06 októbra, 2008

LAU KAR WING

刘家荣
Bruce Lau
Liu Chia Rong
Liu Chia Yung
Liu Gu Rong

1/1/1942
Hong Kong
Režisér, herec, akční choreograf, kaskadér

odkaz na filmografii

Král kopí

Je docela těžké vymanit se ze stínu slavnějších předchůdců, zvlášť když ti předchůdci patří do rodiny. Slavné jméno s sebou nese výhodu snadného začátku, ale nevýhodu pro vlastní seberealizaci, která je slavným jménem zatížená. Lau Kar Wing má slavné jméno. Narodil se jako Lau a to v hongkongském mikrosvětě znamenalo hodně.Navíc se narodil o šest let později, než jeho slavnější bratr Lau Kar Leung, takže jeho cesta k vybudování skutečného jména byla mnohem trnitější. Lau Kar Wing to ale dokázal a v dnešní době stojí na špici pyramidy akčních choreografů vedle Sammo Hunga, Yuena Woo Pinga, Tonga Gaai a, jistě, svého bratra Lau Kar Leunga. Našel si vlastní charakteristický styl a nepřeháněl nároky. Skromnost se mu vyplatila.

I když při vyslovení jeho jména fanoušci neupadají do mdlob, Lau Kar Wing je jako kvalitní ročníkové víno, které si člověk rád vychutná, pokud má možnost ho poznat. Jeho buket, to je kvalita, nápaditost, vtip a šarm. Tedy vlastnosti, které čím dál tím víc v Hong Kongu scházejí.

Narodil se v roce 1942 a otec Lau Cham ho samozřejmě vychovával stejně, jako staršího syna, tedy v rodinné tradici bojových umění (Hung Gar) a filmové práci. Jeho starší bratr u filmu pracoval od útlého mládí, ale Lau Kar Wing si dal načas. U hongkongských herců se jen stěží určuje, jaký film byl skutečně jejich první, ale zdá se, že Lau Kar Wingovou prvotinou bylo wuxia SHE'S A MUSKETEER z roku 1964, který pro studio Bo Bo natočil režisér Wong Yiu. Zajímavostí tohoto filmu je fakt, že se v něm sešli tři budoucí choreografové.

Kromě Lau Kar Winga ještě Tong Gaai a Simon Yuen Siu Tien. Jak vidno, Lau Kar Wing začal točit až ve svých 22 letech a dohnat bratrův náskok se mohlo zdát nemožné. Lau Kar Leung už byl akčním choreografem, který svůj první film natočil o deset let dřív.

Bylo tedy jasné, že Lau Kar Wing bude hodně dalších let pracovat pod vedením svého bratra jako herec malých rolí, kaskadér a lehce přehlédnutelný typ. Už druhý film ROMANTIC MUSKETEER z téhož roku dal tomuto předpokladu zapravdu. Lau Kar Leung a Tong Gaii jako akční choreografové a Lau Kar Wing jako herec vedlejší role.

Lau Kar Wing šel se svým bratrem kamkoli se hnul. Tedy i pod křídla velkého kmotra Changa Cheh. V roce 1967 si zahrál v jeho wuxia THE TRAIL OF THE BROKEN BLADE a v Changově stáji zůstal. Pomalu se stával oblíbenou tváří v pozadí. Sbíral zkušenosti a učil se. Velké wuxia filmy byly zárukou stálého příjmu a snad i kariérního postupu. Lau Kar Wing ale nebyl typem na kostýmní spektákly.

Jako mladý, dynamický člověk s výborným pohybovým základem tíhnul k jinému typu filmu už od počátku a své směřování ke kung fu a kčním snímkům dokázal svou první choreografií, kterou vytvořil pro akční film STORY OF A DISCHARGED PRISONER (1967). Rozhodně nešlo o kasovní trhák, ale Lau Kar Wing dokázal, že nenosí jen rodinné jméno, ale i talent, díky kterému je schopný pracovat na vlastních projektech. Na další akční choreografie si ale musel ještě nějaký čas počkat a zatím se spokojit s malými rolemi ve velkých filmech.

