14 apríla, 2010

TAJEMSTVÍ USEKNUTÉ PAŽE II.

Return Of The One-Armed Swordsman







Původní název:
Du Bei Dao Wang / 獨臂刀王 (1969)
Režie:
Chang Cheh
Země:
Hong Kong
Obsadzení:
Jimmy Wang Yu, Lisa Chiao, Tien Feng, Chan Sing, Chun, Essie Lin Chia, Cliff Lok, Lau Kar Leung, Cheng Lui, Ku Feng

CSFD / IMDB / HKMD / HKCINE



Na konci snímku One-Armed Swordsman Fang Gang po zdolání nepřátel osamocen odchází. Return Of The One-Armed Swordsman navazuje dějem odehrávajícím se o dva roky později. Fang je šťastně ženatý se svou zachránkyní z prvního dílu a věnuje se farmaření. Jednoho dne ho na poli zastihne dvojice šermířů a předá mu pozvánku na turnaj bojovníků. Pokud odmítne, čeká ho smrt. Fang Gang sice pozvánku nepřijme, ale na smrt rozhodně čekat nebude.

Do smrtícího turnaje je také zatažena místní škola bojových umění. Její žáci se snaží Fanga přemluvit, aby jim v zápasech pomohl a aby měl tu správnou motivaci, unesou jeho ženu.

Jednoručka nemá rád nezvané návštěvníky

Jak se v tomto díle daří našemu hrdinovi? Zdá se, že se má po fyzické i psychické stránce skvěle. Stále cvičí bojová umění a s otravnými cizinci se umí bez problémů vypořádat. Kromě toho absolvoval pracovní terapii v zemědělství (velmi prospěšné), takže po nějaké posttraumatické stresové poruše není ani památka.

Fang tedy zůstal vynikajícím šermířem a dva roky mu přinesly klid a duševní vyrovnanost. Bohužel film díky tomu už nemá takový náboj jako první díl. Do akce žene Jednoručku vlastně jen strach o manželku. A to je právě kámen úrazu.

Changovy mužské postavy zpravidla formuje další mužský hrdina. Skrze postavu protivníka či soupotníka Chang nejlépe vykresluje povahu mužského hrdinství založenou na násilí. Vztahy a motivace mužů s ženami jsou pak spíše výsledkem konvence. (1)


Snímky, které Chang natočil s Jimmym Wangem Yu, působí trochu jinak. Jsou soustředěné kolem jedné osoby, hlavního hrdiny, který během filmu prochází charakterovým vývojem. The Assassin (1967) si musí uvědomit, co a jak chce v životě dokázat a podle to jedná. One-Armed Swordsman (1967) se vyrovnává s handicapem a opět hledá své místo ve světě. Protivníkem si je sám hlavní hrdina.

V druhém díle je Fang, jak jsem již podotkla na začátku, vyrovnanou osobností. Žádné pochyby, žádné slabosti. Jen umíněnost, s jakou kráčí vstříc nepřátelům a případné mučednické smrti, zůstala. A city, které ženou Jednorukéko hrdinu k záchraně manželky, jsou bohužel jen stínem mnohem silnějších homosociálních vazeb z jiných Changových snímků (2).

Tradiční barevná symbolika oděvů zůstala

V několika hodnoceních na internetu si tady fanoušci pochvalují hlavně perfektně propracovanou akci a díky tomu hodnotí druhý díl lépe než první (komentáře na HKMDB). Jak by také ne, chce se člověku znalému věci zvolat. Akce je svižná a přehledná, trademark Lau Kar-leung a Tong Gaai.
Takže v souhrnu je Návrat nadstandardní a vydařená wuxia s povedenou a drsnou akcí, ale nedá se od ní čekat to, co měl One-Armed Swordsman - onu tragickou výjimečnost vyšinutého hrdiny...

(1) Tím vyjímám Zlatou vlaštovku (Golden Swallow)
(2) např. New One-Armed Swordsman je takovým hezkým příkladem

Trailer - anglické titulky: