18 júna, 2010

CROSSING HENNESSY






Původní název:
Yueh Moon Hon Nei See
月满轩尼诗 (2010)
Režie:
Ivy Ho
Země:
Hong Kong
Obsazení:
Jacky Cheung, Tang Wei, Andy On, Danny Lee, Nina Pau
CSFD / IMDB / HKMD / HKCINE



Ivy Ho je jméno, které je jistě nejen pro mě spojené s kvalitními scénáři. Mezi její vyzdvihované kousky patří např. klasika Comrades, Almost a Love Story či July Rhapsody a ocenění se dostalo i jejímu prvnímu režisérskému pokusu s názvem Claustrophobia. Zatímco Claustrophobia připomíná vážně laděné milostné tápání a trápení hrdinů v Comrades, Crossing Hennessy byl od počátku prezentován jako romantická komedie - v rozhovorech či v traileru (vtipné situace, bezstarostná hudba, hlavní dějová linka). (1) Podle mého názoru mu ale škatulka romantické komedie příliš nesvědčí. I když jde o snímek vtipný, někde romantický a objeví se zde i svatba.










K ději
Crossing Hennessy je, jak nám název vypovídá, situován na Hennessy Road (oblast Wan Chai na Hong Kong Island). Zápletka se soustředí kolem Loye (Jacky Cheung), 41letého svobodného muže, který dosud žije se svou matkou a tetou. Jejich rodina vlastní na Hennessy Road obchod s elektrickými spotřebiči. Oi Ling (Tang Wei) je osiřelá mladá žena, která pracuje v obchodě svého strýce a tety poblíž (na Lockhart Road).

Obě rodiny se snaží Loye a Oi Ling dát dohromady. Ale Oi Ling nechce o ničem takovém slyšet, protože čeká na návrat svého přítele z vězení (Andy On). Loy zase doufá, že by mohl obnovit vztah se svou bývalou přítelkyní, známou fotografkou (Maggie Cheung Ho-yee). Nicméně se oba dva, Loy a Oi Ling, několikrát sejdou, objeví společnou zálibu v četbě a jejich vztah se vyvíjí v kamarádském duchu. Jenže jejich rodiny v tomto přátelství vidí něco víc...


K postavám a prostředí
Vesměs všechny filmy, kde je pod scénářem podepsaná Ivy Ho (z mnou shlédnutých), jsou zasazené do prostředí střední vrstvy. Pracující nebo drobní živnostníci, zkrátka obyčejní lidé, nijak bohatí, ale slušně zaopatření se solidním zaměstnáním. To je případ i pro Crossing Hennessy, ať už jde o povolání, bydlení nebo oblečení. Nekoná se exkluzivita jiných asijských romantik a jejich bezstarostnost v rámci majetkových poměrů.

Postavy jsou zde totiž pevně svázané se svým prostředím a jsou mj. konfrontovány s finančními i jinými obtížemi, které se promítají do jejich vztahů. Oi Ling se snaží spořit peníze na nájem, aby mohla se svým přítelem bydlet sama. Ve filmu třeba úzkostlivě odpočítává peníze na výdaje nebo pečlivě zapisuje nabídky realitních kanceláří. Knihy, jejichž četba je její jedinou zálibou, si pouze půjčuje. Miluje svého přítele, ale jeho prchlivá povaha je zdrojem častých problémů.

Loy sice nedostatkem peněz netrpí, ale komplikace mu přináší jeho nezodpovědnost. Jeho pasivní přístup, když se vyhýbá řešení problémů a to, že odmítá riskovat a investovat do nějakého vztahu, z něj dělá něco jako citového ztroskotance. Příkladem budiž neochota řešit jednu záležitost, což ho nakonec dostane až před soud.


K filmu jako k (ne)romatnické (ne)komedii
Tradiční romantický motiv dvou osob, které by se běžně asi nesetkaly ani v sobě nenalezly zalíbení, se tu typicky rozvíjí. Společný zájem, četba knih, je víc a víc sbližuje. Zároveň se ale mění i jejich přístup k životu. Oi Ling zná jen starosti, ale s Loyem se může i bezstarostně bavit. Loy se zase začne snažit něco dělat pro nápravu (nebo spíš znovuobnovení) svého předchozího vztahu.

Crossing Hennessy tak kromě milostného motivu (zamilování) pracuje s vývojem povah. Postavám na začátku něco chybí a musí si projít vnitřní změnou, aby si zasloužily "plnohodnotný" vztah. I když tady je trochu rozpor v tom, jak jsou pojímané původní milostné vztahy Loy a Oi Ling. Jejich vztah navzájem není sexuálně motivovaný, jak se v náznacích jeví ty původní, ale směřuje k oboustrannému porozumění, než si začnou "něco víc".

Navzdory tomu ale nepřijde klasické vyústění. Oi Ling se na Loye rozzlobí, když si myslí, že jí schválně lhal. Později objeví důkaz, že tomu tak nebylo. Loye zase přepadne Xu, přítel Oi Ling, a zbije ho. Obě situace volají po pokračování, aby se k sobě předurčené postavy vydaly a potvrdily si, že se milují. Ale ne tak v Crossing Hennessy kde se krouží kolem jednoznačného řešení. Není tu "...a žili šťastně až na věky..." a kouzelné mávnutí proutkem (nebo šekovou knížkou) vyřeší všechny nesnáze. Spíš "...teď už jsem snad dost zralý, abych mohl pokračovat v tomhle vztahu." Je to jen signál, že by právě tenhle vztah mohl mít šanci na úspěch. Tahle proměna se týká hlavně osoby Loy, protože snímek ukazuje hlavně jeho život i celkovou proměnu (viz snové sekvence).



K prostoru a pohybu v něm
Claustrophobia, první režisérský snímek Ivy Ho, se přímo ztotožnil s interiéry a jejich nehybností. Postavy tam byly strnulé a uzavřené stejně jako prostředí kolem nich. Crossing Hennessy je v tomhle většinou jiný. Často se něco děje v otevřeném prostoru, na ulici. A i když se přesuneme do obchodu, salónu krásy nebo bytu, postavy se v obraze neustále volně pohybují, chodí, něco nesou a vůbec vykonávají nějakou činnost. Znovu to popírá typickou konverzační romantiku, kde jsou postavy v klidu a dynamiku vytváří prostřihy mezi nimi. Tady zůstávají dlouhé záběry a statická nebo pohyblivá kamera v závislosti na tom, zda jsou postavy v hloučku nebo někam jdou. Taková seskupení se spíš blíží rodinným dramatům Ann Hui, kde zaostření na tyhle všední úkony přibližovalo jednotlivé charaktery. Inu, zřejmě nikoli náhodou k dvěma filmům Hui psala scénář právě Ivy Ho.


A nakonec...
Crossing Hennessy vypadá zvnějšku jako příjemná romantická komedie, protože je místy vtipná a má milé vedlejší postavy (Loyova matka či její nápadník). Ty hlavní zpočátku až tak sympatické nejsou - Oi Ling je zatvrzelá a Loy zase nedospělý. Ale právě proto si musí film divácké sympatie zasloužit. Nemá to lehké, protože vypadá zpočátku trochu nesourodě. Ale díky drobnokresbě charakterů, realistickým dialogům, propracovanému prostředí a výstižným hereckým výkonům si minimálně pozornost zaslouží.

Trailer s anglickými titulky: