31 júla, 2009

The Four










Původní název:
少年四大名捕 / Siu Nin Sei Dai Ming Bo / Shao Nian Si Da Ming Bu (2008)
Producent:
Lam Chi-Wah
Země:
Hong Kong
Obsazení:
(Raymond) Lam Fung, (Kenneth) Ma Kwok Ming, (Sammul) Chan Kin Fung, (Ron) Ng Cheuk Hai, (Dominic) Lam Ka Wah, (Kate) Tsui Tze Shan, (Selena) Li Sze Wan, Vivi Lee, Cilla Kung Sin Tung, Law Lok Lam, Gordon Liu, (Joel) Chan Shan Chung, (Felix) Lok Ying Jun, (Crystal) Tin Yiu Nei, (Savio) Tsang Wai Kuen, Lau Kong, (Henry) Yue Yeung, Lee Hoi San, (Halina) Tam Siu Wan, aj.

CSFD / TVB.com / DramaWiki / HKCINE



Když Wen RuiAn napsal první příběh o "Si da ming bu" (Four Great Constables), nebylo mu ani dvacet. Od té doby uplynulo dost vody, vznikla úctyhodná románová řada – a čtyři vyšetřovatelé i jejich šéf Chu Kot Ching Ngo pronikli taky (krom jiného) na televizní obrazovky. Jejich zatím poslední inkarnaci má na svědomí hongkongská TVB. Seriál Siu Nin Sei Dai Ming Bo / Shao Nian Si Da Ming Bu (The Four) pojednává o začátcích velké čtyřky, jejích prvních detektivních případech – a zejména pak o formování vztahů a důvěry mezi čtyřmi dost rozdílnými hrdiny. Wen RuiAnova románová série má zástup oddaných čtenářů a hlavní představitelé zase zástupy po uši zamilovaných fanynek. TVB navíc v posledních letech zas až tolik wuxia seriálů neprodukuje – stojí to peníze a s ohledem na konkurenci (nejen) z kontinentální Číny se to bůhvíjak nerentuje. "Čtyřka" tím pádem budila odpovídající očekávání. Ohlasy jsou samozřejmě smíšené, ale zdá se, že nás spokojených je mezi diváky víc. The Four není ten nejrafinovanější nebo nejvzhlednější seriál pod sluncem. Ale povedlo se mu to zásadní: přivést na obrazovky výrazné hrdiny, postavit proti nim neméně výrazné a plnokrevné parchanty, rozehrát napínavou partii a zapojit do ní řádku zajímavých vedlejších figur.

Mou Ching
(Raymond Lam)

Tit Sau
(Kenneth Ma)

Jeui Ming
(Sammul Chan)

Lang Huet
(Ron Ng)

Ti "čtyři", o nichž je řeč, jsou ironický, poněkud povýšený Sing Ngai Yue známý spíš jako Mou Ching (bez emocí), dobrosrdečný idealista Tit Yau Ha – velmi trefně přezdívaný Tit Sau (železná pěst), ukecaný chytrák Chui Leuk Seung, jemuž málokdo řekne jinak než Jeui Ming (Pronásledovatel) a navenek rezervovaný, mlčenlivý Laang Ling Hei – tedy Lang Huet (Chladnokrevný). Mou Ching je od dětství ochrnutý na obě nohy a jeho chatrné zdraví mu znemožnilo naučit se klasickému boji – je ale expertem přes výrobu a používání zbraní a pastí – a především je vzdělaný a chytrý. Tit Sau sice není pitomec, nicméně víc práce zastane coby drtič hrudních košů, lebek, zdí – a vůbec čehokoli, co zrovna potřebuje rozdrtit. V boji beze zbraní totiž jen těžko hledá přemožitele a jeho pěsti si moc nezadají s párem pěkně těžkých kladiv. Jeui Ming má pro změnu velmi šikovné nohy – a nejen pronásledování (a utíkání), ale i kopání mu jde nadmíru dobře. Lang Huet je výborný šermíř, je až nadlidsky odolný vůči bolesti a vedle meče je jeho nejúčinnější zbraní (a obranou) jeho mimořádně vyvinutý "šestý smysl". Jejich nadřízeným a učitelem v jedné osobě je Chu Kot Ching Ngo, vrchní vyšetřovatel podřízený přímo císaři.


"The Four"


Ling Lok Sek (Felix Lok)

Počátek seriálu zastihne pana Chu Kota v roli učitele, již přijal poté, co byl úřad vrchního vyšetřovatele před lety zrušen. Trvá zhruba pět epizod, než se celý tým dá dohromady a úřad je znovu otevřen – a první polovina The Four se věnuje především budování vztahů mezi postavami (ať už mezi samotnými vyšetřovateli, mezi vyšetřovateli a jejich šéfem a mistrem v jedné osobě, anebo mezi mužskými hrdiny a jejich ženskými protějšky) a rozehrávání konfliktů. Vedle protagonistů a jejich blízkých poznáte i další klíčové hráče (hlavně pak členy císařské rodiny a šéfy a prominentní členy důležitých bojovnických klanů) – a samozřejmě padouchy (z nichž je tím jednoznačně nejzákeřnějším parchantem ministerský předseda Choi King v podání Lau Konga). Budování scény, jemuž je věnována první polovina seriálu, je neméně poutavé, než dramatické finále. Hrdinové (i hrdinky) jsou vesměs dost svérázné figury s velmi rozdílnými povahami a záhady, které čtyři císařští vyšetřovatelé v úvodních dílech luští, nejsou nezajímavé - takže ačkoli někomu by se úvodních cca dvanáct dílů mohlo zdát jako neúměrně dlouhý a pomalý rozjezd, rozhodně je během něj nač koukat. Hlavní zápletka a pořádné drama se ovšem na plné obrátky rozjede až v polovině seriálu. Konstáblové sice i nadále řeší jednotlivé případy, ale ty jsou čím dál těsněji provázány s pletichařením hlavních antagonistů – a čím dál citlivěji a bolestivěji zasahují do života hlavních hrdinů i jejich blízkých. Mou Chinga a Tit Saua navíc dožene pohnutá rodinná minulost, o níž ani jeden z nich neměl tušení, a dobře na duchu a po těle jim z toho nebude. Záporáci, kteří zpočátku publikum i hrdiny spíš cvičně oťukávali, se v druhé polovině The Four pěkně rozparádí, postarají se klaďasům o pěkných pár horkých chvilek a úspěšně rozehrají velmi zdařilé drama, jež těmi zjitřelejšími povahami (jako jsem třeba já) poměrně mocně zamává.


Lang Huet a krev - to jde k sobě skoro tak dobře...


...jako Jeui Ming a slečny


Selena Li jako Lam Yeut Fei

The Four je dobře napsaná záležitost, v níž jsou vztahy (rodinné, kamarádské, romantické i veskrze nepřátelské), detektivní a spiklenecká linie i akce v téměř ideálním poměru. Seriál má kromě té dramatické a melodramatické i poměrně výraznou komediální polohu – a ve všech rovinách funguje dobře.
Největším trumfem je tu ovšem centrální čtyřka (pětka, počítáte-li i pana Chu Kota). Wen RuiAn vymyslel materiál, se kterým se kromobyčejně dobře pracuje a v TVB ho zpracovali skvěle. Raymond Lam, Kenneth Ma, Sammul Chan a Ron Ng se rolí čtyř císařských šerifů zhostili na výbornou a Dominic Lam coby jejich mistr Chu Kot Ching Ngo je naprosto bezchybný. Dámská část hereckého ansámblu je o něco slabší. Kate Tsui jako slečna Song těká mezi momenty velmi vydařenými a chvilkami o poznání slabšími - a na tom, že Cilla Kung je naprosté herecké dřevo, nezmění nic moc ani fakt, že je coby mladá, naivní Siu Dou přinejmenším na pohled tuze roztomilá. Reputaci holkám naštěstí svými výkony zachraňují rozkošná Selena Li (Lam Yeut Fei), velmi charismatická Crystal Tin (princezna Kuk Yin Hung) a sympaťačka Vivi Lee (Tit Sauova mladší sestra Yau Dung). Představitelé padouchů – Felix Lok, Joel Chan a Lau Kong – záporačí na plné obrátky, s gustem a na úrovni. Fanoušky hongkongské filmové a televizní klasiky jistě potěší i Gordon Liu, Lee Hoi San, Law Lok Lam nebo Lily Li ve vedlejších rolích.


V seriálech TVB nemívá oldschool fanda nouzi o staré známé...


Ling Siu Kwat (Joel Chan) se z relativně nenápadného hajzlíka
zvládne vypracovat na velmi nebezpečnou (a roztomilou) svini


Jsou minimálně dva velmi pádné důvody, proč Tit Saua
příliš nedráždit (pravý a levý)...

