07 októbra, 2008

CHEN KUAN TAI


Chen Kuan Tai
陳觀泰
Chan Goon Tai
Chan Koon Tai
Chan Kuan Tai
Gary Chen
Chen Guan Tai
Jackie Chen
Chen Kung Tai
Chen Kwan Tai
nar: 16/2/1944

Železný bratr Chang


odkaz na filmografii

Chen Kuan Tai, nejméně obsazovaný bratr svaté trojice Changa Cheh si udržel asi nejvíc svobody, odstupu a nezávislosti. Možná proto, že bral herectví spíš sportovně a že na něm nelpěl. Možná proto, že netrpěl tolika předsudky vůči kolegům z branže. Byl trošičku jiný, než slavné „Deadly Duo“ David Chiang-Ti Lung. A tato jinakost začíná už u jména. Nemusím se dlouze rozepisovat o jeho pseudonymu, ale s klidem mohu začít asi takto…

Chen Kuan Tai se narodil jako Chen Kuan Tai (kantonsky Chan Goon Tai )16. 2.1944 v Kantonu. Svět filmu ho nelákal. Jeho svět se otáčel okolo jasné a velice ostré osy. Od svých osmi let se totiž plně věnoval bojovým uměním.

Soustředil se hlavně na opičí styl kung fu, přesněji na jeho velice tvrdou formu „Gibbon Fist“. Vedle Lau Kar Leunga a mnohem mladšího Jeta Li je to další skutečný mistr wushu. A dokonce oficiálně uznaný.

V roce 1969 totiž zvítězil na východoasijském wushu šampionátu v Singapuru a tím na sebe upozornil. Mladý, výrazný šampión byl jen těžko přehlédnutelný.

Ovšem první příležitost nebyla ta slavná ve Vengeance! Changa Cheh. Prvním filmem, kde se mihlo Chen Kuan Taiovo jméno bylo wuxia pian režiséra Kiu Chonga REDRESS z roku 1969.

A v tomto filmu se sešlo několik zajímavostí, kvůli kterým stojí za povšimnutí. Za prvé nebyl vytvořený studiem Shaw Brothers a tato „nevěra“ slavného herce kmenovému studiu je velice typická pro celou jeho kariéru. Studio Wing Gin je prakticky neznámé. Ostatně, má na kontě zhruba dva filmy, o dalších nic nevím. Samotné studio je obestřeno temným mrakem a film REDRESS je nesehnatelnou záležitostí. Útěchou všem fanouškům budiž trailer.

Režisér filmu Kiu Chong je další velkou neznámou. Jako herec se objevil ve 23 filmech a tři režíroval. Ale na poli akční choreografie se objevily dvě důležité tváře. Tong Gaai, vynikající akční choreograf, kterému dám prostor někdy v budoucnu a Lau Kar Leung, který tu má prostoru habaděj. Chen Kuan Tai se dostal do dobrých rukou. Lau Kar Leung převzal na čas místo Chen Kuan Taiova mistra, který emigroval do Kanady a začal ho učit Hung Gar.

Jejich spolupráce později přinesla ovoce. Zatím ale Chen objevoval nepropustné hlubiny filmu a zkoušel, co se dalo.
Chang Cheh se svou nezpochybnitelnou jistotou v hledání nových tváří obsadil Chen Kuan Taie do filmu VENGEANCE!(1970)a trochu si mladíka oťukl. Ale Chen Kuan Tai nezažil tak strmý vzestup jako vražedná dvojčata. Byl větším oříškem a nedal se lehce tvarovat.

A zjevně měl docela slušné sebevědomí. Bez zkušeností a slávy si ještě ve svém debutantském roce 1970 zkusil režii a vytvořil film SWORDSMAN WITH AN UMBRELLA.

Do hlavní role obsadil herce Chiang Minga, pro kterého to byl třetí film v kariéře, Hon Konga, další skoro neužívanou tvář a Tai Leunga. Ani jeden z nich nebyl známý. Docela slušná drzost ve světě zkušených profesionálů. Odkrývám tak, proč mám Chen Kuan Taie ráda. Od začátku se choval nestandardně. U žádného jiného herce, snad až s výjimkou Hwanga Jang Lee se neprojevila tak silná a věru nečínská svobodomyslnost.

