06 októbra, 2008

LAU KAR LEUNG


Lau Kar Leung
劉家良
Gung Fu Leung
Kung Fu Liang
Lau Ga Leung
Lau Ka Leung
Liu Chia Liang
Liu Chia Liung
Liu Ka Liang
Liu2 Gu1 Liang2

Legendární zbraň Číny

1/8/1936
Herec, režisér, choreograf akčních scén, kaskadér a mistr stylu Hung Gar je členem známého klanu Lau Team, neboli The Lau Brothers. A nejen členem, ale dovolím si říct, že hlavním prvkem a hnací silou.Narodil se v roce 1936 v Kantonu a patří tedy ke starší, zlaté generaci herců HK filmu 70. let.A narodil se s velkou výhodou, totiž do rodiny mistra bojových umění, přesněji do rodiny mistra Lau Chama

který stál v přímé linii žáků Wong Fei Hunga přesněji byl přímým žákem Lam Sai Winga


kterého znáte jako divokého řezníka z mnoha čínských filmů (The Magnificent Butcher, Once Upon a Time in China apod)a sám se angažoval ve filmu. Natočil více, než třicet filmů, většinou o Wong Fei Hungovi(jak jinak) a v padesátých letech to byl on, kdo otevřel bránu do Hongkongwoodu svému synovi.

Někdo se prostě umí narodit.Klan rodiny Lau vzal film útokem hned z několika stran. U filmu se totiž angažoval i Lau Kar Leungův bratr Lau Kar Wing, syn jeho starší sestry Lau Kar Yung a nesmíme zapomenout na jeho adoptivního bratra Gordona Liu (Lau Kar Fai).
Gordon Liu uvádí v jednom rozhovoru, že jeho starší adoptivní bratr snad ani neměl vzdělání. Pravda je, že Lau Kar Leung studoval, ale studium bojových umění považoval za podstatnější, takže se časem stal v prvé řadě studentem svého otce v jeho Hua Chiang Martial Arts Society.

Díky svému malému vzrůstu měl ve škole potíže a doma mohl studovat v klidu a bez obav, že by byl vystavený šikaně spolužáků. A možná právě vzpomínky na ne zrovna přátelské spolužáky Lau Kar Leunga donutily podávat mnohem větší výkony.
Měl talent, byl pilný a měl dobrou motivaci. Brzy se našlo jen málo kluků, kteří by se mladému Lauovi postavili. Jeho domácí výuka byla skutečně kvalitní. I jeho matka se totiž věnovala bojovým uměním, ale praktikovala wing chun, který syna učila. Její obraz později Lau vložil do svého epického filmu EXECUTIONERS OF SHAOLIN (1977).
Jeho život se vůbec velmi podobá filmům, které později tvořil. U otce studoval do svých 28 let(to už natáčel filmy),ale svá studia jen tak neukončil. Vystřídal několik dalších mistrů a stylů, ve kterých díky svému pohybovému talentu vynikal je úctyhodné množství.


Pro ilustraci uvedu jen ty nejdůležitější: Te Tong, Eagle Claw, Mantis, Mai Tsung, Hop Gar, severní styly a samozřejmě rodinný Hung Gar. K filmu se dostal jako choreograf už ve svých šestnácti letech, poté, kdy se jeho rodina přestěhovala do Hong Kongu.
Často se uvádí, že umělecky vyrostl ve stáji Shaw Brothers, ale právě v 50. a na začátku 60. let Lau točil po boku svého otce filmy pro Huaqiao Film Company a Kuang Yi Motion Picture Production Company studia, na která si dnes sotva kdo vzpomene.


Jeho první film HOW HUANG FEIHONG DEFEATED 3 BULLIES WITH A SINGLE ROD (1953)už je dnes zapomenutý, ale určitě by bylo zajímavé se na něj podívat. Sám Lau uvádí jako svůj první film LITTLE KNIGHT OF MANCHURIN režiséra Ku Weng Tsunga, ale žádný takový films jsem zatím nedohledala.

Pod choreografickým vedením svého otce mohl Lau Kar Leung vyrůst a stát se sám špičkovým tvůrcem vynikajících choreografií, které i po letech neztratily nic ze své věrohodnosti a technické vytříbenosti. K Shaw Brothers už přišel Lau jako zkušený a uznávaný tvůrce, který měl na svém kontě víc, než padesát filmů.

Jako choreograf se podepsal pod nejslavnější snímky studia, které SB v 60.letech katapultovaly na vůdčí místo hongkongského filmového průmyslu(ONE-ARMED SWORDSMAN, GOLDEN SWALLOW, THE ASSASSIN, RETURN OF THE ONE-ARMED SWORDSMAN)

a studio v něm našlo svou nejvýraznější osobnost, která mu zůstala věrná po celou jednu velkou éru. Spolupracoval na velkém množství símků Changa Cheha a jako dvojice tvůrců byli skutečně nedostižní.

Spolupráce s "kmotrem" hongkongského filmu poskytla Lauovi všechno, co potřeboval. Prestiž, prostor a prostředky k vlastní tvorbě. Navíc mu přihrála neobyčejné herecké osobnosti, se kterými mohl začít.
Jako choreograf neměl Lau v této době konkurenci. Na to, jak byl mladý je to úctyhodná kariéra.

V sedmdesátých letech své zkušenosti začal využívat jako režisér a prokázal, že režii zvládá stejně brilantně jako Hun Gar. SPIRITUAL BOXER(1975)


byl nejen svěží a vtipný film, ale jeho předností byla technická vybroušenost bojových scén, která je charakteristická pro celou tvorbu Lau Kar Leunga. Už v tomto prvním režijním počinu Lau Kar Leung vyložil na stůl svá tvůrčí esa.


Cit pro nové talenty(Tady jím byl Wong Yu), důraz na dokonalé choreografie, které se naprosto liší od tvorby jiných choreografů hlavně tím, že málokdy využívají dráty nebo jiné triky, emotivně silné příběhy nebo velice dobré komediální motivy, výrazné postavy a režijní pečeť, podle které Laua kdykoli poznáte-totiž velice dlouhé souboje s malým počtem střihů.


Lau dbal na stylovost a pečlivost. Díky tomu dokázal z herců vykřesat maximum a na jeho filmech je to velice znát. Právě díky tomu se některé jeho filmy proslavily nejen doma, ale po celém světě.

Asi největším počinem byla jeho slavná šaolinská série, ve které jeho adoptivní bratr Gordon Liu prošel shaolinským klášterem a jako mnich San Te založil slavnou 36.KOMNATU SHAOLINU.


Další pokračování nejsou tak proslulá, jako jednička, ale tady neplatí, že dvojky a trojky bývají jen slabým odvarem jedniček. Lau Kar Leung dbal vždycky na preciznost, takže i NÁVRAT DO 36.KOMNATY vypiloval do bezvědomí a do velmi nedoceněné trojky obsadil kromě Gordona Liu také dalšího oblíbence své stáje herce Ho Hsiao, který v ŽÁCÍCH 36.KOMNATY

ztvárnil arogantního, ale nesmírně talentovaného Fong Sai Yuka.
Ovšem 36.KOMNATA zdaleka není jediným snímkem, který rozhodně stojí za shlédnutí. Dva nejvýznamnější filmy klanu Lau se sice tolik neproslavily ve světě, ale jejich kvalita je nesporná. První velkou peckou je příběh mistra, který uteče do ústranní s legendárními zbraněmi shaolinu a doufá, že nebude objeven, ale musí se nakonec postavit nejen svým vrahům, ale hlavně své minulosti, kterou tu představuje skutečný bratr Lau Kar Leunga, Lau Kar Wing. Film LEGENDARY WEAPONS OF CHINA (1982)


je plný Lauových oblíbenců a nádherných soubojů, které vyvrcholí neuvěřitelnou, osmiminutovou bojovou scénou, představující použití legendárních osmnácti zbraní. A nemohu nezmínit klasický film MAD MONKEY KUNG FU (1979)


ve kterém se opět oběvil sám režisér v hlavní roli po boku Ho Hsiaa. Jako zchromlý mistr opičího stylu kung fu, který naplní svou pomstu a svůj osud skrz nadaného žáka ukázal Lau Kar Leung všechny své kvality a dovedl styl své filmařiny na vrchol. K stejnému motivu se vrátil v roce 2002 ve filmu DRUNKEN MONKEY

snad aby představil nastupující generaci svého klanu a aby dokázal, že Shaw Brothers nejsou jen mrtvou vzpomínkou na zlatá sedmdesátá.
Jeho filmografie je velice bohatá. Většinou zůstával věrný svému týmu, se kterým natočil nejlepší kousky, ale občas zabrousil i do jiných vod. V roce 1994 režíroval DRUNKEN MASTERA II.

Ale tady se střetly dvě příliš výrazné osobnosti, které si nepadly do oka. Natáčení s Jackiem Chanem rozhodně nedopadlo podle režisérových představ a i když to na filmu znát není, obě hvězdy si vzájemně lezly na nervy.
Lau našel pro hongkongské plátno mnoho výrazných tváří.Díky němu známe Gordona Liunebo Karu Hui. Byl učitelem Alexandera Fu Shenga a po jeho smrti už nechtěl žádné další žáky. Jeho filmy vycházejí ze skutečného bojového umění a z rodinné tradice. V době, která se obdivuje "létajícím Číňanům" a více tanečnímu, než bojovému umění představitelů nové vlny člověku vyrazí dech to, s jakým nasazením a technickou bravurou se v jeho filmech setká.

Lau Kar Leung je skutečná legenda hongkongského filmu, která stojí na stejné příčce, jako jiní kultovní režiséři světa, ať už jimi jsou Kurosawa, Misumi, Hark, Yimou nebo Antonioni. Formoval tvar jednoho světového fenoménu, jakým je kung fu film a dal mu nezaměnitelný, za všech okolností poznatelný charakter.


V současnosti Lau Kar Leung hlavně vyučuje Hung Gar ve své škole, věnuje se svým dvěma dcerám, krásné ženě a celé velké rodině a příležitostně si odskočí zafilmovat. Naposledy vytvářel choreografii pro SEVEN SWORDS Tsuiho Harka.


OFICIÁLNÍ STRÁNKY LAU KAR LEUNGA