Ačkoli se natáčelo i v exteriérech, výprava je výrazně studiová a viditelně se na ní podepsal i relativně nízký rozpočet. The Four je seriál úhledný, ale lapat po dechu z vizuálu nebudete a některé trikové scény jsou dost příšerné (naštěstí je jich málo).
Akce mohla být výrazně horší - ale taky o pár řádů lepší. Co se vydařilo téměř dokonale, je prezentace specifických schopností hlavních hrdinů. Zejména Mou Chingovo metání projektilů a Tit Sauova drtící "železná pěst" jsou ztvárněny velmi působivě. Jinak by se ale soubojům dalo hodně vytknout. Choreografie sice není nejhorší, celé se to drží sympaticky "při zemi" a herečtí představitelé dělají, co můžou, ale občas to šeredně zaskřípe. Že se pracuje i s dráty, to už je dnes víceméně samozřejmost, ale v The Four je práce s nimi místy těžce nezvládnutá. Střih a kamera, mocní to spojenci méně obratných screen fighterů, tady tu a tam pracují spíš než s herci proti nim. Ze soubojů má vůbec člověk často pocit, že bylo našlápnuto na parádní oldschoolovou mlátičku, ale horká jehla a malý rozpočet to společnými silami překazily. Tím nechci vzbudit dojem, že akce v The Four je nějaká katastrofa. Naopak, je to velmi slušné – ovšem prostor pro zlepšení by tu byl.


Dekorativní Kate Tsui (vpravo...;-]) coby slečna Song.


Princ Chiu Cheung (Savio Tsang) a jeho okouzlující žena (Crystal Tin)

Nejzásadnější výtka se ale týká neduhů, kterými The Four trpí v důsledku krácení. Původně se prý uvažovalo o třicetidílném seriálu, ale z časových a rozpočtových důvodů byl počet epizod nakonec zkrouhnut na pětadvacet (přičemž verze vysílaná v televizi byla zkrácena dokonce na dvacet čtyři dílů). To mělo hned dva nemilé důsledky: Jeui Ming a zejména Lang Huet byli poměrně výrazně upozaděni, protože na ně zkrátka nezbyl čas. A jelikož čas nezbyl na víc věcí, finále seriálu a zejména poslední epizoda jsou poněkud uspěchané a některé dějové a vztahové linie by chtěly dopracovat a dotáhnout, i kdyby jen o jednu scénu, či dialog. V důsledku nakonec působí některé pasáže a hlavně závěr (i v té delší, pětadvacetidílné verzi) tak nějak "nedovařeně". Což je vzhledem ke kvalitám seriálu veliká škoda.
The Four přesto zůstává velmi vydařeným počinem, který klade zásadní důraz na postavy, motivace a vztahy, aniž by se nechal unést k přemíře cukrkandlové uslzenosti. Ač Wen RuiAnově předloze není tak docela ve všech bodech věrný (což ale platí pro většinu, ne-li všechna dosavadní zpracování), přivedl na obrazovku velmi sympatické a charismatické inkarnace slavné čtyřky. Tenhle seriál je pěkným dokladem toho, že velmi solidní (a zábavné) wuxia se dá natočit i v relativně skromných kulisách a bez velkého rozpočtu. Vzhledem k omezeným finančním i trikovým možnostem a krácení z třiceti na pětadvacet epizod je jistá dávka shovívavosti nezbytná, ale ti z vás, kteří mají na wuxia nejraději hrdiny (případně hrdinky) samotné a výhled na Hua Shan či zdobné kostýmy jsou ochotni oželet, by měli být více než spokojeni.

Pro HK fangirls: Si Da Ming Bu je učebnicovým příkladem předpisově aplikované "skládankové metody" (lépe už to dávají snad jen Spice Girls nebo Čtyřlístek). Minimálně jednoho oblíbence (či oblíbenkyni) by si měl najít každý...;-)


Poznámka na závěr:
Vzhledem k tomu, že jde o seriál hongkongské TVB a z důvodů čistě subjektivních dávám přednost kantonské výslovnosti přezdívek hlavních protagonistů. Pro úplnost a snazší dohledatelnost ale přihodím i tu standardní (+ běžně používaná anglická jména).

無情: Heartless/Emotionless – Mou Ching/Wu Qing
鐵手: Iron Hand/Iron Fist – Tit Sau/Tie Shou
追命: Soul Snatcher/Chaser – Jeui Ming (Jui Ming)*/Zhui Ming
冷血: Cold-blooded/Cold Blood – Lang Huet/Leng Xue
諸葛正我: Chu Kot Ching Ngo (Chu Kot Ching-or)/Zhuge Zheng Wo
*) I v příspěvcích a článcích, které se přiklánějí ke kantonské výslovnosti jmen, dost často psaný jako Zhui Ming.


Úvodní titulky:


Teaser: