Return Of The One-Armed Swordsman
Původní název: Du Bei Dao Wang / 獨臂刀王 (1969) Režie: Chang Cheh Země: Hong Kong Obsadzení: Jimmy Wang Yu, Lisa Chiao, Tien Feng, Chan Sing, Chun, Essie Lin Chia, Cliff Lok, Lau Kar Leung, Cheng Lui, Ku Feng CSFD / IMDB / HKMD / HKCINE |
Do smrtícího turnaje je také zatažena místní škola bojových umění. Její žáci se snaží Fanga přemluvit, aby jim v zápasech pomohl a aby měl tu správnou motivaci, unesou jeho ženu.
Jak se v tomto díle daří našemu hrdinovi? Zdá se, že se má po fyzické i psychické stránce skvěle. Stále cvičí bojová umění a s otravnými cizinci se umí bez problémů vypořádat. Kromě toho absolvoval pracovní terapii v zemědělství (velmi prospěšné), takže po nějaké posttraumatické stresové poruše není ani památka.
Fang tedy zůstal vynikajícím šermířem a dva roky mu přinesly klid a duševní vyrovnanost. Bohužel film díky tomu už nemá takový náboj jako první díl. Do akce žene Jednoručku vlastně jen strach o manželku. A to je právě kámen úrazu.
Changovy mužské postavy zpravidla formuje další mužský hrdina. Skrze postavu protivníka či soupotníka Chang nejlépe vykresluje povahu mužského hrdinství založenou na násilí. Vztahy a motivace mužů s ženami jsou pak spíše výsledkem konvence. (1)
Snímky, které Chang natočil s Jimmym Wangem Yu, působí trochu jinak. Jsou soustředěné kolem jedné osoby, hlavního hrdiny, který během filmu prochází charakterovým vývojem. The Assassin (1967) si musí uvědomit, co a jak chce v životě dokázat a podle to jedná. One-Armed Swordsman (1967) se vyrovnává s handicapem a opět hledá své místo ve světě. Protivníkem si je sám hlavní hrdina.
V druhém díle je Fang, jak jsem již podotkla na začátku, vyrovnanou osobností. Žádné pochyby, žádné slabosti. Jen umíněnost, s jakou kráčí vstříc nepřátelům a případné mučednické smrti, zůstala. A city, které ženou Jednorukéko hrdinu k záchraně manželky, jsou bohužel jen stínem mnohem silnějších homosociálních vazeb z jiných Changových snímků (2).
V několika hodnoceních na internetu si tady fanoušci pochvalují hlavně perfektně propracovanou akci a díky tomu hodnotí druhý díl lépe než první (komentáře na HKMDB). Jak by také ne, chce se člověku znalému věci zvolat. Akce je svižná a přehledná, trademark Lau Kar-leung a Tong Gaai.
Takže v souhrnu je Návrat nadstandardní a vydařená wuxia s povedenou a drsnou akcí, ale nedá se od ní čekat to, co měl One-Armed Swordsman - onu tragickou výjimečnost vyšinutého hrdiny...
(1) Tím vyjímám Zlatou vlaštovku (Golden Swallow)
(2) např. New One-Armed Swordsman je takovým hezkým příkladem
Trailer - anglické titulky: