O Wei Paiovi samotném se běžnými (a leckdy ani mimořádnými) vyhledávacími metodami nedá zjistit skoro nic. Kdo ví, jaké poklady suší ve svých skříních dlouholetí fanoušci a sběratelé článků a výstřižků z předinternetové éry - jestli ale něco mají, zatím se nepodělili - a i čínské stránky se zdají být na informace dost chudé. Všeliké zdroje (různého stupně prověřenosti) poskytují něco málo informací (různého stupně ověřenosti): zdá se, že Wei vyrostl v Hong Kongu, kde se nejspíš i narodil (podle hongkongského filmového archivu to bylo v roce 1957). Údajně studoval Hung Gar. Podle některých (čínských) zdrojů si prošel operní školou mistra Yu Jim Yuena (což by z něj dělalo mladšího spolužáka např. Sammo Hunga, či Jackieho Chana - s nimiž ostatně později i něco málo natočil). Pakliže je tato informace pravdivá, evidentně toho v té opeře nenaštudoval zas tolik, aby z něj byl špičkový akrobat (akrobatická čísla za něj obvykle zaskakovali dubléři - mezi jinými i všech hongkongských dublů král, Yuen Biao). Je ale možné, že právě z opery si odnesl úctyhodnou zručnost v zacházení se zbraněmi.
Svoji filmovou kariéru začal u Shaw Brothers coby představitel vedlejších a epizodních rolí. Nejspíš stejně jako většina ostatních SB herců prošel castingem a kolečkem výukových a tréningových kurzů, než se začal objevovat před kamerou. Když se budete hodně snažit, je možné ho zahlédnout ve filmech jako Five Tough Guys, The Imposter nebo The Condemned. Menší role si zahrál i v The Flying Guillotine nebo v Brave Archerovi II. Na opravdu výživnou roli ale musel čekat až do roku 1978.
The Condemned (1976)
Flying Guillotine (1975)
Phantom Killer (1981)
Vypátrat v souvislosti s jeho jménem jakýkoli konkrétní seriálový titul není úkol z nejsnazších - mezi jinými se objevil např. v seriálech Jade Bow nebo Heroes of Last Dynasty, ale dosáhnul přinejlepším na důležité vedlejší role - a obvykle spíš v druhořadých, dnes pozapomenutých produkcích. Je nabíledni, že ani televizní hvězdou se Wei Pai nakonec nestal.
Wei Pai a Leung Kar Yan...
Flying Guillotine (1975)
"Snake Venom"
Bylo to v osmasedmdesátém, kdy Chang Cheh natočil nehynoucí chop-socky klasiku, The Five Venoms - kung-fu thriller lehce okořeněný troškou wuxia. Byl to film, v němž se poprvé v hlavních rolích sešli herci, kteří na filmovém nebi Hong Kongu zazářili jako konstelace fanoušky nazvaná "the Venoms". Zdravé jádro týmu tvořili veteráni z taiwanské opery - Philip Kwok, Lu Feng a Chiang Sheng. Dalšími členy party byli Taiwanec Sun Chien a rodák z Hong Kongu, Lo Meng. A zpočátku byl prominentním členem týmu i Wei Pai. V The Five Venoms hrál jednoho z pěti starších studentů "školy pěti jedů", konkrétně číslo 2 - Hada. A byl v jeho kůži jako doma - ačkoli ke své roli přišel tak trochu jako slepý k houslím, když Chang Cheh zamítl původní verzi scénáře, která počítala s Hadem - ženou (Had a Stonožka snad prý dokonce měli být manželé). Jestli k tomu Changa Cheh vedla jeho (přinejmenším režisérská) misogynie a fascinace homosociálními vztahy, nebo jestli to mělo jiné důvody, těžko říct. Už Had ale celkem jasně dával tušit, co kmotra na Weiovi zaujalo - Wei Paiovi bylo krásných sošných dvacet - a byl hezký. A ačkoli se místy dopouštěl něčeho, co i na hongkongské poměry až příliš zavánělo přehráváním (což byl nešvar, kterého se nikdy tak docela nezbavil), dal Hadovi přesně to, co potřeboval; tedy výrazně aristokratický šmrnc a luxusní exteriér. A, světe div se, poměrně přesvědčivě podchytil i ambivalenci svojí postavy. S kung-fu už to bylo o něco horší. Jak už bylo řečeno výše, Wei Pai nebyl žádný zázračný akrobat a na to, že by oslnil kopy nebo údery, mohl vedle Sun Chiena a Lo Menga směle zapomenout. Hadí styl v The Five Venoms byl vysoce stylizovaný, velmi na efekt - a Weiovi se zdaleka nejčastěji muselo vypomáhat close-upy a střihy. Ne že by Wei Pai byl dřevo. (Stačí se podívat na věci, které natočil po odchodu od Shaw Brothers, pokud vás zajímá, jaký měl skutečně potenciál.) Ale v porovnání s kolegy z Venom týmu rozhodně měl co dohánět.
Bylo to v osmasedmdesátém, kdy Chang Cheh natočil nehynoucí chop-socky klasiku, The Five Venoms - kung-fu thriller lehce okořeněný troškou wuxia. Byl to film, v němž se poprvé v hlavních rolích sešli herci, kteří na filmovém nebi Hong Kongu zazářili jako konstelace fanoušky nazvaná "the Venoms". Zdravé jádro týmu tvořili veteráni z taiwanské opery - Philip Kwok, Lu Feng a Chiang Sheng. Dalšími členy party byli Taiwanec Sun Chien a rodák z Hong Kongu, Lo Meng. A zpočátku byl prominentním členem týmu i Wei Pai. V The Five Venoms hrál jednoho z pěti starších studentů "školy pěti jedů", konkrétně číslo 2 - Hada. A byl v jeho kůži jako doma - ačkoli ke své roli přišel tak trochu jako slepý k houslím, když Chang Cheh zamítl původní verzi scénáře, která počítala s Hadem - ženou (Had a Stonožka snad prý dokonce měli být manželé). Jestli k tomu Changa Cheh vedla jeho (přinejmenším režisérská) misogynie a fascinace homosociálními vztahy, nebo jestli to mělo jiné důvody, těžko říct. Už Had ale celkem jasně dával tušit, co kmotra na Weiovi zaujalo - Wei Paiovi bylo krásných sošných dvacet - a byl hezký. A ačkoli se místy dopouštěl něčeho, co i na hongkongské poměry až příliš zavánělo přehráváním (což byl nešvar, kterého se nikdy tak docela nezbavil), dal Hadovi přesně to, co potřeboval; tedy výrazně aristokratický šmrnc a luxusní exteriér. A, světe div se, poměrně přesvědčivě podchytil i ambivalenci svojí postavy. S kung-fu už to bylo o něco horší. Jak už bylo řečeno výše, Wei Pai nebyl žádný zázračný akrobat a na to, že by oslnil kopy nebo údery, mohl vedle Sun Chiena a Lo Menga směle zapomenout. Hadí styl v The Five Venoms byl vysoce stylizovaný, velmi na efekt - a Weiovi se zdaleka nejčastěji muselo vypomáhat close-upy a střihy. Ne že by Wei Pai byl dřevo. (Stačí se podívat na věci, které natočil po odchodu od Shaw Brothers, pokud vás zajímá, jaký měl skutečně potenciál.) Ale v porovnání s kolegy z Venom týmu rozhodně měl co dohánět.
The Five Venoms (1978)
Další film, The Invincible Shaolin, to jenom potvrdil. Wei byl dobrý - ale ne vynikajicí. Narozdíl od Hada nebyl Mai "Wing Chun" Feng postavou, kde by bylo bůhví o čem hrát, z šestice hlavních protagonistů dostal asi nejméně prostoru - a svým fu prostě neoslnil. V Ten Tigers of Kwangtung (což byla spíš ansámblová záležitost, než klasický Venom film) sice hrál jednoho z tygrů, ale na plátně strávil jen několik málo minut - a k nějaké akci se v podstatě ani nedostal.
Kid With The Golden Arm byl poslední film, který Wei s Venoms natočil. Dostal roli hrdiny Li Qin Minga - arogantního xia, který si až patologicky zakládá na svojí hrdinské reputaci. Šermíř Li byl tak trochu nostalgickým ohlédnutím za slavnými hrdiny zlaté éry wuxia pian, tak trochu parodií na všechny ty hochy v bílém - a Wei Pai, se svým zevnějškem a mimořádným nadáním pro přezíravé úšklebky, byl pro tuhle roli ideální. Taky ji vystřihnul moc pěkně, byť díky mezi fanoušky dnes už (právem) kultovnímu US dabingu proslul Li Qin Ming především jako postava silně nadužívající slovo "nonsense". V KWTGA si Wei sice trochu zašermoval - ale že by Chang Cheh naplno využil jeho šermířský potenciál, to se říci nedá. A zdá se (je to ovšem jen a jen moje spekulace), že o Weiův akční potenciál kmotrovi vlastně nikdy ani nešlo.
Kid With The Golden Arm byl poslední film, který Wei s Venoms natočil. Dostal roli hrdiny Li Qin Minga - arogantního xia, který si až patologicky zakládá na svojí hrdinské reputaci. Šermíř Li byl tak trochu nostalgickým ohlédnutím za slavnými hrdiny zlaté éry wuxia pian, tak trochu parodií na všechny ty hochy v bílém - a Wei Pai, se svým zevnějškem a mimořádným nadáním pro přezíravé úšklebky, byl pro tuhle roli ideální. Taky ji vystřihnul moc pěkně, byť díky mezi fanoušky dnes už (právem) kultovnímu US dabingu proslul Li Qin Ming především jako postava silně nadužívající slovo "nonsense". V KWTGA si Wei sice trochu zašermoval - ale že by Chang Cheh naplno využil jeho šermířský potenciál, to se říci nedá. A zdá se (je to ovšem jen a jen moje spekulace), že o Weiův akční potenciál kmotrovi vlastně nikdy ani nešlo.
Tím Weiova účast na Venom filmech skončila. Těžko říct, jak to vlastně s jeho odchodem ke Golden Harvestu bylo. Pravděpodobně si připadal poněkud upozaděn a doufal v lepší role a lepší pracovní podmínky (a lepší plat, než jaký nejspíš dostával u Shaws). Možná mu neuniklo, že se nachází na lodi, která se pomalu ale jistě potápí, že Chang Cheh už není, co býval - a že Golden Harvestu patří budoucnost. A jako celkem opodstatněná se jeví domněnka, že mu práce v týmu neseděla a s Venoms prostě nevycházel - Philip Kwok na něj v jednom rozhovoru vzpomínal jako na svárlivého a arogantního (vzhledem k tomu, jak pěkně uměl "haughty sneer", jsem nakloněna tomu věřit) - a když odešel, ulevilo se nejen jemu. (Smlouvu měl pravděpodobně podepsanou s Changem Cheh, nikoli přímo se Shaws - jinak by to s odchodem ke konkurenci měl asi výrazně složitější.)
Kdo ví, jak by se vyprofiloval, kdyby v partě zůstal - ale Had i Li Qin Ming dávají tušit, že Changovi Cheh šlo spíš o Weiův zevnějšek, než o jeho fyzičku. I tak je poměrně zajímavé spekulovat o tom, co by si s ním kmotr počal např. v Crippled Avengers... Ale víme, co se říkává o těchhle kdyby. Rozhodující je, že krátce po natočení Kid With The Golden Arm (1979) Wei Pai s kariérou u Shaw Brothers praštil - a zběhnul za Johnem Woo ke Golden Harvestu, aby si zahrál jednu z nejlepších rolí svojí kariéry.
Kdo ví, jak by se vyprofiloval, kdyby v partě zůstal - ale Had i Li Qin Ming dávají tušit, že Changovi Cheh šlo spíš o Weiův zevnějšek, než o jeho fyzičku. I tak je poměrně zajímavé spekulovat o tom, co by si s ním kmotr počal např. v Crippled Avengers... Ale víme, co se říkává o těchhle kdyby. Rozhodující je, že krátce po natočení Kid With The Golden Arm (1979) Wei Pai s kariérou u Shaw Brothers praštil - a zběhnul za Johnem Woo ke Golden Harvestu, aby si zahrál jednu z nejlepších rolí svojí kariéry.
