07 októbra, 2008

DAVID CHIANG


David Chiang Da Wei
姜大卫
John Chang
John Chiang
Geung Daai Wai
David Jiang Da Wei
Jiang1 Da4 Wei4
John Keung
Keung Tai Wai
Gareth Lo
nar: 29.6.1947

ÚSMĚV MSTITELE


odkaz na filmografii

Ve zlatých letech ho znal prakticky každý. Tvář idolu, vystřihovaná z časopisů a bedlivě sledovaná na filmovém plátně byla prakticky všudypřítomná. Jeho civilní a mladě působící herectví diváci milovali.

Stal se jedním ze tří idolů mladé generace, které od základů stvořil Chang Cheh. A to i přes své nedostatky. Nevynikal nijak výjimečně oslňujícím bojovým stylem, dokonce i na Číňana byl hodně drobný a jeho tvář by asi málokdo označil za krásnou.

Všechno ale hravě přebil charismatem, kterého měl na rozdávání. Ve spojení se svým „dvojčetem“ Ti Lungem se stal nezapomenutelným typem mladého rebela, oddaného přítele schopného obětovat život, mladíka, který žije přítomností a budoucnost ho příliš nezajímá, hravého shakespearovského Puka, kterého se svět dotýká jen ve svých absolutně jasných principech a ne v malicherných detailech.

Svaté trojici Ti Lung, Chen Kuan Tai, David Chiang dodával lehkost a určitou opravdovost. Člověk ve věku hledání vzorů neměl potíže se s ním identifikovat. David byl obyčejný a dělal neobyčejné věci.

Když se rozhodl postavit přesile, pomstít svého přítele nebo dobrovolně zemřít v boji, diváci tajili dech, protože se většinou místo patetických proslovů a velkých gest nenuceně ušklíbl a začal jednat. Tenhle vpravdě nečínský a vůbec neasijský projev, který ostře kontrastoval s hrdinskými pózami chrabrých válečníků, může Chianga přiblížit i evropskému divákovi.

Tenhle malý velký muž se narodil 29. 6. 1947 jako Yim Wai do absolutně filmové rodiny jako starší ze dvou synů herců Yima Duta a Hong Wei.Od začátku bylo jasné, že kluk zůstane v branži. David ani neuvažoval o jiné profesi.

Byl pohybově nadaný, pružný a nechyběla mu odvaha. I z jeho vzpomínek je jasné, že svět kaskadérů byl přesně tím, co si vysnil. Ani po smrti otce neměl důvod odcházet z ateliérů. Jeho matka se znovu provdala za filmového producenta a David měl možnost nejen hrát, ale vzdělávat se dál v oboru.

I on navštěvoval nějaký čas školu Pekingské opery, ale není jejím typickým odchovancem, jako herci Sammovy skupiny. Ve škole jen zdokonalil to, k čemu měl dispozice.

A mezitím skákal ze střech spolu s ostatními kaskadéry.
Při jednom ze skoků dopadl přímo před tehdy už nesmírně slavného režiséra Changa Cheha a Chang si ho dobře prohlédl…To znamenalo hodně. Pokud někdo „velkého kmotra“ zaujal, mohl udělat kariéru. Kmotrovým oblíbencem byl už dlouho Wang Yu, který dominoval mnoha jeho wuxia snímkům. Bylo načase objevit novou hvězdu. A ta právě slétla ze střechy.

Chang dokázal talenty vyčenichat spolehlivě. Zeptal se, kdože mu to tak pěkně přistál u nohou a bylo mu odpovězeno, že kluk Yim Duta…nějaký Yim Wai. Tady pod střechou ve studiích Shaw Brothers se zrodila slavná spolupráce Davida Chianga a Changa Cheha. David se stal vůdčím "synem všemocného kmotra", spolu s ním natočil zhruba třicet filmů a většina z nich byla úspěšná.

V roce 1968 nový objev Yim Wai debutuje v Changově slavném filmu GOLDEN SWALLOW a stává se Davidem Chiangem. Historie jeho jména je jedním z předmětů fasnouškovských diskuzí a proto bych ji neměla nechat bez povšimnutí. David Chiang Dai Wai je totiž jedním z nejlépe vymyšlených hereckých pseudonymů hongkongwoodu.

Zatímco mnoho jiných herců si svá anglická jména volila náhodně, David spojil jméno prezidenta Taiwanu Chianga, spolu s Dai Wai, což volně přeloženo znamená Skutečně slavný a právě toto spojení převedl na podobně anglicky znějící David. Stal se tak biblickým Davidem, malým bojovníkem, vítězícím nad obry. I když se skutečně na čas stal i Johnny Chiangem, nikdo si na jeho nové jméno nezvykl a David u tedy zůstal.

Jeho kariéra se rozjela velice rychle. A velmi brzy se spojila s osudovým „dvojčetem“ Ti Lungem.

Často se chybně uvádí, že se oba herci setkali až ve filmu HAVE SWORD, WILL TRAVEL ale ve skutečnosti spolu filmovali o něco dříve. Přesněji v roce 1969, kdy se setkali jako velmi nepostřehnutelné figurky ve filmu RETURN OF THE ONE-ARMED SWORDSMAN. Možná už tam se Chang rozhodl oba mladé herce využít pro své generační výpovědi. Oba dokonale pasovali k Changovu formátu „hrdinského krveprolévání“a právě tímto typem příběhu byl už zmiňovaný HAVE SWORD, WILL TRAVEL z roku 1969. Epické wuxia drama založilo slávu obou hlavních protagonistů.

Půda byla připravená pro perfektní stylizované filmy odehrávající se v prázdných ulicích ponurých měst, kde ostří hoši bojují na nože a krev barví jejich bílé oblečení. Ještě v ten samý rok Chang točí svůj první moderně střižený film s francouzským nádechem a do hlavních rolí obsazuje úspěšnou dvojici.

DEAD END se řadí k nejlepší linii Changových filmů charakterizovaných jako „násilné kung fu“. A přesně tenhle styl filmů Davidovi dokonale sedne.

Ovšem zatím sází na jistotu. Ve světě wuxia se cítí dobře a před svým nejúspěšnějším raným snímkem natočí několik hrdinských klasik. WINGED TIGER režiséra San Konga a Chengův THE WANDERING SWORDSMAN

ho udržují v povědomí diváků jako skutečného wuxia hrdinu, ale teprve VENGEANCE!(1970)

udělá z Davida Chianga hvězdu první velikosti. Nechci se zabývat detailně tímto výtečným dílem, protože kvalitní recenze z pera Maedhros, na kterou odkazuji je víc, než dostatečná. Takže jen dodám, že role pološíleného mstitele, který žádá odplatu za smrt svého staršího bratra Ti Lunga

je velkým majstrštykem filmů ve stylu hrdinského krveprolití a Davidovi přinesl kromě slávy i ocenění z asijského filmového festivalu.

Úspěšná řada pokračovala filmem THE SINGING KILLER (1970), který je nezvykle muzikálový a v podobném duchu jako Vengeance se nesla přes vynikající počiny THE DUEL (1971) a DUEL OF FISTS (1971).

V The Duel se konečně objevil třetí člen svaté trojice Chen Kuan Tai, který v Changových rebelských snímcích zatím scházel.

Filmy o mladých rebelech, kteří dokonale ovládají pouliční, tvrdý bojový styl a umírají v gejzírech umělé krve, jsou nenapodobitelné a mají naprosto dokonalou atmosféru. Připomínají Delonova nebo Brandova nejlepší léta a jejich choreografie by se mohly nést prostorem za zvuku rytmů West Side Story.

