09 decembra, 2008

Vražedná Nevěsta aneb Na co feministky zapomněly

Když Quentin Tarantino probudil k životu Nevěstu a vyslal ji na cestu pomsty, všichni byli nadšení. Kill Bill se stal hitem roku 2003 a Uma Thurman si mohla mnout ruce, protože o role od té doby nemá nouzi. Tarantino postavil celého Kill Billa na Hong Kongu. Filmy, které výborně znal, obdivoval a nijak se s tím netajil, mu posloužily jako inspirace.


I sama Nevěsta byla klonem postav, které do sebe Quentin hrnul od mala. V čínských MA filmech totiž ženský prvek fungoval jinak, než v evropských a amerických filmech stejné doby…


Militantní feministky mohou MA filmy podezřívat z tak odporných věcí, jako jsou genderově nesprávné vzorce chování, přílišná brutalita a zaměřenost na mužské frustrované publikum, toužící po vybití… ve skutečnosti se ale svět mečů a vysokých kopů hemží ženskými postavami, které daly vzniknout Tarantinově Nevěstě. Nebyly totiž niky jen hezkými objekty nebo doplňky mužských bojovníků, ale svébytnými personami vládnoucími neuvěřitelnou silou.


Aniž bych byla sama cosi jako feministka, jsem ženskými postavami v čínském filmu natolik fascinovaná, že mi to prostě nedá a musím přispět do toho módního genderového diskursu…
Oproti ženským postavám euroamerické zóny měly čínské hrdinky vždycky jednodušší život. Nikdo by si nedovolil ušklíbat se nad tím, že ovládají mistrně zbraně, nebo vládnou neobyčejnou vražednou silou, že hravě přemohou namakané hrdiny nebo se postaví vládním úředníkům i vojsku.


Možná to zavinila legendární Mu Lan, ale čínské publikum nikdy příliš nerozlišovalo muže a ženy. Hrdina jako hrdina a hrdinové jsou prima…takže ženy mohly získávat stejně důležité role jako jejich herečtí kolegové.


Samozřejmě často hrály stejné ustálené typy, jako jejich bílé kolegyně ze zahraničí, ale zatímco Evropanky a Američanky si musely na role typu Nevěsta docela dlouho počkat, Číňanky už se mečem oháněly hezkých pár let.

Heroiny s mečem

Ve světě wuxia se statečné hrdinky proháněly od samého vzniku asijské kinematografie. Představa ženy s mečem vycházela z legendárního materiálu staré Číny a nikoho nepřekvapovala. Naopak na heroické dámy se chodilo do kina a pánové hráli druhé housle. Půvabná Pak Yin hrála ve více, než stovce filmů a filmografie její kolegyně Wong Ma Lei se také hravě přehoupne přes stovku.
Hrdá bojovnice, která přichází napravit svět je ve wuxia častým námětem, který se proměnil až v průběhu 70.let, ale dneska se opět vrátil v plné síle. Zdařilou ukázkou tohoto typu může být třeba Zlatá vlaštovka z klasického wuxia Come Drink with Me. Cheng Pei Pei


představuje ženu zákona a vůdkyni poměrně početné dívčí armády. Nikdo se jí neposmívá, že je ženská, protože všichni respektují dýky v jejích prackách. Publikum si tento film zamilovalo i přes zjevnou nedostatečnost choreografií, které byly víc operní, než akční. Zlatá vlaštovka byla milovaná stejně jako Sříbrná liška nebo kterákoli jiná úhledná dáma s mečem, dlouhým pláštěm a vražedným pohledem.


Padesátým letům vládly oslnivé bojovnice a nezastavily se ani v šedesátých a vlastně i sedmdesátých letech. Právě Stříbrná liška Lily Ho Li Li šla ve wuxia z role do role.
14 Amazons je film, ve kterém přes statečné ženy není kam šlápnout. Film plný bojovnic vyzobal v roce 1973 všechny hlavní ceny Golden Horse a vytřel tak zrak maskulinnímu cítění Changa Cheh. Ostatně sám velký kmotr si střihnul jednu Zlatou vlaštovku. Ani on neodolal světu hrdých bojovnic.



Ženy podle CC

Chang Cheh s ženami v osobním životě vycházel velmi dobře, ale ve filmu jim prostor úmyslně ubíral. Nebylo to jen jeho osobní příchylností k mužným typům, ale marketingovým tahem studia, které se chtělo zbavit právě přebytku velkého počtu žen v hlavních rolích.


Chang udělal z žen postavy evropštějšího stylu. Heroiny se staly smyslnými potvorami nebo křehkými naivkami slepě obdivujícími svaly svých miláčků. Pokud vládly mečem, uměly se o sebe poměrně slušně postarat, ale občas strnuly v pozici "dívka v nesnázích" jako Li Ching v New One Armed Swordsman.


Často byly vražednicemi nebo potvorami nevěrnými jako postava Mi Lan z Blood Brothers.


Později Chang vzal ženy na milost a ve Venoms období už jsou opět milujícími manželkami, matkami nebo dokonce bojvnicemi (Kid with the Golden Arms)
I v kung fu filmu se zachovalo několik vynikajících hrdinek, které se ve světě mužů neztrácejí, ale kung fu svět preferoval trochu jiný typ a to

Skvělá Kung Fu Girl

Zatímco válečnice starých wuxia postrádaly věčinou hravost i radost ze života a pronášely zásadní deklamace, kung fu svět udělal z dam holky a nechal je kopat se stejným nadšením, s jakým vtrhnul na filmové plátno Bruce Lee.
Režisérem, který si v těchto typech liboval, byl třeba Lau Kar Leung. Jeho korunní princezna Kara Hui


ztvárnila spoustu nezvladatelných, nadaných a drzých holek s vysokými kopy a brilantní technikou. My Young Auntie je film, ve kterém si rádoby klasicky vychovaná tetička Kara zakopala víc, než skvěle a ještě dokázala vložit do své postavy příjemnou komiku.


I v Lady is Boss Kara zazářila jako nezvladatelná dcera mistra školy, která po návratu z Ameriky začne organizovat kung fu školu pěkně po americku. Kara tu rozdávala rány a padouši se třásli strachy.
Angela Mao je jméno stejně slavné jako jméno Sammo Hunga, který poskakoval a kopal po jejím boku v Hapkido. Tato dáma se stala skutečnou top bojovnicí kung fu i když její filmografie nedosahuje ani čtyřiceti filmů.


Stejně dokázala vykopnout i Yeung Pan Pan, jedna z 14 Amazons, která později zakotvila u kung fu.
Jako Princess Madam nejen kopala, ale i střílela a v The Way of Lady Boxers dokázala nakopat nejednomu svalnatému útočníkovi.


Ostatně tato dáma se později chytila jako producentka, takže se zjevně dokázala poprat i v normálním životě.
Michelle Yeoh
už by mohla patřit k dámám, jejichž nejlepší věk pominul, ale naopak, tahle paní jede a zažívá obrovský zájem o svou osobnost. I ona začínala jako herečka kopacích filmů. V The Tai Chi Masters skvěle sekundovala Jetovi Li a ve Wing Chun tato bývalá baletka bez problémů překopala své spoluhráče.


Velmi rázovitým komediálním typem kung fu Girl byla určitě skvělá Lydia Shum Tin Ha.


Tato kulatá dáma měla obrovský pohybový potenciál, vtip a byla opravdovým Sammo Hungem v ženském těle. Ať už hrála po boku Donnieho Yena, kterého hravě porazila nebo Fu Shenga, kterého dokázala i zpohlavkovat, Lydia měla skvělý styl. Bohužel tato oblíbená herečka zemřela, ale její filmy mám moc ráda.
Anta Mui
je další vynikající bojovnicí starých filmů. Zakopala si v padesáti filmech, ale pro mě osobně zůstane hlavně typem

Matka učitelka

díky roli maminky Jackieho Chana ve filmu Drunken Master II. V rodinně zaměřené Číně byla matka vždycky důležitá a kopající matinky se ve filmu objevují zhusta.

Právě podařená matka z Drunken Mastera je parádní komickou postavou, zastiňující mnohem slavnějšího tatínka Ti Lunga a mnohdy vlastně i synka Jackieho Chana.
Matka učitelka je prototyp, patřící do mnoha kvalitních kung fu filmů. V Executioners from Shaolin matka Lily Li

učí svého syna stejně dobře, jako otec představovaný Chen Kuan Taiem. Podobnou matkou je Lily Li i své nezdárné dceři Cecilii Wongve filmu Shaolin Mantis


která se proti vůli rodiny nejen vdá za Mandžua, ale ještě klidně svou rodinu zradí a bojuje proti dědečkovi po boku svého muže.
Lily Li ale nebyla jen typem matky a učitelky. I ona se uměla stát typem, který i my známe důvěrně z kina, totiž

Sexy osudová kost

Typ, do kterého feministky mohou zarývat znechuceně ukazováček. Jenže sexy kosti v Číně nejsou jen inteligentními krasavicemi. Jejich potenciál může být poměrně vražedný a muži by si na ně měli dát pozor. To neudělal třeba slavný vyšetřovatel Chu Liu-hsiang v zámku tajemné bisexuální princezny, se kterou mluvil neuctivě a byl po zásluze potrestán. Ve filmu Clans of Intrique je vůbec žen tolik, že by se Bond zbláznil, ale většina z nich je opravdu dost nebezpečná.


V Soul of the Sword láká do své ložnice Dáma tří pohybů naivního Normana Chu a od první chvíle je jasné, kdo že hraje v posteli prim a kdo je ten pod ním.


Tu noc si bezradný swordsman určitě neužil i když pohled na vzrušenou Lau Wai Ling musel být velmi pěkný i v reálu.
Kráska Lin Chian Er nabízí svou bílou ruku všem bojovníkům Wulinu. Kdo dopadne zloděje jménem Švestkový kvítek, bude ji mít. Je ale otázkou, jestli je život s nádhernou Cheng Li


v této roli odměnou nebo peklem… V druhém díle výherce Ah Chi pozná, že byl po zásluze potrestán.
Herečka Cheng Li byla asi nejslavnější osudovou kráskou a Gretou Garbo východu.


Nebylo divu, její tajemná krása učarovala dokonce i Changovi Cheh, který se ženským hrdinkám vyhýbal. Protože byla takřka dokonalá, obsazoval ji Chang hlavně vedle stejně líbivého Ti Lunga a vytvořil tak nezapomenutelnou dvojici, na kterou se dobře dívá.


Osudovou lvicí salónů byla Cheng Li i v Man of Iron, kde okouzlila drsného Chen Kuan Taie a facka, kterou jí hlavní hrdina neurvale ubalí musela bolet nejednoho zasněného diváka.


Stejně osudová uměla být i naivní Li Ching


, podobná naší Věře Ferbasové. Ta okouzlovala dětskou křehkostí, která je pro čínského hrdinu ještě víc žádoucí, než tajemná zavilost. Jak mohl něčemu tak rozkošnému odolat David Chiang coby hrdinný šermíř v Have Sword Will travel? Nebo tentýž herec jako jednoruký šermíř v New One Armed Swordsman?


Ovšem i čínští hrdinové milují obdivovatelky, takže se nevyhneme ani typu

Něžná

která ovšem často bývá prostitutkou jako Ngai Chau Wah v Last Hurrah for Chivalry.

Takové ženy jsou milovány jen zpovzdálí a hrdinové před nimi blýskají muskulaturou, ovšem málokdy jejich vztah dojde naplnění.


Pokud je to nutné, hrdina své osudové děvče po použití prostě zapíchne, aby mu nepřekáželo v jeho mocných skutcích jako Ti Lung v Soul of the Sword nebo suprpadoušský Fung Hak On ve Warriors Two.
Nad osudem něžné Lin Chen Chi se člověku chce skoro uronit slzu.


Ženských typů je ve světě wuxia i kung fu víc, než dost a jeden článek by na ně nemohl stačit. Jsou krásné, statečné, silné, mazané, nepřátelské, přítulné asi jako siamské kočky a vždycky velmi své. Hong Kong byl k ženám velice vstřícný a nijak je neomezoval.


Předobrazy Nevěsty už svíraly meč pomsty o hezkých pár let dřív a muži se třásli strachy. Možná tato otevřenost tkví v čínské kultuře samotné nebo v legendárním materiálu jejích bájí. Jisté je, že feministky by měly jásat nad MA kinematografií, protože málokde najdou něco obdobného. A znalci i nadšenci mohou rozkošnicky vrnět, když na filmovém plátně zašustí hedvábí šatů, pod kterými se ukrývá smrtící meč…