15 mája, 2010

MICHAEL HUI

Michael Hui Kun Man (許冠文)
(*1942)

Herec - Scénárista - Režisér

"Michael Hui je pro komedii tím, čím je Bruce Lee pro bojová umění:
Oba jsou svrchovanými vládci."


Michael Hui patří mezi významné tvůrce hongkongské kinematografie. Největší úspěch mu získaly jeho vlastní komediální snímky, které jsou dnes považované za základ moderní kantonské komedie.

Kantonská komedie
V letech 1950 - 1970 se v Hongkongu vyrobilo na tři tisíce kantonských snímků, z toho asi 20% tvořily komedie. Přesto v těchto časech dominovala trhu zejména tvorba v mandarínštině. Mandarínská komedie využívala hlavně šarm a atraktivní zevnějšek herců a jejich hraní. Komický efekt vycházel ze scénáře, z příběhu a situace. Vedoucí herci byli elegantní a hezcí, a proto byli ideálními hrdiny pro publikum složené z "bílých límečků".

Za mandarínskou tvorbou stála lepší finanční základna se seriózní produkcí, s níž se ta kantonská nemohla srovnávat. Zlom přišel v podobě adaptace populární divadelní hry, The House Of 72 Tenants (1973), kterou produkovala společnost Shaw Brothers a účinkovalo v ní velké množství televizních hvězd (TVB - Tlevision Broadcast Ltd.). Tato satira měla velký úspěch u publika, a tím dala producentům jasný signál: diváci přijmou snímek založený na lokálním humoru a kantonském slangu, pokud za ním stojí propracovaný scénář a atraktivní herecké obsazení (v tomto případě známé hvězdy z televize).

House of 72 Tenants
- ústřední motiv se hodil mj. Stephenovi Chowovi pro jeho Kung-fu melu


Michel Hui a jeho tvorba
Doba uzrála k zrození nové hvězdy - a hvězda vyšla z prostředí, které v 70. letech prodělalo mohutný rozmach - z televize. Michael Hui, původně absolvent sociologie a učitel, začal svou kariéru v TVB s pořadem Hui Brothers Show. Tento pořad sestával z komických výstupů prokládaných písněmi, na nichž se jako skladatel a zpěvák podílel Michaelův bratr Sam.

Jednalo se o velice úspěšnou show. Sám Michael o ní říká: "Pro publikum to bylo osvěžení, protože takový typ komiky nikdy neviděli. V dřívějších dobách komedie Lianga Xinbo a Yi Qinshuie byly dost dlouhé, s pomalým tempem a trvaly víc než hodinu. Teď přišla Hui Brothers Show s živým rytmem - ta, ta, ta, úplně jako samopal. K pointě se dostanete ve třetím dialogu. Pro publikum to byla nová věc."

Záběr z Hui Brothers Show

Není proto divu, že se produkce Shaw Brothers rozhodla obsadit Huie do svého filmu. V The Warlord (1972) je ale Michael zastoupený pouze jako herec, stejně jako v několika dalších snímcích. Z nich stojí za zapamatování asi jen The Warlord kvůli Huiově osobitému pojetí svérázného generála.

V roce 1974 Hui zformoval vlastní produkční společnosti, dohodl se na spoluprodukci s Golden Harvest a natočil svůj první celovečerní snímek - Games Gamblers Play (1974), ke kterému napsal také scénář a hrál v něm jednu z hlavních rolí. Film překonal tehdejší rekord v návštěvnosti a pro Michaela znamenal začátek úspěšné filmové kariéry. Vypráví o dvou podvodnících (ztvárněných Michaelem a Samem Hui) , kteří se živí hazardními hrami a při své snaze rychle a snadno zbohatnout zažívají různé komické příhody. Snímek chytře využíval popularity nerůznějších her, které byly blízké čínskému divákovi, a stal se tak základem pro své následovníky v subžánru gamblerské komedie.

Roztomilá motivace v Games Gamblers Play
- neúspěšní soutěžící klesají do nádrže s metrovými aligátory

The Last Message (1975) se odehrává v blázinci, kde Ah Tim (Michael Hui) pracuje jako pomocník a Li (Samuel Hui) jako zdravotní bratr. Koncept je obdobný jako v předchozím snímku - snaha hlavních postav nabýt bohatství, když pátrají po pokladu, o němž by měl vědět jeden z pacientů sanatoria, je přivádí do absurdních situací.

Sam a Michael jako dva zlatokopové mají starosti - v márnici jim právě ožila "mrtvola"

V The Private Eyes (1976) si zahráli tři bratři Hui jedny v hlavních postav. Michael jako šéf soukromé detektivní kanceláře Joseph Wong, Ricky jako jeho pomocník, Sam jako nový zaměstnanec Lee Kwok Kit. Tento snímek společně s The Contract a Security Unlimited co do komiky a soudržnosti příběhu patří k Huiovým nejzdařilejším.

Štědrost v podání Hui family - zleva Sam, Michael a Ricky Hui

The Contract (1978) je vtipnou satirou na komerční televizní stanici, tj. prostředí, které tvůrce dobře znal. Chi Man (Michael Hui) pracuje v MTV, které se upsal na osmiletou smlouvu, ale nemá šanci se prosadit. Nová ředitelka ho však odmítá pustit a trvá na dodržení kontraktu...

Ředitelka Mouse TV a její pomocníci se svými pirátskými metodami

Pedantický pracovník, terorizující své podřízené v Security Unlimited (1981) je další variantou na Huiovu komediální figurku. Změna nastane, když je z vedoucího místa degradován a musí začít poslouchat ty, které předtím svérázně školil.

Výuka svérázného odzbrojení alá Michael Hui

Jako herec a scénárista spolupracoval s Cliftonem Ko na filmu Chicken and Duck Talk (1988), kde ztvárnil majitele tradiční restaurace svádějícího boj s nově otevřenou pobočkou západního rychlého občerstvení.

Rozmluva kuřete s kachnou v poněkud bojovnějším duchu

Postupem času Michael Hui opustil režii a zůstal u scénářů a hraní. Bohužel se musel obejít bez svého bratra Sama, bez jehož role poctivce byly Huiovy postavy příliš koncetrovány samy na sebe a staly se svými vlastními karikaturami.

Snímek The Magic Touch (1992), kterým se vrátil na režisérskou stoličku, se stal jeho největším diváckým hitem, přesto jej už nelze srovnávat s díly z jeho zlaté éry - konce 70. a začátku 8o. let.


Michael Hui jako tvůrce
Během let 1974 až 1992 hrál Hui v čtrnácti filmech, k nimž zároveň napsal scénář a polovinu z nich režíroval. Je patrné, že byl jedním z těch, kteří se ve studiovém systému dokázali tvůrčím způsobem prosadit. Huiova generace totiž prožívala rozmach hongkongské ekonomiky a on tuto skutečnost dokázal ve svých snímcích zachytit.

Jeho satirické filmy s kritikou materialismu měly snadno zapamatovatelné a vtipně vylíčené charakterové typy. Jednoduchým zobrazením dokázal přesně vystihnout svoje postavy - např. v úvodní scéně z The Private Eyes, kdy sledujeme záběr na pohyb ženských módních bot, které pronásleduje pár odrbané obuvi.

Sám Michael hrál zpravidla malého, ale mazaného či vychytralého, někdy otravného, ale zároveň zábavného človíčka, který byl blízký obyčejnému divákovi. K ní obvykle náležel druhý typ, upřímný a dobrosrdečný, který často ztělesňoval Sam Hui.

Michael Hui a Sam Hui jako zaměstnanci Společnosti s ručeným neonemezeným

Tyto dva komediální typy se buď jako pracující protloukali životem nebo se snažili rychle vydělat velké peníze. Představovali tak Hongkong jako centrum, kde dojde naplnění jejich sen o rychlém zbohatnutí. V kombinaci s tímhle novým, veskrze kapitalistickým přístupem, využíval Hui jako kontrastu tradiční prvky z čínské kultury. Pro svůj první režisérský počin využil půdorys hazardních her Číňanům blízkých. V Security Unlimited zase nechá hlídat vzácné čínské památky.

Vůbec stěžejní Huiova díla jsou postavená na kombinaci starého a tradičního versus nového a moderního. Huiův soukromý detektiv v The Private Eyes využívá moderní techniky při pátráních, strážce v Security Unlimited seznamuje své podřízené s technickými vymoženostmi, V The Contract využijí vynález "bomby smíchu". Nejtypičtějším příkladem je pak souboj, který se rozpoutá mezi majitelem tradiční čínské restaurace a moderním rychlým občerstvením v Chicken and Duck Talk.

Díky ironickéhu pohledu se mu dařilo úspěšně trefovat do rozličných negativních jevů a lidských vlastností. Jedna z nejlepších scének na toto téma se vyskytuje v The Contract, která paroduje televizní soutěžní pořady. Chi Man (Michael Hui) moderuje show, kde si účinkující volí mezi krabicí s cenným obsahem a nečím, co je jim drahé. Přítomná dáma obětuje nejdříve památeční šperk, pak svého psa a výjev vrcholí, když za ropná pole v závratné hodnotě nechá odtsřihnout od kyslíku svého bezmocného manžela.


Je to kruté, cynické, skvěle načasované, a proto dokonale vtipné.
A dosud velmi, velmi živé.
Ostatně jako většina toho, na čem se Michael Hui podílel.

Michael Hui - výběr z filmografie:
(R) - jako režisér
(S) - jako scénárista
The Warlord (1972) Trailer
Games Gamblers Play (1974) (R), (S) Trailer
The Last Message (1975) (R), (S) Trailer
The Private Eyes (1976) (R), (S) Trailer
The Contract (1978) (R), (S) Trailer
Security Unlimited (1981) (R), (S) Trailer
Teppanyaki (1984) (R), (S)
Inspector Chocolate (1986) (S) Trailer
Happy Ding Dong (1986) (R), (S)
Chicken And Duck Talk (1989) (S)
Front Page (1990) (S)
The Magic Touch (1992) (R), (S)