V mém případě ani netřeba dodávat, kdože byl zázračným choreografem, který dodal rebelům tu správnou šťávu. O Lau Kar Leungovi tu píšu často a i teď se musím držet, abych místo Davida Chianga nezačala zase o něm.
Rebelské snímky byly jednou Davidovou uhrančivou tváří, ale jak Chang, tak sám David Chiang zůstali zároveň věrní divácky žádanému formátu hrdinského wuxia. THE HEROIC ONES (1970) jako by se vrátil v čase do šedesátých let a docela popřel Changův moderní styl.

Rozhodně bych ale nepomluvila klasické wuxia plné všeho, co k němu patří. David Chiang se tu předvedl jako třináctý bratr barbarského panovníka, který je ze všech svých vlastních i nevlastních sourozenců nejšikovnější a navíc mu sluší bílá plyš.


V THE NEW ONE-ARMED SWORDSMAN (1971) dosáhl David na kultovní metu. Stal se jednorukým mistrem meče a na stupních vítězů nahradil Jimmyho Wang Yu.

A THE DEADLY DUO (1971) opět věrně po boku Ti Lunga završil úspěšnou sérii svého prvního období.


Od roku 1972 až do nástupu 80. let se Chiang nezastavil. Byla to závratná kariéra plná úspěchů, kasovních trháků a titulních stránek časopisů. Když vezmeme v potaz fakt, že konkurence byla obrovská, ať už šlo o famózní úspěchy Bruce Lee, převahu kung fu snímků rodiny Lau nebo ostrý nástup Sammových chráněnců z Golden Harvest, David Chiang prošel bez poskvrnky a se vztyčenou hlavou všemi módními vlnami.


Určitě byl pro něj zlomový film THE BLOOD BROTHERS (1973), kterým Chang posílil svou pozici na trůnu a stejně tak zajistil stabilitu trůnu svých hvězd.

I v rebelském typu snímků David šel najisto. THE SAVAGE FIVE (1974), FRIENDS (1974), THE YOUNG REBEL (1975)

režírovaný Ti Lungem i THE IMPOSTER(1975)

jsou jeden lepší, než druhý. Kvalita Davidovy práce nekolísala a držela si vysokou úroveň.


Trio idolů se rozšířilo o nové tváře Alexandera Fu Shenga a později i pěti jedů z Taiwanu. Chang Cheh se na Taiwanu našel a zahájil nové období své tvorby. Předtím ale natočil několik filmů z armádního prostředí, které představily trio v nových kulisách. 7 MAN ARMY (1976)

a NAVAL COMANDOS(1977)

jsou asi nejslavnějšími válečnými opusy režiséra Changa.
Ale v té době už se Chang orientuje na nové tváře a David Chiang začíná střídat víc spolupráci s jinými režiséry a vlastní režii. I když si svůj režijní debut odbyl už v roce 1974 komedií A MAD WORLD OF FOOLS

a pokračoval kriminálním dramatem THE DRUG ADDICTS

z toho samého roku, teprve od osmdesátých let se režii začal věnovat s větší intenzitou. V jeho režijní tvorbě převažují komedie (THE WRONG COUPLES (1987), DOUBLE FATTINESS (1988), MR HANDSOME (1987)), střídající se s romancemi a melodramaty. I když měl David skvělý vzor, jako režisér příliš neobstál. Jeho nejsilnější potenciál pevně stál v herectví, ale na role hrdinů, rebelů i rošťáckých milovníků už byl dost starý.

Se svou ženou Maggie Lee Lam-Lam, kterou si vzal ve svém slavném roce 1974, David odešel do Kanady, kde společně v klidu vychovali dvě dcery a syna.

David točit nepřestal, jen se stáhnul do pozadí, podobně, jako jiné slavné hvězdy zlatého období. Svůj zájem přenesl na televizi a ve filmech se občas mihne ve vedlejších rolích.

David Chiang byl velikou hvězdou sedmdesátých let, ale netrpí hvězdnými manýry. Jeho čas odešel a David přijal tento fakt se svým charakteristickým ušklíbnutím. Svoje si užil a pro všechny fanoušky nikdy nezestárne.