29 októbra, 2008

PTU







Původní název:
P.T.U. (2003)
Země:
Hong Kong
Režie:
Johnnie To
Obsadzení:
Simon Lam (Mike Ho), Maggie Siu (Kat), Lam Suet (Lo Sa), Raymond Wong (Wong), Ruby Wong (Leigh Cheng)




Zdá se, že tahle noc bude jako každá jiná. Jednotka PTU (Police Tactical Unit neboli pochůzkáři) v čele s velitelem Mikem Ho (Simon Yam) vystupuje z vozu a rozchází se v ulicích nočního Hong Kongu. Lo (Lam Suet), šéf Anti-Crime Department se před restaurací pohádá s jedním mladíkem kvůli parkování, a pak si u stolu v občerstvení vyleje zlost na mladé partě gangsterů.

Ponytail, šéf téhle skupinky, jim nařídí se pomstít. A tak, když Lo po jídle vychází ven, vidí, že mu Ponytailova parta poškrábala auto. Gangsteři se dávají na útěk a Lo je pronásleduje. Jenže mladíci ho přepadnou ze zálohy a zbijí. Po příchodu PTU jednotky navíc Lo zjistí, že nemá svou zbraň. Mezitím je osamocený Ponytail v restauraci napadený a při cestě do nemocnice umírá.


Zpočátku to vypadá na všední konflikty. Jenže tohle je Kowloon, svět temných uliček a ošklivých událostí, jak je vidí Johnnie To. Tady se musí počítat s každou náhodou...

PTU patří do skupiny snímků Johnnie Toa, které Stephen Teo trefně označil jako Kowloon noir, což je oblast, kde se jejich děj odehrává. Je to reálné místo (ulice nočního Kowloonu), ale také jakýsi vlastní uzavřený svět, který má svoje vlastní pravidla, a kde se postavy vypořádávají se svým osudem.

Samotný příběh je svázán jednotou místa, času a děje, který se odvíjí směrem dopředu bez flashbacků a filmový čas je omezený na jednu jedinou noc. Takový námět by předpokládal vyšší dynamiku, ale PTU ubíhá pozvolna - kupředu ho nežene zběsilá akce, hudba či klipovitý střih. Líně plynoucí události mají přesto svou zvláštní atmosféru.


Toovy postavy se jeví jako typizované figury, které charakterizuje jen jejich povolání nebo činnost (je to jejich nejdůležitejší znak). Nejde o komplexní charaktery, které by rozvíjelo jiné prostředí a další vztahy (což je dáno časovým a místním limitem příběhu).

Důvodem je, že Toa zajímá právě pohled na profesní stránku policejních složek. Přibližuje jejich metody a podrobuje je kritice (se svým typickým humorem - viz např. pointa s umělým dýchaním). Policisté jsou chápáni jako strážci zákona - jako kladné postavy. Ale PTU dává jiné možnosti. Policisté mají velkou moc a právě jedna nenápadná situace, kde policista svou sílu uplatňuje (Lam Suet jako inspektor Lo), spustí další řetězec podobných událostí.

Styl snímku tuto nebezpečnou manipulaci ještě umocňuje. Strážnící jsou při detailech často snímáni zespodu, takže působí velice dominantně. Při větších celcích je vidět prázdné ulice Kowloonu. Není tu nikdo jiný, je to svět Toových postav, ale zároveň místo, které je až děsivě ponuré a odlidštěné. Figury se mnohdy mění v pouhé stíny, které nahání strach.


PTU není tak čistá zábavný jako Running Out of Time ani výrazně akční jako třeba Fulltime Killer. Ale je tím, co naznačuje v podtitulu - ironickým pohledem na události jedné noci, kdy všechno mohlo být jinak - nebo právě takhle...



Trailer: