Feng, Chan Sing, Hsu Hsia a kmotrův oblíbenec Wong Chung.

Wang tu převzal všechna kmotrova schémata. Japonský charakter, proudy krve i padající sněhové vločky. Vliv Changova Vengeance! je tu znatelný až hanba, přesto si The Chinese Boxer zaslouží uznání, protože nevyužil ispirační zdroj špatně.

Po čínském boxerovi se Wang znovu spojil s japonskou produkcí a jako jednoruký šermíř se střetl s japonským hrdinou Zatoichim. Film ZATOICHI MEETS THE ONE-ARMED SWORDSMAN (1971) je něco jako Alien versus Predator.

Dvě legendární postavy se střetnou ve stylizovaných soubojích a úspěch je zaručen. Japonec Kimiyoshi Yasuda a Číňan Chui Chang Wang spolurežírovali tento zajímavý projekt rok před vznikem hodně antijaponského Fist of Fury Bruce Lee! To je docela zajímavá paralela a nabízí mudrlantům široké pole k úvahám.

Po nevýrazných wuxia THE SWORD(1971) a THE PROFESSIONAL KILLER(1971) Jimmy Wang natočil další film, ve kterém se opřel o úspěch Čínského boxera a tvůrčích postupů Changa Cheh. THE ONE ARMED BOXER(1971) byl vytvořený pro nově expandující studio Golden Harvest a i když Wang nezískal ke spolupráci žádné osvědčené hvězdy, jeho jméno a námět daly dohromady relativně slušný úspěch.

Tím ale Wang víceméně skončil. Jeho jméno se propíralo v bulváru a zajímavé nabídky se mu nijak nehrnuly. Shaw Brothers se s ním soudili kvůli nedodrženým smluvním závazkům a jeho osobní život budil zájem senzacechtivého publika. Šeptanda roznášela zaručené zprávy o jeho úzkém spojení s Triádou a Wang navíc nezdravému zájmu o svou odobu vypomáhal aférami.

V roce 1969 se totiž oženil s herečkou Lin Tsui, jejíž manžel se oběsil a Wang v celém dramatu cizoložné manželky figuroval jako viník. Dav měl tučné sousto, protože Wang přivedl svou těhotnou milenku k oltáři brzo po smrti jejího muže, aniž byla rozvedená. Navíc jejich manželství rok od roku dramatičtěji gradovalo. Mluvilo se o násilí z Wangovy strany, o jeho žárlivosti, krutosti a on se naopak hájil tím, že jeho žena je lesbička.

Takový typ drbů slavnému herci rozhodně neprospíval. Popularita se začala vytrácet.
Wang točil střídavě v Hong Kongu i na Taiwanu, ale od roku 1971 po několik dalších jalových let jeho filmografie neobsahuje nic, co by skutečně stálo za větší zmínku.
Wangova kariéra byla v troskách, ale sebevědomý herec si toho nebyl zjevně vědom.

Jeho obdivovatel, mladý herec Jackie Chan tehdy startoval svou hvězdnou kariéru a Wangovi chtěl pomoct na výsluní. Režisér Lo Wei tedy Wanga obsadil do kung fu filmu vlastní výroby THE KILLER METEORS (1976) a v roce 1977 využil slávy jeho jména Lau Kar Wing jako režisér wuxia filmu ONE ARM CHIVALRY FIGHTS AGAINST ONE ARM CHIVALRY(1977), jinak ale Wang celá 70. léta točil špatné taiwanské filmy a jeho sláva se smrskla jen do zpráv pro bulvár.

Znovu se oženil, tentokrát s letuškou Kai-cheng, ovšem i druhé manželství bylo skandální. Wang nepovolil své ženě rozvod a přepadl ji v hotelovém pokoji při dostaveníčku s přítelem. Ne sám, ale za doprovodu reportérů i policie. Další nedůstojný skandál byl na světě.

Všechny jeho aféry dokonce vyvrcholily obiněním z vraždy spisovatele Henryho Liu na Taiwanu. Obvinění bylo nakonec staženo, ale Wangovu už tak pošramocenou pověst dorazilo.
Po dalších neslavných filmech se Jimmy Wang objevil jako zázrakem v SHANGHAI 13 (1985). Naposledy si zahrál pod vedením Changa Cheh po boku všech kmotrových superstars. Ještě mu svitla naděje.

Nikoli od Changa Cheh, který byl starý a končil, ale opět od Golden Harvest a Jackieho Chana, který dával Wangovi šance několikrát. THE MILLIONAIRE'S EXPRESS (1986) režírovaný Sammo Hungem byl špičkový kung fu film, ve kterém se Jimmy jen mihnul, ale toto mihnutí mu určitě stálo za to, protože jeho filmotéce chyběl pořádný kus.

Další z jeho obdivovatelů Tsui Hark stárnoucí hvězdu nechal problesknout v kultovním ONCE UPON A TIME IN CHINA (1991), ale Jimmyho Wonga už jeho fanynky nepoznávaly. V obtloustlém mužíkovi se šprýmovným obličejem už se skutečně ztěží dal rozeznat pohledný jednoruký šermíř. Jimmy Wang Yu se vlastně vytratil a v dalších letech už žil jen ze vzpomínek na zašlou slávu a představ o vlastní výjimečnosti.

Občas se člověk může dočíst o jeho činech a soubojích, které v životě vyhrál, ale hercoval vlastní sebechvála i vybájené historky mají trochu tragikomický nádech.

Je lepší zapomenout na druhou polovinu jeho života a raději si pustit staré wuxia, ve které byl sošným hrdinou, bránícím čest, spravedlnost a vyšší mravní principy.