24 novembra, 2008

Lau Brothers


Od 50.let se v expandujícím kantonském a později hongkongském filmovém průmyslu objevovalo jako stálice jméno Lau. Není to jméno neobvyklé. Mnoho herců se jmenuje Lau, aniž by jejich osud jakkoli souvisel se slavnou rodinou, které patří tento článek. Nicméně nejslavnější nositelé jména Lau vyrostli právě v této rodině a několik desetiletí tvořili opěrné pilíře filmů s bojovou tématikou.
Historie klanu Lau je bohatá a stará, ale pro naše účely poslouží jen její zlomek, který začíná slavným lékařem a mistrem bojových umění, doktorem Wong Fei Hungem. Jeho osudy jsou, a také hlavně díky filmu, dnes už legendární. Málokterý zájemce o hongkongský film by neznal hrdý postoj Jeta Li v Once Upon a Time in China a málokdo by si nevzpomněl na trochu komickou figurku urputného řezníka, slavného žáka doktora Wonga. I tento statný řezník se stal námětem k několika filmům (V Magnificent Butcher ho například ztvárnil Sammo Hung). Jeho jméno i osudy nejsou smyšlené.


Lam Sai Wing skutečně existoval a co víc, i on vychoval celou řádku vynikajících mistrů Hung Gar stylu. Jeho významným žákem byl Lau Cham a tady už se konečně dostáváme poprvé ke jménu Lau.
Lau Cham (Lau Charn) žil a pracoval v Kantonu, kde založil svou hung gar školu bojových umění.


Byl to vynikající mistr, o čemž svědčí kvality jeho dětí. Lau Cham byl moderně uvažující muž. Pochopil, že film mu nabízí velké možnosti nejen k propagaci velkého mistra Wonga, ale i jeho samotného. A v padesátých letech začal natáčet tehdy ještě černobílou sérii o doktoru Wongovi.


Jako představitele si pro svůj filmový počin zvolil vynikajícího představitele Kwan Tak Hinga, který se díky těmto filmům stal legendou nefritového plátna. První z příběhů režírovaných Wu Pangem, s choreografií Lau Chama byl Huang Fei-hong zhuan: Bian feng mie zhu z roku 1949 a další ho brzy následovaly. Klan Lau tak začal expandovat v kantonsky mluveném filmu a jeho místo už mu nikdo nevzal.


Jak se zdá, celá rodina žila bojovým uměním, protože i Lau Chamova manželka učila své dva syny. Ovšem tato trochu tajemná dáma, jejíž jméno jsem ještě nedohledala, si zakládala na jiném bojovém stylu, totiž wing chun.
Bylo jasné, že děti obou mistrů budou pokračovat v bojové i filmové tradici. Lau Cham měl děti tři. Dva syny, Lau Kar Leunga a Lau Kar Winga a dceru Lau Shui Yi. Možná se trochu zasvěcenější čtenáři zarazí, protože do počtu schází jeden zásadní Lau, totiž Lau Kar Fai(Gordon Liu), ale k němu se teprve dopracujeme.
Nejstarší a nejslavnější Lau Chamův syn Lau Kar Leung (Liu Chia Liang)se narodil 1.8.1936 a od malička projevoval výrazný pohybový talent. V dětství musel překonat velikou překážku. Byl velice drobný. A díky tomu si zažil mnoho ústrků od spolužáků. Škola se pro něj záhy stala nesnesitelnou organizací.


O šikaně by zřejmě mohl vyprávět, ale dlouho si jí neužíval. Do školy prostě odmítl chodit a otec se sám ujal jeho vzdělávání. Samozřejmě podstatnou část výuky tvořilo bojové umění. Lau Kar Leung díky tomu prožil dětství, které by mu mnohý kluk mohl závidět. Zažil totiž ještě samotného mistra Lam Sai Winga a na jeho hung gar je to určitě dodnes znát. Liu Chia Martial Arts Society možná nebyla škola v tom pravém smyslu slova, ale inteligentní mladík si lepší vzdělání nemohl přát. Ve svých čtrnácti letech se také zapojil do filmové práce jako kaskadér a za jeho první film se považuje nejpravděpodobněji CROSSING YUANYANG RIVER BY NIGHT z roku 1953. Lau Kar Leung u filmu zůstal a nikdy neodešel.


Ovšem dál pracoval i na svém bojovém umění. Nezůstal jen u hung gar nebo matčina wing chun. Chtěl poznat co největší spektrum bojových umění. Začal studovat Choi Lee Fut, potom Te Tong, Eagle Claw, Mantis Style, Mai Tsung, Hop Gar, Tai Chi. Nezůstal ale jen u těchto stylů. Své umění rozšiřoval, učil se u několika mistrů, a co vlastně všechno ovládá se snad nedá ani zmapovat. Učarovaly mu hlavně tradiční zbraně. Ve filmu Legendary Weapons of China předvedl, že ovládá všechny a nejraději má ty zapomenuté a málo užívané.


Lau Kar Leung se stal záhy akčním choreografem a učitelem bojových umění. Učil hlavně herce, kteří pod jeho vedením podávali vynikající výkony. V 60.letech začal spolupracovat se slavným režisérem Changem Cheh a jako choreograf se podepsal pod většinu jeho filmů.


V roce 1975 se rozhodl osamostatnit a jeho režijní debut Spiritual Boxer s Wongem Yu v hlavní roli uspěl. Lau kar Leung se vydal do boje se sílícím vlivem studia Golden Harvest. Zůstal věrný mateřskému studiu Shaw Brothers a jeho filmy mají nesporé kvality.


Mladší syn Lau Kar Wing (Liu Chia Rong) se také vydal od bojového umění směrem k filmu.


Zpočátku pracoval hlavně se svým bratram a pod jeho vedením. Získával zkušenosti jako akční choreograf, ale necítil se tak vázán na studio Shaw Brothers. Jeho tvář se pravidelně objevovala mezi kaskadéry v Changových filmech, ale Lau Kar Wing se našel paradoxně právě u konkurence.


Díky svému přátelství se Sammo Hungem a jeho skupinou, vychovanou v pekingské opeře se Lau Kar Wing usídlil v komediálním žánru, produkovaném hlavně Golden Harvest. I když dál pracoval i pro bratra, střídal svá působiště a od poloviny 80.let se vypracoval mezi choreografickou elitu, která vynikala hlavně nápaditými bojovými sekvencemi, artistickými kousky a dynamickým vtipem.


Třetí dítě klanu Lau byla dívka. Lau Shui Yi (Liu Jui Yi)se také mihla ve filmu, ovšem proti bohaté filmografii jejích bratrů stojí jen jediný snímek The Tigress Of Shaolin (1979).


Do rodiny se ale dostal nový bratr, který byl Lau Chamem více méně adoptován. Nadaný žák se stal Lau Kar Faiem (Gordon Liu) a tím i nejmladším bratrem rodiny. Lau Kar Fai byl skvělou volbou. Jeho nadání, herecký projev a oddanost rodinné tradici ho vynesly na vrchol hongkongského filmového nebe a jako Gordon Liu se tento herec proslavil i na mezinárodním poli.


Na jeho vzestupu měl zásluhu hlavně Lau Kar Leung, který ho obsadil do hlavní role své trilogie Master Killer (36.komnata Shaolinu, Návrat do 36.komnaty, Žáci 36.komnaty).
K rodině také patří syn Lau Shui Yi, málo známý Lau Kar Yung, narozený v roce 1955, kterého bojová umění učila hlavně matka.


Jeho tvář může pozorný divák vidět v mnoha filmech, ale Lau Kar Yung se proslavil víc jako akční choreograf, spisovatel a režisér.


Zatím asi posledním filmovým členem klanu je Lau Wing Kin, syn Lau Kar Winga, který se divákům představil v rodinném projektu pro Shaw Bros Drunken Monkey a v Seven Svords Tsuiho Harka.


Mladý herec jinak pracuje pro televizi a kariéru má ještě před sebou. Je příslibem, že sláva rodu Lau jen tak nevyprchá.



Pozn.autorky: Andy Lau do slavné rodiny nepatří. Na druhou stranu je to skoro škoda.