![]() | |
Původní název: 神雕侠侣 / Shen Diao Xia Lü (2006) Producent: Zhang Jizhong Země: Čína Obsazení: (Crystal) Liu Yifei, Huang Xiaoming, Yang Mi, Wang Luoyong, Kong Lin, Jessey Meng, Ba Yin, Chen Zihan, Gao Hu, Liu Naiyi, Cheng Haofeng, Wang Ning, Zhao Zhentao, Zhao Hongfei, Yang Rui, Zhao Liang, Yu Chenghui, Fu Miao, Kenny Bee, aj. CSFD / IMDB / DramaWiki / HKCINE |
Jin Yong je z mnoha důvodů jedním z nejčastěji adaptovaných wuxia autorů. Jeho romány byly převedeny na filmové plátno či televizní obrazovku tolikrát, že dopočítat se všech těch celovečerních i seriálových adaptací od 70. let až po naše časy by mohlo vystačit na pěkných pár hodin prima zábavy. Tzv. Condor Trilogy pak asi v rámci Jin Yongovy tvorby zaujímá přední pozice co do oblíbenosti u filmařů. Druhý díl trilogie, Shen diao xia lü (Divine Eagle, Galant Knight - známější jako Return of Condor Heroes), patří mezi nejpopulárnější wuxia romány vůbec. Saturuje totiž jak příznivce wuxia akce a epiky, tak milovníky osudové romantiky – a body k dobru mu získává i rozporuplný hlavní hrdina, který se k té správné morální výšce propracovává přes slušnou řádku rebelských záchvatů a je v mezích žánru dost složitý na to, aby mohl čtenáře a čtenářky omámit lehce byronskou rozervaností a (v kontextu ostatní Jin Yongovy tvorby) pozoruhodně dynamickým "osobním vývojem". V posledních letech se do recyklování Jin Yonga pustil s ohromnou vervou kontinentální režisér a producent Zhang Jizhong – a jal se pojímat svoje adaptace jaksepatří epicky. Return of Condor Heroes s Huang Xiaomingem a Liu Yifei asi mělo být tak trochu dílem lásky... ROCH přesto zůstává ambicím páně producenta a režiséra něco dlužen. Nedostatek citu pro míru, nesmyslné natahování některých scén na úkor scén potenciálně zajímavějších a řada dílčích záseků můžou za to, že zatím nejnovější zpracování Shen diao xia lü není tou ultimátní, stoprocentní a absolutně strhující wuxia podívanou, kterou být chtělo – a málem jí i bylo. Přesto se jedná o slušný počin, který z mnoha důvodů stojí přinejmenším za investovaný čas (eventuelně peníze...;-)).





Z audiovizuálního hlediska je ROCH celkem nářez. Kýč je to jak deset bičů, ale kouká se na to (většinou) krásně. Práce s kamerou, světlem a barvami dává vizuálu pohádkově nadnesenou snovost a v zásadě totéž se dá říct o velmi příjemném soundtracku. Na jedničku s hvězdičkou ale vizuál rozhodně není. Co by samo o sobě bylo výživnou pastvou pro oči, v kontextu už poněkud drhne. Příběhu, který je sám o sobě melodramatický až hanba, by tu a tam svědčily trochu zemitější tóny a střízlivější kompozice – a ačkoli Liu Yifei je nesporně krasavice, opravdu není nezbytně nutné ukazovat ji několikrát za sebou z různých úhlů a ve slow motion, jak se celá dramaticky nasvícená snáší na nádvoří paláce Chongyang. Zpomalovaček a poměrně samoúčelných repetic je tu vůbec požehnaně. Velmi dobře se na ně kouká, takže by to člověk třebas i milerád přežil, kdyby ale neukrajovaly cenný čas, který by šlo investovat jinak a lépe. Například hlubší ponor do Yang Guova pohnutého dětství a pár scén navíc pro některé vedlejší figury by celkovému dojmu výrazně prospěly.
Kostýmy, účesy a make-up se vesměs dost povedly. Tu a tam se podařilo poněkud přeťápnout lajnu anebo ťápnout úplně vedle (nejhůř to schytal patrně mongolský princ Huo Du), ale jinak se o práci hochů a děvčat z maskérny a kostymérny dá říct, že si po většinu času drží slušnou úroveň.


O práci lidí zodpovědných za CGI bohužel nemohu říci totéž, ale tahle výtka k čínské televizní produkci už prostě tak nějak patří. V ROCH se bohužel digitálními triky nešetřilo, takže zmlsanější divák bude tu a tam buď skřípat zuby, valit bulvy – anebo se od srdce smát. Prubířským kamenem pro trikaře je v ROCH bezpochyby onen titulní shen diao (divine eagle). Když Jin Yong hlavního hrdinu skamarádil s obřím orlem ovládajícím kung-fu, navařil několika generacím filmařů pěkně betonovou kaši. Zuby si na ní vylámal i Zhang Jizhongův tým, který sice měl k dispozici digitální technologie, ale důstojnou inkarnaci "bratra orla" z toho rozhodně nevykřesal.
Herecké obsazení je velmi solidní. Zhang Jizhong dobře vyhmátnul ten ideální kompromis mezi líbivostí a kvalitou a ani předloze v tomhle ohledu moc na frak nedal. Typově sedí většina představitelů skoro dokonale (bez přehmatů se výběr herců neobešel, ale troufnu si říct, že jako přehmaty je budou vnímat spíše diváci obeznámení s Jin Yongovým románem – případně uvyklí nějaké starší adaptaci).



Pokud jde o herecké výkony, moje asi nejzásadnější výtka směřuje na Huang Xiaominga (Yang Guo), který začne dost nesympaticky přehrávat, kdykoli je zapotřebí přestat být "odtažitě cool" a lehce přitlačit na pilu (emocionálně vypjaté momenty, Yang Guova mladá léta a tomu podobně). Liu Yifei předvádí podstatně vyrovnanější výkon. Ne snad že by byla bůhvíjak dobrá, ale na to, aby roli Xiao Long Nü zvládla uspokojivě, toho opravdu nemusí umět moc - a co nezvládne sama, to zachrání dáma, která ji dabuje. Nejsvětlejším bodem seriálu je pro mě ale Jin Lun Fa Wang v podání Ba Yina. Golden Wheel Monk je docela sympatický padouch a Ba Yin je schopný a charismatický herec, který dává celé té sladkobolné limonádě osvěžující jiskru, kdykoli se objeví. Místy naprosto strhující je Jessey Meng coby nešťastná Li Mo Chou a Kenny Bee jako zákeřný chlívák Gongsun Zhi je přímo k sežrání. Velmi šťastnou ruku měl Zhang Jizhong i v případě dvou nezvedených taoistů Zhao Zhijinga a Zhen Zhibinga (Liu Naiyi a Cheng Haofeng), Guo Jinga (Wang Luoyong) a obou Guo Jingových dcer (Chen Zihan vystřihla rozmazlenou Guo Fu naprosto předpisově a nemilovat Guo Xiang v podání Yang Mi je skoro nemožné). Roztomilou kuriozitou je madam Gongsun v podání herce Li Minga – který si roli zahořklé mstivé stařeny podle všeho královsky užil.




Co se rozhodně povedlo, je akce. Ač velmi nadnesená a CGI-heavy, je celkem radost na ni koukat. Choreografie je parádní a kamera a nasvícení tomu dodávají podle potřeby buď grácii a půvab, anebo grády a šťávu. Je nabíledni, že pokud vám wire-fu a CGI dvakrát nevoní, asi z akce v ROCH dvakrát odvaření nebudete, ale pokud jste ochotni na tyhle švindly přistoupit a vzletná nadsazenost ve wuxia soubojích vás baví, budete při některých scénách chrochtat blahem.




Když to sečtu a podtrhnu, ROCH ve mně vyvolává dojmy značně rozpolcené. Za vedlejší postavy, záporáky, vedlejší linie a akci bych dala 10. Zpomalovačkami a samoúčelnostmi přetížený vizuál je ovšem místy poněkud protivný a hodnocení sráží o bod... Oba hlavní hrdinové a způsob, jakým je tvůrci publiku nasvěcují, čančají a o palici otloukají, pak celkové skóre sundávají na 7/10. Je toho v ROCH hodně, co mě irituje, štve a mírně znechucuje. Toho, co mě baví, dojímá a zajímá, je ale podstatně víc - a k řadě scén se velmi ráda vracím. Tahle kontinentální přehlídka naleštěného sentimentu se mi přeci jen zažrala pod kůži - hlavním protagonistům i dílčím nedostatkům navzdory. Ke svému poměrně příznivému hodnocení bych dodala snad jen tolik: pokud vám melodramatické mydliny na čínský způsob hodně vadí, ruce pryč; pokud jste vysazení na romanťárny o zapovězené lásce a trocha toho uslzeného kýče vás nerozhodí, přihoďte si k hodnocení bodík, dva - a po ROCH okamžitě skočte. (Kdo ví, dost možná si zamilujete i ty dva tragédy, o kterých to celé má být...;-))
Pro fangirls, fanboys a tak dále: Dneska to vezmeme rovnou obrazem - přehlídka některých pěkných čínských exteriérů, jež jsou v ROCH k vidění...
:-]








...a řada dalších.
Intro:
Závěrečné titulky: