Johnnie To Kei-fung
To Kei Fung
杜琪峰
To Kei Fung
杜琪峰
Johnnie To je v současnosti jedním v nejvýznamnějších nejen hongkongských režisérů, zejména díky svému progresivnímu stylu a žánrové všestrannosti. V roce 2008 má na svém kontě už několik desítek filmů, které režíroval nebo produkoval.
Následující text si neosobuje právo na hlubší studii Toovy tvorby, v takovém případě doporučuji přečíst si knihu Johnnie To: Director in Action (autor Stephen Teo).
Tento článek je jen hrubým náčrtkem některých důležitých snímků a znaků, jež jsou pro něj typické. U části titulů je zmíněný jen název, protože už mají na blogu svoje vlastní recenze, a doufám, že v brzké době přibudou další.
I. období tvorby - debut a absence v hongkongské nové vlně
Johnnie To v rozhovoru se Stephenem Toem vzpomíná, že původně neplánoval stát se režisérem. Ale v 17 letech začal pracovat jako poslíček v TVB (Television Broadcast Ltd., hongkongská televizní společnost), kde se začal připravovat na hereckou kariéru (navštěvoval kurzy herectví). Postupně prošel v TVB několika funkcemi – od asistenta produkce, scénáristy TV sérií až k asistentovi režie.
Roku 1980 debutuje wuxia snímkem The Enigmatic Case, který nemá komerční úspěch, a proto se vrací k práci v TVB. Tato práce zahrnovala např. adaptace románů s prvky bojových umění jako Legend of the Condor Heroes nebo The Duke of Mount Deer.
Následující text si neosobuje právo na hlubší studii Toovy tvorby, v takovém případě doporučuji přečíst si knihu Johnnie To: Director in Action (autor Stephen Teo).
Tento článek je jen hrubým náčrtkem některých důležitých snímků a znaků, jež jsou pro něj typické. U části titulů je zmíněný jen název, protože už mají na blogu svoje vlastní recenze, a doufám, že v brzké době přibudou další.
Toova režisérská tvorba jde rozdělit na tři odlišná období (1):
I. období tvorby - debut a absence v hongkongské nové vlně
Johnnie To v rozhovoru se Stephenem Toem vzpomíná, že původně neplánoval stát se režisérem. Ale v 17 letech začal pracovat jako poslíček v TVB (Television Broadcast Ltd., hongkongská televizní společnost), kde se začal připravovat na hereckou kariéru (navštěvoval kurzy herectví). Postupně prošel v TVB několika funkcemi – od asistenta produkce, scénáristy TV sérií až k asistentovi režie.
Roku 1980 debutuje wuxia snímkem The Enigmatic Case, který nemá komerční úspěch, a proto se vrací k práci v TVB. Tato práce zahrnovala např. adaptace románů s prvky bojových umění jako Legend of the Condor Heroes nebo The Duke of Mount Deer.
II. období tvorby - žánrová tvorba
Patří sem snímky různých žánrů, z nichž zmíním některé:
Na Big Heat (1988) se podíleli tři režiséři - Andrew Kam, Johnnie To a Tsui Hark, který snímek také produkoval. Film charakterizuje věrně vystižené prostředí ale také chaotická akce s přehnanými prvky násilí jako metafory odrážející stav hlavního hrdiny.
Justice, My Foot! (1992) o svérázném právníkovi a jeho ženě (skvělá Anita Mui) je standardní komedie Stephena Chowa z jeho předpočitačově trikového období. Jednalo se o velký komerční hit.
The Heroic Trio a Executioners (1993) využívá jako atrakce ženských hrdinek.
The Bare-footed Kid (1993) je remake klasiky Disciplies of Shaolin, který skloubil akční hvězdu minulých let Ti Lunga a populárního zpěváka Aarona Kwoka v akčně dobrodružné podívané s lehkou nadsázkou.
Kriminální drama Loving You (1995) se dá brát jako zlomový film. Podle Toa jde o první snímek, který natočil úplně podle svých představ. Policista, který je postřelen do hlavy, a přijde tak o chuť a čich, je jedním z Toových hrdinů, pro nehož je podstatná nějaká slabost nebo handicap. Kromě toho se opírá o charakterního herce, Lau Ching-wana, představitele hlavní role, který zde věrně ztvárňuje ne právě kladnou postavu a její vývoj.
Kostýmní komedie Wu Yen (2001) podle klasického příběhu využívá komický talent tří čínských hereček - Sammi Chen, Anity Mui a Cecilie Cheung.
Kowloon Noir, tak označuje Stephen Teo skupinu Toových snímků, mezi něž patří PTU (2003).
Zápletka Running On Karma (2003) je postavena na nevyhnutelnosti osudu, s nímž nezmůže nic ani kulturista v podání Andy Laua. Snímek je žánrovou směsicí akce, komedie a romance.
Snímek Exiled (2006) byl prezentován jako pokračování The Mission (1999). Přesto mezi snímky není přímá návaznost, naopak ukazuje, kam dospěl Johnnie To od roku 1999. Opět je zde skupina řadových gangsterů, ale tito hrdinové opouští svoje typické ponuré městské prostředí a osudovým místem se pro ně stává idylicky vyhlížející Macao. Exiled tak působí jako variace na westernové snímky, kdy proti sobě stojí nesmiřitelní protivníci, sekvence s pustou krajinou připomínají klasické záběry na Monument Valley a velký důraz je kladený na čest a přípravu na finální souboj. S předchozími noirovými snímky má Exiled společnou onu roli náhody, jež rozhoduje o jednání postav (symbolická mince).
Po rozmáchlejším Exiled přichází Johnnie To a Wai Ka-fai s Mad Detective (2007), který se pod štítkem policejního thrilleru soustředí na osobnost šíleného detektiva.
Triangle (2007) vznikl jako experimentální dílo tří hongkongských režisérů, Ringo Lama, Tsuie Harka a Johnnie Toa, v němž každý z nich natočil cca ½ hodinovou epizodu. Dané byly pouze postavy a námět, zbytek byl v rukou režisérů a jejich vlastních scénáristů, co znesnadňuje návaznost děje a souvislý vývoj postav. Naopak vyniká rozdílné tvůrčí pojetí.
Bezstarostnou náladu a lehkost přináší Sparrow (2008), snímek o skupině kapesních zlodějů a jejich osudovém setkání s tajemnou ženou.
Budoucnost
Pro příští rok by měl Johnnie To příjít nejen s dalším hongkongským snímkem ale také poprvé s mimoasijskou produkcí a herci - Red Circle bude remakem Mellvilova klasického filmu Osudový kruh / Červený kruh.
Pozn.: Následující text se bude týkat III. období tvorby Johnnie Toa.
Z často obsazovaných herců jmenujme: Lau Ching-wan, Simon Yam, Francis Ng, Anthony Wong, Lam Suet, Andy Lau, Louis Koo. Zvláštní osobou je pro Toa bývalý režisér a jeho mentor z televize Wong Tin-Lam, jehož obsazuje do menších rolí.
Jak je z předešlých řádků zřejmé, Johnnie To točí snímky rozličných žánrů. Většinu z nich lze sice chararakterizovat jako akční, ale jsou to specifické akční filmy. Akční scény (bojové, s pistolemi) nejsou o Toa tak výrazné a mohutně působící sekvence jako třeba u Johna Wooa. Akce mu slouží jako funkční doplněk děje, když jejím prostřednictvím charakterizuje postavy.
Rutinní žánrové kusy dodržují pravidla žánru. Ale To si určitý žánr (nebo několik najednou) přizpůsobuje tvůrčímu záměru. Jeho snímky obsahují formální experimenty, které posouvají jeho díla od konvenčních k autorskému pojetí, viz třeba úvodní scéna bez střihu v Breaking News, akce v nákupním centru v The Mission, konfrontace mezi stoly v Throw Down... Příčinou může být, že tyto tituly jsou většinou levné produkce odehrávající se v běžných lokacích, proto musí upoutání divákovy pozornosti přijít odjinud.
Takové pokusy by nemohly fungovat bez jiné Toovy schopnosti, totiž originální kompozice prostoru před kamerou (mizanscény) a provázaní jednotlivých postav a jejich nastínění vztahů ryze filmovými prostředky bez použití dialogů. Proto se o Johnnie Toovi mluví nejen jako o formálně odvážném režisérovi ale schopném vypravěči.
Postavy a jejich svět
Nějvětší úspěch (mezi kritiky i diváky) zaznamenaly Toovy snímky o zločincích, profesionálních vrazích, gangsterech a nevšedních policistech. Typická je pro ně dominance mužských postav. Výjimku tvoří snad jen policistka z Breaking News, která ale nemá moc ženských rysů. Zpravidla jsou zde ženy odkázány do role kolegyně, manželky či matky, která má svůj význam, ale samotná postava děj výrazně neovlivňuje, nezasahuje aktivně do dění (Election, Exiled).
Filmografie na internetových stránkách:
ČSFD / IMDB / HKMDB / HKCINEMAGIC / LOVEHKFILM
Výběrová filmografie celovečerních filmových snímků a trailery:
(P) - jako producent
(R) - jako režisér
Big Heat (1988) (R) Trailer
The Bare-Footed Kid (1993) (R)
Executioners (1993) (P) (R)
The Heroic Trio (1993) (R)
Loving You (1995) (R)
Patří sem snímky různých žánrů, z nichž zmíním některé:
Na Big Heat (1988) se podíleli tři režiséři - Andrew Kam, Johnnie To a Tsui Hark, který snímek také produkoval. Film charakterizuje věrně vystižené prostředí ale také chaotická akce s přehnanými prvky násilí jako metafory odrážející stav hlavního hrdiny.