Golden Harvest
První film, který John Woo pro Golden Harvest natočil, bylo Last Hurrah for Chivalry - wuxia film, který dal Weiovi možnost náležitě se blýsknout. Nejen, že si zahrál hrdinu - sympaťáka, ale konečně se dostal i k nějaké té pořádné akci. A zvládl ji překvapivě dobře (posun oproti takovému Kid With the Golden Arm byl až zarážející). Last Hurrah dává tušit, jak mohla Weiova kariéra (možná) vypadat, kdyby se upíchl spíš ve wuxia než kung-fu filmu. Jenže koncem 70. let swordplay filmy už vyšly z módy. Frčely kung-fu mely a zejména pak kung-fu komedie - a i když ani v těch nebyl Wei Pai k zahození, pro wuxia se typově (i herecky) hodil lépe. Tím spíš zamrzí, že Last Hurrah for Chivalry nakonec byl jediný pořádný wuxia film, který natočil.
První film, který John Woo pro Golden Harvest natočil, bylo Last Hurrah for Chivalry - wuxia film, který dal Weiovi možnost náležitě se blýsknout. Nejen, že si zahrál hrdinu - sympaťáka, ale konečně se dostal i k nějaké té pořádné akci. A zvládl ji překvapivě dobře (posun oproti takovému Kid With the Golden Arm byl až zarážející). Last Hurrah dává tušit, jak mohla Weiova kariéra (možná) vypadat, kdyby se upíchl spíš ve wuxia než kung-fu filmu. Jenže koncem 70. let swordplay filmy už vyšly z módy. Frčely kung-fu mely a zejména pak kung-fu komedie - a i když ani v těch nebyl Wei Pai k zahození, pro wuxia se typově (i herecky) hodil lépe. Tím spíš zamrzí, že Last Hurrah for Chivalry nakonec byl jediný pořádný wuxia film, který natočil.
Celkem pěknou, i když vedlejší roli dostal v Magnificent Butcherovi, kde si on a Yuen Biao zahráli Chata a Foona, studenty slovutného Wong Fei Hunga. (Zdroje se vesměs rozcházejí v tom, který hrál kterého - ale Weiovi podle všeho připadnul Foon.) Nevděčnou, na boje spíš chudou roli Tygra sehrál v Young Masterovi (dost z ní toho ale nejspíš zmizelo ve střižně).
Rok 1980 přihrál Weiovi hlavní roli v kung-fu komedii The Cheeky Chap. Film to není nejhorší a kdyby nic jiného, je zajímavý tím, jak je zlomyslný. Wei si v něm navíc střihnul jeden z nejlepších filmových soubojů svojí kariéry. Hvězdotvorný materiál to ale nebyl - a role floutka Ma nebyla z nejvděčnějších (že Ma je sobecký parchant, je dáno scénářem - a ani Wei Paiův kukuč s tím nic moc nenadělal). Další podobně velká příležitost přišla o rok později. Thriller Phantom Killer byl lepší film než The Cheeky Chap - a jeho hlavní hrdina Siu byla o dost vděčnější role, než Ma. Ale ani to, ani fakt, že Wei Pai svůj part zvládl, ho mezi extraligu nevyneslo.
Rok 1980 přihrál Weiovi hlavní roli v kung-fu komedii The Cheeky Chap. Film to není nejhorší a kdyby nic jiného, je zajímavý tím, jak je zlomyslný. Wei si v něm navíc střihnul jeden z nejlepších filmových soubojů svojí kariéry. Hvězdotvorný materiál to ale nebyl - a role floutka Ma nebyla z nejvděčnějších (že Ma je sobecký parchant, je dáno scénářem - a ani Wei Paiův kukuč s tím nic moc nenadělal). Další podobně velká příležitost přišla o rok později. Thriller Phantom Killer byl lepší film než The Cheeky Chap - a jeho hlavní hrdina Siu byla o dost vděčnější role, než Ma. Ale ani to, ani fakt, že Wei Pai svůj part zvládl, ho mezi extraligu nevyneslo.
Phantom Killer (1981)
Magnificent Butcher (1979)
Wei Pai a jeho obskurně televizní léta osmdesátá
Wei byl možná dobrý - ale Golden Harvest byl v té době prudce na vzestupu, talentů v jeho službách byla pořádná smečka a lidem jako byli Sammo Hung, Yuen Biao nebo Jackie Chan Wei Pai prostě nemohl konkurovat. V roce 1981 se ještě objevil v klasice Prodigal Son, kde coby operní herec Au Ru-Kwai usilovně proháněl sukně - a po vystřižení svého ryze dekorativního partu zmizel z plátna spolu se zbytkem operního ansámblu. A s Ru-Kwaiem v podstatě zmizel z nefritového plátna i Wei Pai. Od té doby to šlo s jeho kariérou velmi rychle s kopce, dokud koncem 80. let nezmizel úplně.
Wei Pai a jeho obskurně televizní léta osmdesátá
Televizní obrazovky se v 80. letech někdejšími filmovými hvězdami a hvězdičkami ze zlaté éry jenom hemžily, zvlášť poté, co se u Shaw Brothers přestalo natáčet. Většina někdejších Shaw Bros stars skončila u ATV - a (je to až trochu ironické) u ATV zakotvil i Wei Pai...
Asi nejlepší televizní rolí byl Tit Sau (aka Tie Shou) v seriálu Si da ming bu chong chu jiang hu (Return of the Undercover nebo taky Four Constables Return, rok 1985). Autorem románů o Si da ming bu, tedy "four great constables" je jeden z nejoblíbenějších moderních wuxia spisovatelů, Wen RuiAn - a televizních adaptací už vznikla pěkná řádka. Jednou z nejoblíbenějších TV verzí je ATV seriál z roku 1984, Si da ming bu - a Si da ming bu chong chu jiang hu byl sequelem k řečenému seriálovému hitu. Obecně se netěší tak vysoké oblibě, jako původní seriál, a to mj. i z toho důvodu, že hlavní role byly kompletně přeobsazeny. (Obsazení to nebylo nejhorší, ostatně, figurovaly v něm např. takové hvězdy jako Law Lok Lam nebo Candy Wen, ale fanoušci si na nové tváře zvykali jen těžko.) I přesto byl Tit Sau (druhý z four great constables) pěkná role - a to i pokud jde o akci.
Vypátrat v souvislosti s jeho jménem jakýkoli konkrétní seriálový titul není úkol z nejsnazších - mezi jinými se objevil např. v seriálech Jade Bow nebo Heroes of Last Dynasty, ale dosáhnul přinejlepším na důležité vedlejší role - a obvykle spíš v druhořadých, dnes pozapomenutých produkcích. Je nabíledni, že ani televizní hvězdou se Wei Pai nakonec nestal.
V poslední době se na nějakém tom nosiči (nebo na nějakém tom video serveru) tu a tam vynoří některý z televizních filmů z 80. let, v nichž se Wei Pai - ve větší či menší roli - objevil. U většiny z nich se dá předpokládat, že se dost možná jedná o sestřihy vzniklé "kompresí" kratšího seriálu v jeden celovečerák, jako je tomu např. u Deadly Pursuit (ten vznikl sestříháním desetidílného seriálu Xia gu rou qing, v němž se Wei před kamerou sešel s hvězdou kung-fu a wuxia filmů, Leung Kar Yanem). Další TV filmy, v nichž Wei Pai hrál, jsou mj. Revenge of Beautiful Killer, Devil Duel nebo Clan Feuds (neplést s Clan Feuds od Shaw Brothers). Rozhodně stojí za zmínku a za pozornost, že při natáčení pro televizi se Wei Pai často pracovně potkával s "Venom" kolegou Sun Chienem.
Devil Duel
Clan Feuds
Clan Feuds
Rok 1988 přinesl labutí píseň v podobě lechtivé duchařské komedie The Devil and the Ghostbuster. Film to byl sice roztomilý, ale spíš průměrný až podprůměrný - a od té doby se po Weiovi v podstatě slehla zem. Bey Logan v komentáři k Young Masterovi sice uvádí, že John Woo mu dal epizodní roli v Hard Boiled - ale je dost možné, že se Bey Logan zmýlil (to se může stát i jemu). Jediný výsledek, který zatím hra "spot the Snake in Hard Boiled" přinesla, nasvědčuje tomu, že si možná Weie spletl s hongkongským televizním hercem Gilbertem Lamem.
Rok 1988...
...a The Devil and the Ghostbuster
Coby jeden z "Venoms" je Wei Pai tak trochu kontroverzní figura. Mezi fanoušky dodnes nepanuje shoda o tom, jestli se vůbec počítá jako Venom nebo ne. Někteří lidé jsou za echt Venom filmy ochotni označit jen ty čtyři, v nichž Wei hrál, jiní - a těch je podstatně více - zas považují jeho účast na Venom legendě za kolosální omyl, který je lepší úplně ignorovat; většina fanoušků nejspíš okupuje různé pozice mezi oběma extrémy. Kdyby se mělo hlasovat o nejméně populárního člena původní šestičlenné sestavy, Wei Pai má "výhru" celkem jistou (už jen kvůli tomu, že s partou natočil pouze čtyři filmy).
A protichůdné názory panují v rámci kung-fu fandomu obecně. Občas se ozývají takové hlasy, které se jej zastávají, nicméně "Wei Pai bashing" je pořád docela populární trend. Snad je to tím, že měl často smůlu na role, možná za to může fakt, že se až příliš často objevoval vedle těch nejzářivějších talentů svojí doby - a své nade vší pochybnost sehrál jeho velmi povedený exteriér, který vysloveně svádí k tomu, odmávnout ho jako hezouna bez větší dávky talentu. Ve skutečnosti ale Wei Pai talent nepostrádal. Srovnávat ho s těmi největšími velikány by bylo samozřejmě velmi opovážlivé a na Golden Horse Award za charakterní herectví to taky nikdy nebylo, což neuznat by znamenalo překročení tenké čáry mezi fanouškovským zaujetím a slepotou - Wei měl svoje velmi slabé chvilky; ale měl taky nemalý potenciál, který bohužel zůstal během jeho poměrně krátké kariéry z větší části nevyužit.
A protichůdné názory panují v rámci kung-fu fandomu obecně. Občas se ozývají takové hlasy, které se jej zastávají, nicméně "Wei Pai bashing" je pořád docela populární trend. Snad je to tím, že měl často smůlu na role, možná za to může fakt, že se až příliš často objevoval vedle těch nejzářivějších talentů svojí doby - a své nade vší pochybnost sehrál jeho velmi povedený exteriér, který vysloveně svádí k tomu, odmávnout ho jako hezouna bez větší dávky talentu. Ve skutečnosti ale Wei Pai talent nepostrádal. Srovnávat ho s těmi největšími velikány by bylo samozřejmě velmi opovážlivé a na Golden Horse Award za charakterní herectví to taky nikdy nebylo, což neuznat by znamenalo překročení tenké čáry mezi fanouškovským zaujetím a slepotou - Wei měl svoje velmi slabé chvilky; ale měl taky nemalý potenciál, který bohužel zůstal během jeho poměrně krátké kariéry z větší části nevyužit.
Kde je mu konec dnes, těžko říct - a doufat v comeback značně přesahuje hranice únosné míry optimismu. Podle jednoho (velmi podezřelého) zdroje prý emigroval do Argentiny (neptejte se mě, odkud se ten drb vzal - ale přišel mi zábavný).
Občas se bavím představou, že někde (možná v Hong Kongu, možná v LA nebo Vancouveru - anebo v Buenos Aires) provozuje čínskou restauraci, pěstuje si blahobytné panděro, knírek a pleš - a mezi tím vším pokřikováním, pobíháním a nakukováním pod pokličky občas vystřihne "haughty sneer" jako ze starých zlatých časů a pomyslí si - "...když už nic jinýho, aspoň můžu říct, že jsem hrál s Jackiem Chanem".
Wei Pai (Wai Pak)
* 1957
Občas se bavím představou, že někde (možná v Hong Kongu, možná v LA nebo Vancouveru - anebo v Buenos Aires) provozuje čínskou restauraci, pěstuje si blahobytné panděro, knírek a pleš - a mezi tím vším pokřikováním, pobíháním a nakukováním pod pokličky občas vystřihne "haughty sneer" jako ze starých zlatých časů a pomyslí si - "...když už nic jinýho, aspoň můžu říct, že jsem hrál s Jackiem Chanem".
Wei Pai (Wai Pak)
* 1957
někdy uváděn též jako: Wei Pei, Wei Bai, Wai Bak, Mooi Kwok-Shing, Mooi Gwok Shing