Teď bych měla jako ostatní životopisci pokračovat úspěšnějšími snímky se stigmatem Changa Cheh, ale zdá se, že na počátku Chen velkému kmotrovi docela obstojně unikal. Po režijním debutu následovalo wuxia THE SECRET OF THE DIRK (1970)

a po něm film MODERN SCHOOL LIFE (1970), opět výtvor absolutně zanedbatelného studia Yue Lok. Akční choreografie patřila Lau Kar Leungovi, ale Chen Kuan Tai se v dalším filmu obešel i bez něj a pod vedením Kwan Tak Hinga a Simona Yuena si zahrál ve HUANG FEI HONG: BRAVELY CRUSHING THE FIRE FORMATION (1970), tentokrát pro studio Hon Yeung, které má na kontě tento jediný snímek! A aby informace o začátcích nezávislého wushu šampiona byla dokonalá, v roce 1970 ještě stihnul natočit pro studio Cathay Asia Films wuxia film COLD BLADE.

Tak. Po roce střídání neuvěřitelných režisérů a studií se dostáváme k tomu, čím většinou začínají životopisy Chen Kuan Taie. V roce 1970 přichází do kin THE CHINESE BOXER

slavný film, propojující hned několik vynikajících osobností své doby. Režii měl Jimmy Wong Yu, kmotrův jednoruký šermíř a veliký idol „nefritového plátna“. Zmiňovaný Tong Gaai se ujal akční choreografie a jako hvězdy zde zářili kromě Jimmyho ještě Lo Lieh, Cheng Lui, Wong Ping, Chan Sing a Hsu Hsia. Dramatické kung fu nesoucí se v duchu King Boxera nebo násilných kung fu filmů Changa Cheh se protlačil do popředí a dostal diváky do kin. Ale nesnesitelně svobodný Chen si klidně střihnul ještě pár propadáků a nijak se nehnal za slávou, která mu mávala shůry.

THIRTY SIX KILLERS (1971)

druhý wuxia film Kiu Chonga, romance MARIA (1971) a THE INVINCIBLE IRON PALM(1971) jsou natočené neznámými režiséry pro neznámá studia a Chen Kuan Tai si je zjevně užíval. Kdyby ho Chang Cheh neobsadil do svého kasovního trháku THE DUEL (1971), asi bych o něm dneska nepsala. V Duelu se Chen opět setkal se staršími syny všemocného kmotratedyTi Lungem a Davidem Chiangem, ale do party nebyl přizván…ani se nehrnul.

Ještě ten samý rok byl k letmému zahlédnutí v propadáku THE CHASE, kde vytvářel akční choreografii, dále v absolutně neznámém filmu BUS STOP a tím ukončil další podivuhodný rok své kariéry.

Bylo načase Chena přitáhnout. Smlouva se Shaw Bros byla sice podepsaná a zpečetěná, ale Chen si dál udržoval odstup. Chang Cheh dozajista věděl, že Chen má talent.

Chtěl ho využít, ale nepolapitelný mladík byl až příliš velký rebel. Možná proto se Chang rozhodl nabídnout mu role, které ho mohly zaujmout. YOUNG PEOPLE (1972)

bylo třetí Chenovo setkání s „dvojčaty“. Generační kung fu výpověď byla přesně šitým kabátem pro nezávislou povahu plnou mladického elánu.

Chang nový objev konečně zaháčkoval a rychle obsadil i do dalšího úspěšného filmu THE WATER MARGIN (1972), kde mu dal sice jen malou roličku, ale určitě už přemýšlel nad jeho plnějším využitím.

Chen byl ale hned po dotočné už zase v trapu.

Zabýval se filmováním SWORD OF HEAVEN AND HELL(1972), dalšímu propadáku v režii Joe Law Chi. A aby toho nebylo málo, natočil MANY FACES OF A DIAMOND (1972). Opět neznámý propadák neslavného režiséra.
Pokud Chang Cheh chtěl Chen Kuan Taie získat, musel pro něj vytvořit příležitost, které by neodolal.

A vznikl MAN OF IRON (1972)

tvrdý, vynikající film plný atributů Changova stylu „násilného kung fu“. Příběh mladého hrdiny, který se potýká s lokálním bossem a jeho bandou je po všech stránkách vybroušený. Chen Kuan Tai v kožené bundě a bílé košili vypadal jako rebel, usmíval se jako rebel a hlavně, bojoval jako rebel.

Všechna jeho nezávislost, dravost a síla vybuchla v závěrečné scéně, kdy se zraněný a sám postaví všem a zemře v duchu „hrdinského krveprolévání“. Lau klan se tu vyřádil s choreografií, která se oprostila od vší elegance a získala na akčnosti. Chen sám považuje tuto roli za svou první, ty ostatní přechází mávnutím ruky. Ostatně, není se mu co divit. Man of Iron je natolik silná záležitost, že určitě přebil, a to doslova, cokoli jiného.

I když se Chen po velikém úspěchu Man of Iron na chvíli vypařil, aby se zúčastnil natáčení IMPETUOUS FIRE (1972) a THE HURRICANE (1972), snímku nově expandujícího studia Golden Harvest, nakonec ho „kmotr“ přitáhl zpátky. Ve FOUR RIDERS(1972)

filmu z korejské války už bylo jasné, že Chen Kuan Tai bude pro některé fanoušky navěky spojený a železným trojúhelníkem Chang Cheh-David Chiang-Ti Lung. Zaškatulkovat se ale nenechal tak snadno.

THE BOXER FROM SHANTUNG (1972)

byl jeho další vůdčí úlohou v duchu Man Of Iron.

Úspěch byl zaručen. Takové filmy táhly a Chen už se začínal stávat idolem. Navíc děj, který proti sobě postavil čínského a ruského šampiona byl pro mladé diváky více, než symbolický.

Úspěch zaručila i přítomnost choreografického týmu Lau Brothers a samozřejmě Davida Chianga, tentokrát bez Ti Lunga.

Po velikém úspěchu se ale Chen Kuan Tai spustil s Yueny ve filmu THE BLOODY FISTS (1972) a nakonec si zkusil další experiment ve filmu THE BLOODY FIGHT (1972).

THE IRON BODYGUARD (1973), epický příběh vyprávějící o národním hrdinovi vrátil Chena na chvíli kmotrovi.

Ku Feng učil Chena mandarínsky, protože slavný hrdina nemohl mluvit kantonsky a Chen dokázal, že zvládne i klasickou hlavní roli, ve které se chrabří hoši honosí dlouhými copy a estetickými kung fu pózami.

Jak vidno, Chen se skutečně zatím železnému trojúhelníku mistrně vyhýbal a pokud s ním přišel do styku, pak docela letmo. Teprve v BLOOD BROTHERS (1973)

se protiklady přitáhly a Chen doplnil své slavnější kolegy v epickém dramatu o lásce, válce, zradě a pomstě. Jeho jednoduchý, věrný a naivní Huang je stejně silnou rolí jako Man of Iron. Chen Kuan Tai vedle Ti Lunga a Davida Chianga rozhodně nezapadl.

Po dalších pokusech s neznámými vodami přišel další úspěch v podobě filmu THE TEA HOUSE(1974)

režiséra Kuei Chih Hunga. Drsná škola Chenovi vždycky seděla nejlépe, a i když taktovku nedržel Chang Cheh, film slavil velký úspěch.

THE SAVAGE FIVE(1974) Changa Cheh sice nebyl v rámci žánru nijak objevný, ale své kvality má. Westernově laděný příběh městečka, do kterého přijedou bandité s ukradeným trezorem, připomíná Sedm statečných a obsahuje snad všechna dostupná klišé, na jaká si člověk vzpomene.

Přesto je to výborná záležitost, ve které Chen Kuan Tai zopakoval typ z Blood Brothers. Jako prostý dřevorubec zemřel vstoje, se sekyrou nad hlavou a odhodláním v očích.

MEN FROM THE MONASTERY(1974) točil kmotr už na Taiwanu. Jeho rozmazlené hvězdy zlobily a Chang potřeboval změnu.

Kupodivu nabídl příležitost Chenovi, který se mušketýrského příběhu ujal zkušeně. Obstál a mohl si připsat už druhou spolupráci s budoucí hvězdou Fu Shengem. Ale zatímco v Man of Iron se Fu Sheng podaří objevit jen skutečným fanatikům a tady také nehraje prim, v HEROES TWO(1974) už stojí po boku Chen Kuan Taie a kmotr se zjevně snažil je prosadit na místo „vražedných dvojčat“.

Chen Kuan Tai se musel kmotrovi skutečně líbit. Díky své nepolapitelnosti neměl se slavným režisérem osobní konflikty a netrpěl synovskými touhami po osamostatnění. Byl herec, který neměl tak úzké vazby na padrinovu „famílii“ a toužil se učit.

Od Changa bylo čemu. A tak s klidem a bez pokašlávání nebo mlžení může Chen Kuan Tai jako jediný říct, že Chang Cheh byl jeho velkým vzorem, učitelem a rádcem.

Chang nechával Chena pracovat svobodně na postavě a nedržel opratě moc zkrátka. A Chen se mu odvděčil profesionalitou, která se nepodobala vrtochům a stížnostem Ti Lunga a Davida Chianga.
Chen objevil nový způsob seberealizace a stal se producentem. Jeho první zkušenost se jmenovala THE CRAZY INSTRUCTOR (1974) a od té doby produkovala jeho společnost víc, než dvacet filmů. Hrát ale nepřestal.

Naopak. Zatímco „Deadly Duo“ začínalo ztrácet dech, Chenova doba přicházela. Na přelomu 70. let byl dost vytížený. Začínal spolupracovat víc s Lau Kar Leungem (SPIRITUAL BOXER), ale dál se věnoval i začínajícím a neznámým projektům (LOVER'S DESTINY (1975), THE FLOATING CLOUDS (1975), THE BIG HOLD UP (1975)). Po úspěchu ve filmu FLYING GUILLOTINE

kde se oháněl skutečně děsným zařízením pro rychlou dekapitaci, přišel další přelomový film v drsném duchu. BIG BROTHER CHENG (1975)

vynesl Chenovi přezdívku Big Brother. Manažer restaurace, který se podobá Robinu Hoodovi a dokáže rozdávat tvrdé rány je hlavně úspěchem režiséra Kuei Chih Hunga.

Bez Chen Kuan Taie by se ale zřejmě neproslavil. Role městského, lidového hrdiny mu sedla jako ulitá a Chen si ji užil.

Po dvojité spolupráci s Changem Cheh (ALL MAN ARE BROTHERS, 7 MAN ARMY)

si Chen zkusil tzv. gambling film, ve kterém nemusel kopat a odpočíval u střílení. KING GAMBLER (1976), gamblerské drama režíroval Ching Gong, který jako zkušený scénárista Chena dostal hlavně dobrými dialogy.

Lau Kar Leung začal natáčet CHALLENGE OF THE MASTERS (1976)

a do role starého, vynikajícího mistra Hun Gar, který dokonale vycvičí mladého Wong Fei Hunga (Gordon Liu) obsadil právě Chen Kuan Taie. Krásný film, prodchnutý povídáním o filosofii bojových umění patří k Chen Kuan Taiovým nejoblíbenějším (ostatně nejen jeho…).

Podruhé svěřil Lau Chenovi hlavní roli ve svém epickém příběhu o pomstě za vypálení šaolinského chrámu EXECUTIONERS OF SHAOLIN (1977).

Jak vidno, Chen neměl potíže i s výraznými osobnostmi, které jsou často popisované jako konfliktní.
Chen Kuan Tai objevil Taiwan, ale z jiného úhlu, než třeba Ti Lung, který na Taiwanu hrál ve špatných snímcích. Chen naopak využil ostrov k vytvoření vlastní minisérie o stylu, který dokonale ovládal. IRON MONKEY (1977)

a INVINCIBLE MONKEY FIST (1978)

které režíroval nejsou sice tolik proslavené, ale mezi zájemci o kung fu docela vyhledávané.
Co do počtu filmů 80.léta Chenovi přála. Od roku 1979 až do devadesátých let nebyl rok, který by mu nepřinesl alespoň nějakou roli.

A Chen neodmítal spolupráci s kýmkoli. Dál točil pro Changa Cheh (CRIPPLED AVENGERS (1978)

SHANGHAI 13(1985)), zazářil ve filmu THE MASTER (1980)

objevil se po boku Ti Lunga v OPIUM AND THE KUNG FU MASTER (1984)a nalákala ho i spolupráce s Johnem Woo (JUST HEROES (1989)). To už se ale věnoval hlavně produkci a pomalu přecházel k televizi.

Oproti jiným hercům z rušného oboru nevypadl a nestáhl se do ústraní. Točí dál. Jeho posledním projektem bylo wuxia THE VALIANT ONES NEW (2007).

Chen Kuan Tai byl skutečným čínským rebelem a jeho život se víc podobá biografiím evropských herců. Byl čtyřikrát ženatý a zjevně neměl potíže s tradičními manželskými hodnotami. Jako herec šel vždycky vlastní cestou a nenechal se svázat, čímž si velice rozšířil manipulační prostor a nezapadl v období úpadku filmů s tématikou bojových umění. Zajímavé je, že i vizuálně se příliš nezměnil. Zůstal v podstatě stejný. Man of Iron, Big Brother Chang…Chen Kuan Tai.