Justice, My Foot! (1992) o svérázném právníkovi a jeho ženě (skvělá Anita Mui) je standardní komedie Stephena Chowa z jeho předpočitačově trikového období. Jednalo se o velký komerční hit.
The Heroic Trio a Executioners (1993) využívá jako atrakce ženských hrdinek.
The Bare-footed Kid (1993) je remake klasiky Disciplies of Shaolin, který skloubil akční hvězdu minulých let Ti Lunga a populárního zpěváka Aarona Kwoka v akčně dobrodružné podívané s lehkou nadsázkou.
Kriminální drama Loving You (1995) se dá brát jako zlomový film. Podle Toa jde o první snímek, který natočil úplně podle svých představ. Policista, který je postřelen do hlavy, a přijde tak o chuť a čich, je jedním z Toových hrdinů, pro nehož je podstatná nějaká slabost nebo handicap. Kromě toho se opírá o charakterního herce, Lau Ching-wana, představitele hlavní role, který zde věrně ztvárňuje ne právě kladnou postavu a její vývoj.
III. období tvorby - Milkyway
Významným mezníkem je 1996, kdy Johnnie To a Wai Ka-fai (také režisér a scénárista) zakládají produkční společnost Milkyway Image Ltd. Prvotním zájmem obou je nejdříve stabilizace firmy, a proto se Johnnie To v prvních letech existence Milkyway soustřeďuje hlavně na produkci snímků. Tyto a další filmy přinesly společnosti během několika let statut firmy produkující nápadité žánrové, ale nekonvenční tituly.
Kromě Toovy tvorby sem patří např. Patrick Leung a jeho Beyond Hypothermia (1996), Wai Ka-fai s Too Many Way To Be Nr. 1 a The Odd One Dies (1997) nebo The Longest Nite a Expect the Unexpected (1998) - režie Patrick Yau.
Z poslední doby stojí za to zmínit debut scénáristy Milkyway, thriller Eye In The Sky (2007).
Významným mezníkem je 1996, kdy Johnnie To a Wai Ka-fai (také režisér a scénárista) zakládají produkční společnost Milkyway Image Ltd. Prvotním zájmem obou je nejdříve stabilizace firmy, a proto se Johnnie To v prvních letech existence Milkyway soustřeďuje hlavně na produkci snímků. Tyto a další filmy přinesly společnosti během několika let statut firmy produkující nápadité žánrové, ale nekonvenční tituly.
Kromě Toovy tvorby sem patří např. Patrick Leung a jeho Beyond Hypothermia (1996), Wai Ka-fai s Too Many Way To Be Nr. 1 a The Odd One Dies (1997) nebo The Longest Nite a Expect the Unexpected (1998) - režie Patrick Yau.
Z poslední doby stojí za to zmínit debut scénáristy Milkyway, thriller Eye In The Sky (2007).
Ale zpátky k samotnému Johnnie Toovi. V roce 1997 natáčí kolektivní akční film Lifeline o skupině hongkongských hasičů, který je netradiční díky antihrdinskému úvodu. Předznamenává tak další typický znak Toových filmů - totiž nezvyklý pohled na klasické žánrové modely postav či situací. V jedné z rolí se objevuje v příjemně ležérní poloze Lau Ching-wan, jeden z tzv. Milkyway herců.
A Hero Never Dies (1998) je úkrokem k subžánru heroic bloodshed s tradičním příběhem o pomstě dvou odvržených zabijáků.
Snímek The Mission (1999) opět nemá hlavní postavu. V popředí stojí několik nájemných bodyguardů, kteří mají za úkol strážit triadnického šéfa. Tento titul byl jeden z průlomových v tvorbě Johnnie Toa, když přinesl režisérovi vítězství za nejlepší režii v Hong Kong Film Awards a filmu dalších pět nominací v jiných kategoriích. Zároveň je jakousi esencí toho, jak To točí své filmy.
The Mission vznikl za 19 dní takřka bez scénáře. Proto jsou důležitou částí snímku akční scény a postavy se vyjadřují tím, jak jednají. Samotné pojetí akce se pak liší od hrdinského krveprolití Johna Wooa nebo drsného násilí Ringo Lama. Podstatnou část tvoří příprava na samotnou akci, koncentrace na nadcházející souboj. Stephen Teo výstižně přirovnává hrdiny Toových gangsterek k novodobým samurajům a jejich duelům (čekání na nastávající souboj). Zajímavé je, že primárně je akce chápána jako pohyb, dění, ale v u Toa se často dojem akce navozuje záběrem na nehybné postavy a zdání pohybu (akčnosti) vytváří spojení hudby, záběrů kamery a střihu (scénka v nakupním centru).
