10 apríla, 2010

TAJEMSTVÍ USEKNUTÉ PAŽE I.

Zrod wuxia hrdiny
Vývoj hongkongské kinematografie s sebou přinesl pestrou paletů nejrůznějších hrdinů, přičemž mnozí z nich se zrodili již před několika desítkami let, např. z klasických wuxia příběhů. Toto je první článek o jednom z nich, konrétně Jednorukém šermíři, jenž dostal v hongkongských filmech do vínku několik různých podob:

I. The One-Armed Swordsman (1967)
II. Return The of One-Armed Swordsman (1969)
III. New One-Armed Swordsman (1971)
IV. The Blade (1995)

Jak se ale vlastně Jednoruký šermíř zrodil?
S kulturními a ekonomickými změnami v Hongkongu přichází smrt romantického filmového hrdiny. Zatímco romantický hrdina byl spojován s podřízeným statusem kolonizovaných a ovladaných kultur, naopak akční hrdina byl kulturním známkou jejich rostoucího seběvědomí. A hrdina-bojovník se objevil v polovině 60. let, právě když Čína získala status velmoci a Hongkong se stal tzv. Asijským tygrem.
Hongkongské snímky s prvky bojových umění byly také inspirovány místní oblibou japonských samurajských filmů. Tehdejší největší filmové produkční společnosti, Shaw Brothers a MP & GI, se proto chopily příležitosti k produkci vlastních šermířských děl. (1)


U rozvoje filmových wuxia stáli hlavně dva režiséři: King Hu a Chang Cheh. Díla Kinga Hu charakterizoval především bohatý vizuální styl a akce vycházející z Pekingské opery a tím nejvíce připomínající tanec. Samotné příběhy dokázal obestřít aurou skvělé tradice. Dívat se na jeho snímky je jako dívat se na klasickou Čínu: na malby, operu a hudbu. (2)
V tomto smyslu ale zůstaly postavy z Kingových filmů mnohdy skryty v kolektivu pod nánosem vizuálního bohatství, a tak nepřekročily rámec individualismu.


Jednoruký šermíř - masochistický hrdina
King Hu je mimo Asii zřejmě nejznámější režisér wuxia z tohoto období, ale zdatnou konkurencí mu byl jeho současník Chang Cheh. Tento režisér, jehož tvorba zahrnovala wuxia i kung-fu snímky (3), si psal vlastní scénáře, často ve spolupráci s Ni Kuangem. Právě on dal světu kromě osobitého stylu výrazné individuální hrdiny, byť mnohdy psychicky poznamenané. (Osobně soudím, že hlavní postavy z Changových děl by pohodlně zaplnily Kosmonosy.)

One-Armed Swordsman







Původní název:
Du Bi Dao (1967)
Režie:
Chang Cheh
Země:
Hong Kong
Obsadzení:
Jimmy Wang Yu, Violet Pan, Lisa Chiao, Wong Chung Shun, Tien Feng, Ku Feng

CSFD / IMDB / HKMD / HKCINE


V roce 1967 natočil snímek The One-Armed Swordsman (Jednoruký šermíř), který potvrdil v roli hvězdy Jimmy Wanga Yu, jenž v něm přesvědčivě ztvárnil hlavní roli.
Stručne k ději: Snímek popisuje osudy Fang Ganga (Jimmy Wang Yu), žáka, ale jinak obyčejného poskoka v bojové škole Qi Rufenga (Tien Feng). Fang je sirotek, neboť jeho otec zemřel při záchraně Qiova života. Qi proto z vděčnosti vzal Fanga k sobě jako učedníka a ten se stal jeho nejlepším žákem. Ostatní urození žáci ze školy žárlí na Fangovo bojové umění a vyprovokují tak souboj, v kterém sice Fang zvítězí, ale při odchodu je náhodně zraněn Qiovou dcerou, Qi Pei, a přijde o pravou paži.
Fang Gang začne podle nalezeného manuálu bojových umění trénovat šermířský styl jednou rukou, aby na konci příběhu zachránil Qiovu rodinu i školu před smrtí z rukou nebezpečného rivala, známého jako Dlouhoruký Ďábel (Long-Armed Devil).


První, co je na Changově šermíři nápadné, je jeho osamocenost. Je distancován od rodiny Qi, drží se stranou od ostatních žáků. Částečnou vinou jeho izolace je nízké postavení, které ve škole zaujímá. Sám také vyjadřuje přesvědčení o tom, že není hodný mistrovy pozornosti ani ostatních. Tuto ideu dokoná ona symbolická kastrace typická i pro pozdější Changova díla, kde jsou mužští hrdinové mrzačeni z rukou závistivých nepřátel. (4)
Tím víc však vynikne Fangova osobnost, protože jeho postava zde nemá žádné rovnocenné zrcadlo nebo naopak svůj protiklad. Hrdina je sám, sám se sebou svádí boj s fyzickým handicapem a psychickým traumatem. Podlomenou psychiku symbolizuje i zlomený meč, s nímž začne Fang po úrazu cvičit.


Vezmeme-li romantického hrdinu minulých let (5) a vedle postavíme Jednorukého šermíře, dostaneme diametrálně odlišného hrdinu. Slabošská a pasivní postava romantických meolodramat je knockautována individualitou, pro kterou je typický výrazně aktivní přístup k řešení problémů - koneckonců, jde o akční postavu.
Dalším významným znakem je pro ni masochismus, s kterým tento hrdina kráčí vstříc mučednické smrti bez ohledu na těžkosti, své znevýhodnění a vůbec výsledek finálního souboje. Jimmy Wang pak svým hereckým podáním přisoudil Jednorukému šermíři vyrovnanost a jistý vnitřní klid, s níž vyjadřoval tichou bolest a houževnatou vytrvalost. (6)
V roce 1967 se tak zrodil úplně odlišný typ hrdiny, který souzněl s dobou a byl oprávněně oceněn diváky i kritikou.

Trailer:



(1) Teo, Stephen In: Hong Kong Cinema. The Extra Dimensions, British Film Institute, 1997, str. 97-8
(2) Více rozbor např. u:
  • Bordwell, David - Richness through imperfection: King Hu and the glimpse, Hong Kong. History, Arts, Identity, CambridgeUniversity Press, 2000, str. 113 - 136
  • Teo, Stephen - The Dao of King Hu. Hong Kong Cinema. The Extra Dimensions, British Film Institute, 1997, str. 87 - 96
(3) Stephen Teo ve své eseji rozebírá specializaci čínských režisérů - obvykle tvůrci ze severu točily wuxia, ti z jihu pak kung-fu snímky. Chang Cheh je uvedený jako jedna z výjimek, neboť točil oba žánry.
(4), (6) Teo, Stephen: Hong Kong Cinema. The Extra Dimensions, British Film Institute, 1997, str. 101
(5) Melodramata Shaw Brothers, např. Love Without End