Hsiao Ho
候耀宗
小侯
Siu Hau
Hau Yiu Chung
Hsiao Hou
Zapomenutý opičí král
odkaz na filmografii
Hsiao Ho se narodil jako Hao Yiu Chung v provincii Henan v roce 1958. Není tak významný jako mnozí z jeho úspěšnějších kolegů, přesto si díky svému talentu rozhodně zaslouží povšimnutí. Jeho klukovská, uličnická tvář se zjevovala hlavně ve filmech Lau Kar Leunga, který měl na talenty čich a který mu poskytl asi nejvíc prostoru. Než se ale Hsiao Ho dostal k filmu, musel si, jako statně většina herců té doby projít náročným výcvikem v Pekingské opeře, kde se školil od útlého dětství. Proto vynikal v akrobaticky náročných scénách a později se mohl uplatnit jako kaskadér.
U filmu se objevil jako mládě už v roce 1969 a to v Changově slavném filmu RETURN OF THE ONE-ARMED SWORDSMAN, ale na svou první skutečnou roli si musel ještě dlouho počkat. Šance přišla až s filmem CHALLENGE OF THE MASTERS a právě díky tomuto filmu už Hsiao Ho zůstal spojený s klanem Lau pro většinu ctitelů kung fu filmů. Jeho největší role a rozhodně nejpěknější je žák Lau Kar Leunga v MAD MONKEY KUNG FU
v Návratu do 36.komnaty ho asi fanoušci nepoznali díky strašidelným umělým zubůmOvšem do šaolinské série se Ho vrátil ještě jednou v nejméně známém dílu DISCIPLES OF 36.CHAMBER, kde si zahrál hlavní roli nezvladatelného, nadaného a velice naivního Fong Sai Yuka. v CLAN OF THE WHITE LOTUS
se stal naprosto přehlédnutelným osobním bodyguardem hlavního padoucha, naopak v MY YOUNG AUNTIE byl dobře viditelný v hlavní roli neposedného synovce Charlieho a v LEGENDARY WEAPONS OF CHINA
zase představoval oddaného a ovládaného žáka, který se musí vymanit ze závislosti na svém mistru a najít sám sebe. Později se Ho Hsiao objevoval více ve stáji Sammo Hunga,ale na hlavní role už si nesáhl. Jako kaskadér a herec vedlejších rolí časem zmizel. Ovšem pro skalní rýpaly bych třeba zmínila jeho pididvojroli v IRON FISTED MONK
kde si zahrál osobní stráž hglavního padoucha a šaolinského mnicha.I když hrál především vedlejší role, dokázal se prosadit, ovšem zase ne tak, aby překročil vlastní stín a stal se jednou z hongkongských legend. Svůj osud přijal s nadhledem a v devadesátých letech, která mu příliš nepřála, se věnoval hlavně choreografii akčních scén. V polovině devadesátých let se jeho jméno začalo pomalu vytrácet z titulek a nakonec zmizelo skoro úplně.
Ale už kvůli těm několika skvěle zmáknutým filmům bych byla nerada, kdyby se na tohoto herce zapomnělo docela. Mimochodem, vzhledem k tomu, že patří k mým velikým oblíbencům, každou další informaci o něm velice ocením.