The Mission vznikl za 19 dní takřka bez scénáře. Proto jsou důležitou částí snímku akční scény a postavy se vyjadřují tím, jak jednají. Samotné pojetí akce se pak liší od hrdinského krveprolití Johna Wooa nebo drsného násilí Ringo Lama. Podstatnou část tvoří příprava na samotnou akci, koncentrace na nadcházející souboj. Stephen Teo výstižně přirovnává hrdiny Toových gangsterek k novodobým samurajům a jejich duelům (čekání na nastávající souboj). Zajímavé je, že primárně je akce chápána jako pohyb, dění, ale v u Toa se často dojem akce navozuje záběrem na nehybné postavy a zdání pohybu (akčnosti) vytváří spojení hudby, záběrů kamery a střihu (scénka v nakupním centru).
Přestřelka v nákupním centru v The Mission (nahoře)
I Toovi chlapci se rádi šachují zbraněmi (dole)
Help (2000) je bláznivá komedie z nemocničního prostředí.
Se spoluzakladatelem Milkyway natočil Needing You (2000), která je jednou z nejlepších romantických komedií v Hong Kongu za posledních několik let. Andy (Andy Lau) pracuje jako manažer velké elektronické společnosti. Kinki (Sammi Cheng), nově přeřazená asistentka ve stejné firmě, zjistí, že ji podvádí přítel. Andy se naivní a ztřeštěné dívky ujímá, aby jí pomohl vyřešit její milostné problémy. Základem příběhu jsou sympatické postavy představené vtipnými charakterovými zkratkami a svěží nápady jako šíření drbů po kanceláři, hledání štěstíčka, domácí práce apod.
I Toovi chlapci se rádi šachují zbraněmi (dole)
Nezvyklou variací na cops and robbers movies je Running Out of Time (1999). Na úvod filmu se dozvíme, že Cheung (Andy Lau) umírá a do konce života mu zbývá několik týdnů. Následující dění se ale neorientuje na tento fakt, ale na Cheungovu hru na kočku a myš s policejním inspektorem (Lau Ching-wan).
Na tomto snímku je fascinující právě ona hra, kterou nelze brát vážně. Nejde tu o život, to, že Cheung umírá, není důležité, podstatná je ona hra. Je to hra s náhodami, které posouvají děj a dávají tušit cíl. Samotné figury přiznanou nepravděpodobnost a vykonstruovanost, když odhadují protivníkovy kroky, přiznávají ve větě: "Píšeš mu snad scénář?"
Na tomto snímku je fascinující právě ona hra, kterou nelze brát vážně. Nejde tu o život, to, že Cheung umírá, není důležité, podstatná je ona hra. Je to hra s náhodami, které posouvají děj a dávají tušit cíl. Samotné figury přiznanou nepravděpodobnost a vykonstruovanost, když odhadují protivníkovy kroky, přiznávají ve větě: "Píšeš mu snad scénář?"
Help (2000) je bláznivá komedie z nemocničního prostředí.
Se spoluzakladatelem Milkyway natočil Needing You (2000), která je jednou z nejlepších romantických komedií v Hong Kongu za posledních několik let. Andy (Andy Lau) pracuje jako manažer velké elektronické společnosti. Kinki (Sammi Cheng), nově přeřazená asistentka ve stejné firmě, zjistí, že ji podvádí přítel. Andy se naivní a ztřeštěné dívky ujímá, aby jí pomohl vyřešit její milostné problémy. Základem příběhu jsou sympatické postavy představené vtipnými charakterovými zkratkami a svěží nápady jako šíření drbů po kanceláři, hledání štěstíčka, domácí práce apod.
Nadsázka a explozivní akce vévodí Fulltime Killer (2001), příběhu dvou nájemných zabijáků, kteří mezi sebou začnou bojovat nejen o zakázky ale i o přízeň jedné mladé dívky.
Kostýmní komedie Wu Yen (2001) podle klasického příběhu využívá komický talent tří čínských hereček - Sammi Chen, Anity Mui a Cecilie Cheung.
Zápletka Running On Karma (2003) je postavena na nevyhnutelnosti osudu, s nímž nezmůže nic ani kulturista v podání Andy Laua. Snímek je žánrovou směsicí akce, komedie a romance.
Akční kriminálka Breaking News (2004) konfrontuje policisty a zločince a upozorňuje na nebezpečnost manipulace a zkreslení prostřednictvím mediálních prostředků.
Ve sportovním dramatu Throw Down (2004) bývalý zápasník Szeto (Louis Koo), manažer nočního klubu, tráví život pitím a sázkami, kterými se snaží vydělat na dluh u Triád. Jeden z návštevníků klubu, Tony (Aaron Kwok) by ho rád vyzval na souboj, nově příchozí Mona sní o kariéře zpěvačky.
Throw Down představuje akční film beze zbraní, kde akci obstarávají zápasnické scény s judo, přenesené doslova do ulic nočního Kowloonu a symbolizující postoje a vývoj hlavních postav, ať už je to loserský Szeto či nadšenecký Tony. Obdobně film vystihuje jiné postavy, tj. nikoli prostřednictvím rozvíjení dialogů, ale děním, akcí, např. vzájemný vztah a pomoc mezi Szetoem a Monou.
Throw Down představuje akční film beze zbraní, kde akci obstarávají zápasnické scény s judo, přenesené doslova do ulic nočního Kowloonu a symbolizující postoje a vývoj hlavních postav, ať už je to loserský Szeto či nadšenecký Tony. Obdobně film vystihuje jiné postavy, tj. nikoli prostřednictvím rozvíjení dialogů, ale děním, akcí, např. vzájemný vztah a pomoc mezi Szetoem a Monou.
Hlavní zápletka Volby / Election (2005) se točí kolem zvolení nového předsedy jedné z největších triád, Won Sing. V úvahu připadají dva odlišní kandidáti, nenápadný Lok (Simon Yam) a výstřední Big D (Tony Leung Ka-fai).
Odlehčená dobrodružná podívaná o honbě za uchvácením vedení v Triádě postupem děje těžkne v reflexi o korupci a manipulaci prostřednictvím moci a peněz. Triadnická organizace tady není skupinou cool gangsterů, ale světem, který má možná nějaké demokratické prvky (svobodná volba) pravidla a etiku (respekt starších a hierarchie), ale podstatu Triády tvoří zločin a jeho porušování a není tím, k čemu by se dalo vzhlížet.
Odlehčená dobrodružná podívaná o honbě za uchvácením vedení v Triádě postupem děje těžkne v reflexi o korupci a manipulaci prostřednictvím moci a peněz. Triadnická organizace tady není skupinou cool gangsterů, ale světem, který má možná nějaké demokratické prvky (svobodná volba) pravidla a etiku (respekt starších a hierarchie), ale podstatu Triády tvoří zločin a jeho porušování a není tím, k čemu by se dalo vzhlížet.
Election 2 (2006) je pokračování první Volby (2005) situované dějově necelé dva roky za první díl. Opět je čas na volbu nového předsedy. Election 2 je ještě více zaměřená na jednotlivé vztahy a vzájemnou boj o moc. V popředí zůstávají hlavní postavy (Jimmy a Lok) a jejich prostředky, kterými se propracovávají k dosažení svých cílů. Lokova charakteristika je daná z prvního dílu, vývoj prodělává Jimmyho povaha. Na něm a jeho vztazích snímek líčí obecnější roviny volby mezi loajalitou a přátelstvím proti moci a bohatství (Jimmy versus Lik nebo Jet).
Jimmy a Lik jsou kamarádi... (nahoře)
...ale tady už takoví kamarádi nejsou (dole)
...ale tady už takoví kamarádi nejsou (dole)
Snímek Exiled (2006) byl prezentován jako pokračování The Mission (1999). Přesto mezi snímky není přímá návaznost, naopak ukazuje, kam dospěl Johnnie To od roku 1999. Opět je zde skupina řadových gangsterů, ale tito hrdinové opouští svoje typické ponuré městské prostředí a osudovým místem se pro ně stává idylicky vyhlížející Macao. Exiled tak působí jako variace na westernové snímky, kdy proti sobě stojí nesmiřitelní protivníci, sekvence s pustou krajinou připomínají klasické záběry na Monument Valley a velký důraz je kladený na čest a přípravu na finální souboj. S předchozími noirovými snímky má Exiled společnou onu roli náhody, jež rozhoduje o jednání postav (symbolická mince).
Po rozmáchlejším Exiled přichází Johnnie To a Wai Ka-fai s Mad Detective (2007), který se pod štítkem policejního thrilleru soustředí na osobnost šíleného detektiva.
Triangle (2007) vznikl jako experimentální dílo tří hongkongských režisérů, Ringo Lama, Tsuie Harka a Johnnie Toa, v němž každý z nich natočil cca ½ hodinovou epizodu. Dané byly pouze postavy a námět, zbytek byl v rukou režisérů a jejich vlastních scénáristů, co znesnadňuje návaznost děje a souvislý vývoj postav. Naopak vyniká rozdílné tvůrčí pojetí.
Nezvykle zaměřený Linger (2008) je pokusem Toa o melodramatický snímek.
Bezstarostnou náladu a lehkost přináší Sparrow (2008), snímek o skupině kapesních zlodějů a jejich osudovém setkání s tajemnou ženou.
Budoucnost
Pro příští rok by měl Johnnie To příjít nejen s dalším hongkongským snímkem ale také poprvé s mimoasijskou produkcí a herci - Red Circle bude remakem Mellvilova klasického filmu Osudový kruh / Červený kruh.