Na druhou stranu, zahrát si v takových kouscích jako ONE ARMED SWORDSMAN(1967), SILVER FOX (1968) nebo GOLDEN SWALLOW (1968)určitě nebylo k zahození.
V roce 1970 se Lau Kar Wingovi naskytla další příležitost k akční choreografii. Tu vytvořil pro wuxia VALLEY OF THE FANGS (E Lang Gu)a choreograficky vedl jednoho ze svých osudových spolupracovníků, který později jeho práci proslavil Lo Lieha. Od této práce už si na post akčního choreografa Lau Kar Wing sáhnul docela pravidelně.
Zajímavé je, že například v HEROIC ONES(1970), slavném filmu Changa Cheh byl hlavním choreografem právě Lau Kar Wing, který se tu promítl v roli jednoho z královských synů. Lau Kar Leung a Tong Gaai Wingovi asistovali a to je určitě velký důkaz jeho kvalit. Kdyby byl jen mladším bráchou prominentního choreografa Shaw Bros, Chang by mu takovou příležitost nedal.

Právě Heroic Ones se stal přelomovým filmem pro jeho kariéru. Lau Kar Wing se od roku 1970 zařadil mezi prestižní choreografy a mohl začít dělat v projektech, které mu byly blízké. Herectví samozřejmě tvořilo dál polovinu jeho práce, ale choreografie začala zvolna převažovat.

Po boku svého bratra prošel celým slavným obdobím tvorby Changa Cheh (Deadly Duo, Water Margin, Man of Iron, The Anonymous Heroes, Four Riders, Young Peole a další), ale jeho největší choreografický majstrštyk nepatřil Changovi.
KING BOXER aka FIVE FINGERS OF DEATH (1972), film korejského režiséra Jeonga Chang Hwa se představil na festivalu v Cannes a získal světovou popularitu.

Lau Kar Wing mu vytvářel choreografie spolu s Chan Chuenem a Lo Lieh v hlavní roli díky těmto choreografiím vypadal jako špičkový kung fu bojovník. Protože Lau Kar Wing musel kromě kung fu představit divákům i bojovné samuraje, znamenalo to pro něj důkladné studium japonských filmů. Karate souboje vyzněly autenticky a film s ponurou atmosférou a melodramatickým nádechem patří ke klenotům 70. let. Komická byla práce režiséra s choreografem. Wing neuměl korejsky a stejně i Jeong nemluvil čínsky. Jak říká sám Wing, domluvili se mezinárodním jazykem. Řečí těla.

V roce 1973 se Lau Kar Wing sešel s další osudovou osobností Sammo Hungem ve svém prvním filmu pro Golden Harvest THE DEVIL'S TREASURE. Jeho kariéra se tu nenápadně odklonila od bratrovy. Wing se nebál propojit svou práci se začínajícími studii a později se zařadil docela přirozeně mezi osobnosti, které do jisté míry patřily víc Golden Harvest, než Shaw Brothers. Byl nekonfliktní a ve skupině Sammo Hunga si našel hodně přátel, se kterými rád spolupracoval. Navíc byl jeho styl Sammovi blízký. To, že mají oba podobnou komiku i pohled na bojová umění dokázali svou pozdější spoluprací.

Lau Kar Leung se po roce 1975 začal věnovat své vlastní režijní práci a vytvořil kolem sebe pevné jádro spolupracovníků, ale Lau Kar Wing se v jeho filmech objevoval víc, jako host, než jako stálý člen týmu. V prvním bratrově filmu Spiritual Boxer chyběl úplně. Zahrál si až v SHAOLIN MANTIS (1978), kde ztvárnil roli patriarchy tvrdě vládnoucího své rodině.

Jeho Shadow Boxing se v konečném zúčtování postavil proti mantis stylu Davida Chianga a role odbojného dědečka, který kuje pikle proti vládě a je vlastně víc klaďasem, než zloduchem patří dodneška k jeho nejlepším.
DIRTY TIGER, CRAZY FROG (1978) je první spolupráce trojúhelníku Karl Maka-Lau Kar Wing-Sammo Hung. Tahle trojička si natáčení zjevně užívala a její filmy mají typickou harvestovskou hravost, vtip a rychlost. Lau Kar Leung vychovaný epičností Changa Cheh potřeboval, aby filmy splňovaly vysoké požadavky ve více aspektech, ale lineárnější (nechci říkat jednodušší) Wing už patřil k mladší generaci tvůrců, kteří se chtěli bavit náročnými choreografiemi, komikou a kostýmy, kameru a vlastně ani samotný námět filmu nevnímali jako nepostradatelné složky.

Tato koncepce se nakonec ukázala jako správná. Akční komedie Sammo Hunga s Jackiem Chanem a Yuenem Biao v hlavní roli vévodily celým 80. letům, zatímco náměty Lau Kar Leunga byly považované za trochu muzeální. Jestli to ale bylo ku prospěchu celé věci, je otázka druhá. Jisté je, že rané filmy Golden Harvest mají takový náboj, že si popularitu určitě zaslouží a nedá se na ně svalovat vina za úpadek MA žánru do béčkových kopaček, masívně produkovaných celá 80. léta.

I když se Wing účastnil některých bratrových projektů 36.CHAMBER OF SHAOLIN, LEGENDARY WEAPONS OF CHINA), přátele si našel u Golden Harvest a zřejmě se cítil mezi touhle svěží partičkou méně svázaný. Osobně se krom Sammo Hunga sblížil asi nejvíc s Karlem Maka a Deanem Shekem Tien, Leunga Kar Yana učil bojová umění a dál rozvíjel své akční choreografie.

THE ODD COUPLE (1979) vznikl v roce, který byl bohatý na vynikající filmy, přesto nezapadl. Zatímco Lau Kar Leung točil vynikající film Mad Monkey Kung Fu, jeho bratr se stal Králem kopí, který se v předem určenou dobu setkává se svým věčným rivalem Králem šavlí (Sammo Hung). Protože jsou ale oba staří mistři stejně dobří, rozhodnou se najít žáky, kteří by za ně rozhodli, kdože je skutečným mistrem nad mistry. A tak si Král kopí najde jako žáka mladého převozníka (Sammo Hung) a Král šavlí divokého prodavače melounů (Lau Kar Wing).

Neotřelý nápad s dvojrolemi a výtečné choreografie, které umožnily oběma hlavním protagonistům ukázat všechny své možnosti, jsou důvodem, proč film skoro nezestárnul a oproti jiným kung fu snímkům si zachoval mladistvou vizáž i popularitu dodnes. Lau Kar Wing se projevil jako velice schopný, zralý režisér s velkým citem pro komiku. Odd Couple patří rozhodně k Wingovým vrcholům a stojí za zhlédnutí.
Ve stejném roce natočil Karl Maka film HIS NAME IS NOBODY a Lau kar Winga obsadil do hlavní role sirotka, který se stane žákem šikovného podvodníka (Dean Shek Tien). Oproti Odd Couple je to lacině vypadající film, ale i tady je choreografie a vtip na vynikající úrovni.
Ještě v roce 1979 se Wing představil publiku jako vynikající mistr kung fu zvaný Stříbrný lišák

ve filmu KNOCKABOUT, kde se střihnul nádhernou sérii soubojů se Sammo Hungem a s Yuenem Biao.
V 80.letech Wing více spolupracoval s Lau týmem (Cat vs.Rat, Eight Diagram Pole Fighter), ale nadále tkvělo jádro jeho choreografické i režijní práce u Golden Harvest. Hlavní role už ale nepřicházely tak často a Wing se věnoval hlavně choreografii.

Málokdo ví, že byl i hlavním tvůrcem choreografií ve slavném filmu Tsuiho Harka ONCE UPON A TIME IN CHINA (1991), kde se často jako choreograf mylně uvádí Yuen Woo Ping. Yuen skutečně akční scény spoluvytvářel, ale Yuen Cheung Yan. Ostatně, bylo by zvláštní, kdyby film plný hung gar stylu nedělal jeden z členů rodiny, která byla nositelkou jeho odkazu.

Lau Kar Wing byl za svou práci odměněn v roce 1992 při udílení prestižních Hong Kong Film Awards cenou za nejlepší choreografii právě tohoto filmu.
Wing je nejen nedílnou součástí filmového Lau teamu a známou postavou hongkongského průmyslu, ale také pokračovatelem slavné rodové hung gar tradice, ve které vychoval i svého syna, herce Lau Wing Kina. Nikdy sice nebyl zlomovým tvůrcem nebo objevitelem nových cest v akční choreografii, ale dodnes patří bezesporu k těm nejlepším mistrům nefritového plátna.