Fung Hak On
Feng Ke An
Kean Feng
Feng Ko An
Fong Hak Onn
Fung Hark On
Stigma absolutního padoucha
odkaz na filmografii
nar:18/9/1949
V roce 1916 se v Kantonu narodila výrazná postava čínské kinematografie, herec a režisér Fung Fung. Absolvent Kantonské opery a její dlouholetý herec se v roce 1949 nechal oslnit filmovým světem a vychoval v něm i své děti. Byl to on, kdo objevil nadané, hezké dítě, které obsadil do filmu THE KID. Chlapec Siu Lung časem dorostl v ikonu nejen kantonské kinematografie, ale málokdo si už pamatoval jeho původní jméno. Všichni ho znali jako Bruce Lee. Fung Fung mezitím dál točil, ale jeho tvář zdeformovaná po úrazu při cvičení už se hodila jen pro role padouchů.
Možná si otec myslel, že jeho děti budou mít v životě větší štěstí na role krásných princů, udatných bojovníků a líbezných princezniček.
Jeho dcera Petrina Fung Bo Bo
se skutečně stala dětskou hvězdou, ale později zmizela do zapomnění a její filmografie příliš bohatá není. Ovšem Fung Hak On, syn narozený v roce, kdy jeho otec objevil film, tedy v roce 1949, pohledný, nadaný, cílevědomý chlapec před sebou měl slibnou budoucnost.
Bohužel i jeho zasáhla rodová tradice. Neměl otcovu zdeformovanou tvář, přesto se proslavil jako skutečný superzloduch hongkongského stříbrného plátna.
Fung Hak On už nepatřil ke kantonským hvězdám, protože kantonská kinematografie více méně zanikla pod náporem úspěšného Hong Kongu. A tak se rod Fungů přesunul do epicentra filmového dění. Fung Hak On začal studovat ve škole pekingské opery madam Fan Fa Fok po boku Lee Hoi Sana a Lam Ching Yinga, kteří ho neopustili ani v pozdějších letech. Skupina těchto nadaných herců tvořila jádro studia Golden Harvest a neodmyslitelně patří k filmům Sammo Hunga. Než se ale Fung stal hlavním zloduchem Sammo Hunga, začínal tak, jako většina jiných herců a kaskadérů té doby. U studia Shaw Brothers, kde samozřejmě hrál pod taktovkou velkého kmotra Changa Cheh (NA ZHA GREAT, FIFE SHAOLIN MASTERS,SHAOLIN MARTIAL ARTS)a později u klanu Lau, pod vedením Lau Kar Leunga.
Zpočátku se Fung objevoval ve filmech s Davidem Chiangem, který byl oblíbenou hvězdou režiséra Changa Cheha. VENEGANCE ! (1970) a BOXER FROM SHANTUNG (1972) stojí na počátku úspěšné kariéry, čítající do dnešní doby více, než 120 rolí. A domnívám se, že více, než 120 rolí padouchů, křiváků, násilníků a intrikánů. Fung Hak On prostě kladné role na kontě zjevně nemá.
U studia Shaw Brothers se Fung vypracoval na asistenta režie a asistenta akční choreografie. Nejraději měl Lau Kar Winga, se kterým spolupracoval i u Golden Harvest. Později se mu tato výtečná praxe hodila pro vlastní práci režiséra a akčního choreografa.
To řadí Funga k nejvšestrannějším hongkongským hvězdám. Charakter jeho práce a obrovské pracovní nasazení ho staví vedle Lam Ching Yinga, se kterým umělecky vyrůstal.
Protože měl vytříbený čich a dokázal odhadnout úspěšné projekty, neváhal následovat Changa Cheha na Taiwan. Začínající hvězda Alexander Fu Sheng se proslavil šaolinskou sérií filmů natáčených na Taiwanu a Fung v nich hrál nejen s Fu Shengem, ale i s dalšími velkými hvězdami této generace, jakými byli například Chen Kuan Tai a Chi Kuan Chun. SHAOLIN MARTIAL ARTS (1974), FIVE SHAOLIN MASTERS (1975), DISCIPLES OF SHAOLIN (1975)
předvedly Funga v tom největším lesku jako opravdu zlého hocha.
Po taiwanské pauze se Fung vrátil do Hong Kongu, aby se zúčastnil dalšího vynikajícího projektu. Režijní debut Lau Kar Leunga SPIRITUAL BOXER (1975)
s Wongem Yu v hlavní roli byl úspěšný a nastartoval další skvělé období Fungovy kariéry. Natočil několik filmů pro Lau Brothers a zamířil k novému režijnímu objevu, ve kterém se opět nemýlil.
LAST HURRAH FOR CHIVALRY Johna Woo představila divákům novou režijní generaci soustředěnou okolo Tsuiho Harka. Fung Hak On, který hrál ve filmu (ostatně jak jinak) padoucha v bílém tu předvedl, že je výborný šermíř. Scéna, ve které bojuje proti Wei Pakovi je naprosto oslnivá a mě mrzí, že se Fung nenechal přemluvit víckrát k šermířským kreacím.
John Woo z něj tady dokázal vykřesat skutečné pohybové maximum bez drátů a bez příliš velkého počtu střihů. V době, kdy vzniklo toto elegantní wuxia Johna Woo se ale do popředí hnalo Seven Little Fortunes, skupina talentovaných akčních bojovníků v čele se Sammo Hungem. Tak, jako Lee Hoi San a Lam Ching Ying se i Fung stal tváří nové skupiny a konečně mohl plně rozvinout celou škálu svých pohybových dovedností a velmi dobrých choreografií.
Je opravdu velmi málo filmů této doby, ve kterých by se Fung alespoň nemihnul se zavilým výrazem ve tváři a úmyslem někoho zradit, zabít, znásilnit nebo ponížit. Ať už to byla skutečně pokřivená osobnost v THE IRON FISTED MONK (1977)
kde Fung znásilňoval, nechával vraždit, sám vraždil a jeho samotného zabít byl oříšek i pro Samma nebo DESCENDANT OF WING CHUN (1979), ve kterém si střihnul akční choreografii, stejně jako v THE YOUNG MASTER (1980) a slavný MAGNIFICENT BUTCHER (1980), Fung se nedal přehlédnout a do rolí padouchů neodmyslitelně patřil. Nebyl komický a hravý. Jeho výraz měl démonický zlý a krutý charakter, Fung prostě dokonale ovládal typy pokřivených bytostí, které se nemohou napravit jinak, než smrtí. Oproti Lee Hoi sanovi nebo Hwangovi Jang Lee byli jeho padouši absolutní, bez špetky kladných vlastností. I Wang Lung Wei vedle něj vypadal jako ovečka.
Fung se oproti jiným hercům v osmdesátých letech nestáhl k televizi. Dál se věnoval filmům a rozvíjel úspěšné spolupráce s mnoha nadanými choreografy, herci i režiséry. Dodnes je jedním z nejlepších choreografů, ale výlučným padouchjem Shaw Brothers i Golden Harvest zůstane až do smrti. Nikdo jiný by to tak kvalitně, jako on nedokázal.