Pozn.: Následující text se bude týkat III. období tvorby Johnnie Toa.
Herci
Johnnie To ale i další režiséři pod hlavičkou Milkyway ve svých začátcích využívali pro projekty nejen výrazné herecké osobnosti ale i herce, kteří se teprve v jejich filmech zviditelnili. Postupně se tito méně známí herci propracovali do popředí a stali se ikonami a dalším poznávacím znakem Milkyway.Z často obsazovaných herců jmenujme: Lau Ching-wan, Simon Yam, Francis Ng, Anthony Wong, Lam Suet, Andy Lau, Louis Koo. Zvláštní osobou je pro Toa bývalý režisér a jeho mentor z televize Wong Tin-Lam, jehož obsazuje do menších rolí.
The Mission je přehlídkou tzv. Milkyway herců:
zleva Simon Yam, Roy Cheung, Francis Ng, Lam Suet, Jackie Lui, Anthony Wong
Žánryzleva Simon Yam, Roy Cheung, Francis Ng, Lam Suet, Jackie Lui, Anthony Wong
Jak je z předešlých řádků zřejmé, Johnnie To točí snímky rozličných žánrů. Většinu z nich lze sice chararakterizovat jako akční, ale jsou to specifické akční filmy. Akční scény (bojové, s pistolemi) nejsou o Toa tak výrazné a mohutně působící sekvence jako třeba u Johna Wooa. Akce mu slouží jako funkční doplněk děje, když jejím prostřednictvím charakterizuje postavy.
Rutinní žánrové kusy dodržují pravidla žánru. Ale To si určitý žánr (nebo několik najednou) přizpůsobuje tvůrčímu záměru. Jeho snímky obsahují formální experimenty, které posouvají jeho díla od konvenčních k autorskému pojetí, viz třeba úvodní scéna bez střihu v Breaking News, akce v nákupním centru v The Mission, konfrontace mezi stoly v Throw Down... Příčinou může být, že tyto tituly jsou většinou levné produkce odehrávající se v běžných lokacích, proto musí upoutání divákovy pozornosti přijít odjinud.
Takové pokusy by nemohly fungovat bez jiné Toovy schopnosti, totiž originální kompozice prostoru před kamerou (mizanscény) a provázaní jednotlivých postav a jejich nastínění vztahů ryze filmovými prostředky bez použití dialogů. Proto se o Johnnie Toovi mluví nejen jako o formálně odvážném režisérovi ale schopném vypravěči.
Postavy a jejich svět
Nějvětší úspěch (mezi kritiky i diváky) zaznamenaly Toovy snímky o zločincích, profesionálních vrazích, gangsterech a nevšedních policistech. Typická je pro ně dominance mužských postav. Výjimku tvoří snad jen policistka z Breaking News, která ale nemá moc ženských rysů. Zpravidla jsou zde ženy odkázány do role kolegyně, manželky či matky, která má svůj význam, ale samotná postava děj výrazně neovlivňuje, nezasahuje aktivně do dění (Election, Exiled).
Toovy mužské postavy tak mají pro sebe vlastní svět, kde se pohybují. Obvykle jde o městské prostředí. Stephen Teo si pro charakterizaci tohoto prostoru půjčuje od Thomase Schatze termín urban Westerns, městské westerny (3). Tyto snímky mají vymezený prostor, kde se odehrávají konflikty, střet mezi zájmy a předepsanými pravidly chování postav či skupiny.
Pro uzavřený svět pravidel lze najít v čínštině ekvivalent - jianghu. Jianghu (znamená řeky a jezera) je termín, kterým se označuje svět, kde neplatí řádné zákony ale naopak má svá vlastní pravidla. Je to svět triád, gangsterů, vrahů a vůbec postav spojených se zločinem. Klasickým příkladem takového filmu (jianghu movie) jsou obě Election, které se ale vymykají svým pojetím násilí (jde o primitivnější formu násilí, beze zbraní a symbolickou).
Ono násilí v Toových filmech působí záměrně estetickým dojmem. Nejde o jeho realistické znázornění, ale o estetický výsledek, kdy je akce vedoucí k nasilí stylizována jako taneční výstup (Throw Down, Exiled), postavy strnulé vytváří dojem spoutané energie (The Mission, PTU), akt násilí má symbolický význam (Election, Election 2) apod.
Kowloon noir - osud
Teo ve své monografii argumentuje, že Toovy akční snímky mají daleko k jednoduché podívané. Svým pojetím se blíží více psychologickým thrillerům, protože mužské charaktery jsou tu postižené nějakou slabostí, zraněním, vadou či strachem. Nalézá mezi nimi specifickou podskupinu, které označuje jako tzv. Kowloon Noir. Jde o tituly, jejichž děj je umístěný v oblasti Kowloonu a celé se odehrávají v přítomnosti. Nejsou zde záběry do minulosti (flashbacky) jen náznaky rezonující v současných vztazích (3).
Tyto filmy spojuje s klasickými noirovými snímky potemnělá atmosféra nočního města (děj se často odehrává večer, v noci nebo v přítmí málo světlených interiérů) ale také osudovost, jež má v původních noirech podobu femme fatale (osudová žena). V Toových filmech je osud nezavislý prvek obvykle ve formě náhody, který ovlivňuje dění a vyústění konfliktů.
Příklady: The Mission, PTU, Breaking News, Throw Down.
Jak je snad z předešlých řádek patrné, Johnnie To je významnou osobností a jeho filmy ovlivňují filmový průmysl v oblasti. Jasně jde jeho vliv vypozorovat u filmové trilogie Volavka (2002-3) (5), (6).
Zároveň jeho práce vykazuje neustálý vývoj. Každý následující snímek Toa posouvá jinam, ať už směrem k horšímu nebo lepšímu (7), ale stále dokáže překvapovat. Doufejme, že mu to vydrží.
Pro uzavřený svět pravidel lze najít v čínštině ekvivalent - jianghu. Jianghu (znamená řeky a jezera) je termín, kterým se označuje svět, kde neplatí řádné zákony ale naopak má svá vlastní pravidla. Je to svět triád, gangsterů, vrahů a vůbec postav spojených se zločinem. Klasickým příkladem takového filmu (jianghu movie) jsou obě Election, které se ale vymykají svým pojetím násilí (jde o primitivnější formu násilí, beze zbraní a symbolickou).
Ono násilí v Toových filmech působí záměrně estetickým dojmem. Nejde o jeho realistické znázornění, ale o estetický výsledek, kdy je akce vedoucí k nasilí stylizována jako taneční výstup (Throw Down, Exiled), postavy strnulé vytváří dojem spoutané energie (The Mission, PTU), akt násilí má symbolický význam (Election, Election 2) apod.
Kowloon noir - osud
Teo ve své monografii argumentuje, že Toovy akční snímky mají daleko k jednoduché podívané. Svým pojetím se blíží více psychologickým thrillerům, protože mužské charaktery jsou tu postižené nějakou slabostí, zraněním, vadou či strachem. Nalézá mezi nimi specifickou podskupinu, které označuje jako tzv. Kowloon Noir. Jde o tituly, jejichž děj je umístěný v oblasti Kowloonu a celé se odehrávají v přítomnosti. Nejsou zde záběry do minulosti (flashbacky) jen náznaky rezonující v současných vztazích (3).
Tyto filmy spojuje s klasickými noirovými snímky potemnělá atmosféra nočního města (děj se často odehrává večer, v noci nebo v přítmí málo světlených interiérů) ale také osudovost, jež má v původních noirech podobu femme fatale (osudová žena). V Toových filmech je osud nezavislý prvek obvykle ve formě náhody, který ovlivňuje dění a vyústění konfliktů.
Příklady: The Mission, PTU, Breaking News, Throw Down.
Sociální a politické pozadí
Tvorba Johnnnie Toa po roku 1997 (4) s sobě nese odraz sociálních reálií své doby. Nejsou to politicky uhlazené snímky, ale často se zaměřují na nepříjemná a ožehavá témata a nebojí se k těmto událostem vyjadřit. Prostřednictvím svých postav komentuje práci policie, vztah k médiím nebo politickou situaci (vztah Čína - Hongkong).Jak je snad z předešlých řádek patrné, Johnnie To je významnou osobností a jeho filmy ovlivňují filmový průmysl v oblasti. Jasně jde jeho vliv vypozorovat u filmové trilogie Volavka (2002-3) (5), (6).
Zároveň jeho práce vykazuje neustálý vývoj. Každý následující snímek Toa posouvá jinam, ať už směrem k horšímu nebo lepšímu (7), ale stále dokáže překvapovat. Doufejme, že mu to vydrží.
(1) Teo, Stephen: Johnnie To. Director In Action, Hong Kong University Press, 2007, str. 24
(2) Teo, Stephen: Johnnie To. Director In Action, Hong Kong University Press, 2007, str. 10-11
(3) Teo, Stephen: Johnnie To. Director In Action, Hong Kong University Press, 2007, str. 12
(4) Rok 1997 - předání Hongkongu pod čínskou správu, období krize a útlumu (ekonomického i filmového)
(5) Leary, Charles: What Goes Around, Comes Around: Infernal Affairs II and III and Running on Karma, www.sensesofcinema.com
(6) Teo, Stephen: Johnnie To. Director In Action, Hong Kong University Press, 2007, str. 211
(7) Stephen Teo o Toovi mluví jako o nevyrovnaném, nevyváženém autorovi
(2) Teo, Stephen: Johnnie To. Director In Action, Hong Kong University Press, 2007, str. 10-11
(3) Teo, Stephen: Johnnie To. Director In Action, Hong Kong University Press, 2007, str. 12
(4) Rok 1997 - předání Hongkongu pod čínskou správu, období krize a útlumu (ekonomického i filmového)
(5) Leary, Charles: What Goes Around, Comes Around: Infernal Affairs II and III and Running on Karma, www.sensesofcinema.com
(6) Teo, Stephen: Johnnie To. Director In Action, Hong Kong University Press, 2007, str. 211
(7) Stephen Teo o Toovi mluví jako o nevyrovnaném, nevyváženém autorovi
ČSFD / IMDB / HKMDB / HKCINEMAGIC / LOVEHKFILM
Výběrová filmografie celovečerních filmových snímků a trailery:
(P) - jako producent
(R) - jako režisér
Big Heat (1988) (R) Trailer
The Bare-Footed Kid (1993) (R)
Executioners (1993) (P) (R)
The Heroic Trio (1993) (R)
Loving You (1995) (R)
Beyond Hypothermia (1996) (P)
Lifeline (1997) (R) Trailer
Odd One Dies (1997) (P)
Too Many Way To Be Nr. 1 (1997) (P)
Expected the Unexpected (1998) (P)
Hero Never Dies, A (1998) (R) (P)
Longest Nite, The (1998) (P) Trailer
Mission, The (1999) (R) (P) Trailer
Running Out of Time (1999) (P) (R) Trailer
Where A Good Man Goes (1999) (P) (R)
Help!!! (2000) (P) (R)
Needing You (2000) (R)
Fulltime Killer (2001) (P) (R)
Running Out of Time 2 (2001) (R)
Wu Yen (2001) (P) (R)
PTU (2003) (P) (R) Trailer
Running On Karma (2003) (P) (R) Trailer
Turn Left, Turn Right (2003) (P) (R)
Breaking News (2004) (P) (R) Trailer
Throw Down (2004) (P) (R) Trailer
Yesterday Once More (2004) (P) (R)
Volba (The Election) (2005) (P) (R) Trailer
Eye In The Sky (2006) (P)
Election 2 (2006) (P) (R)
Exiled (2006) (P) (R) Trailer
Hooked On You (2007) (P)
Mad Detective (2007) (P) (R) Trailer
Triangle (2007) (P) (R) Trailer
Assassins (2008) (P)
Linger (2008) (P) (R)
Sparrow, The (2008) (P) (R)
Lifeline (1997) (R) Trailer
Odd One Dies (1997) (P)
Too Many Way To Be Nr. 1 (1997) (P)
Expected the Unexpected (1998) (P)
Hero Never Dies, A (1998) (R) (P)
Longest Nite, The (1998) (P) Trailer
Mission, The (1999) (R) (P) Trailer
Running Out of Time (1999) (P) (R) Trailer
Where A Good Man Goes (1999) (P) (R)
Help!!! (2000) (P) (R)
Needing You (2000) (R)
Fulltime Killer (2001) (P) (R)
Running Out of Time 2 (2001) (R)
Wu Yen (2001) (P) (R)
PTU (2003) (P) (R) Trailer
Running On Karma (2003) (P) (R) Trailer
Turn Left, Turn Right (2003) (P) (R)
Breaking News (2004) (P) (R) Trailer
Throw Down (2004) (P) (R) Trailer
Yesterday Once More (2004) (P) (R)
Volba (The Election) (2005) (P) (R) Trailer
Eye In The Sky (2006) (P)
Election 2 (2006) (P) (R)
Exiled (2006) (P) (R) Trailer
Hooked On You (2007) (P)
Mad Detective (2007) (P) (R) Trailer
Triangle (2007) (P) (R) Trailer
Assassins (2008) (P)
Linger (2008) (P) (R)
Sparrow, The (2008) (P) (R)
Zajímavé publikace, články a odkazy:
- Sean Axmaker – Karma Chameleon: A talk with Johnnie To, GreenCine
- Jiří Flígl – Žánr jako dramaturgický koncept: Neočekávané zážitky s Johnniem Toem, A2, 48/2007, str. 12, zkráceně zde
- Andrew Grossman – The Belated Auterism of Johnnie To, Senses of Cinema, January 2001
- Shelly Kraicer – Help!!, Senses of Cinema, February 2001
- Martha P. Nochimson: Dying To Belong. Gangster Movies In Hollywood And Hong Kong, Blackwell Publishing ltd., 2007
- Martha P. Nochimson, Robert Cashill - One Country, Two Visions: An Interview with Johnnie To, Cineaste
- Stephen Teo – Director in Action: Johnnie To and the Hong Kong Action Film, Hong Kong University Press, 2007
- www.rejze.cz - jsou zde recenze některých Toových filmů