18 februára, 2009

LING YUN


凌云
凌雲
Ling Lung Sung
Ling Wan
Lung Sung

Ling Yun se narodil 11. 5. 1941 na Taiwanu jako Lin Lung Sun. Už v osmnácti letech začal hrát pod jménem Lung Sung v taiwanských filmech, poté, co absolvoval herecký kurz v Yu Feng Company. Ani během vojenské služby se nerozhodl vzdát snu o herectví. Hned, jak mohl, probojoval se do studia Shaw Brothers a v roce 1964 odešel do Hong Kongu, kde ho už čekal podpis smlouvy se slavným studiem.
Z dnešních slavných herců se Ling Yun nejvíc podobá Tonnymu Leungovi Chiu Wai. I on se vyznačoval dramatickým herectvím, zajímavým, psychologickým pojetím postav, civilním ztvárněním a uvolněností. Naštěstí byl rok 1965, ve kterém Ling natočil svůj první film PINK TEARS byl bohatý na dramata i romance, které mu dávaly možnost předvést celou škálu psychologicky zajímavých typů.


PINK TEARS, melodrama pojednávající o lásce tuberkulózní ženy a učitele hudby představilo Linga jako výrazného dramatického herce, kterému jeho roli divák věřil. Režisér Chun Kim se trefil do evropsky působícího typu, který určitě zaujal.
V muzikálové romanci SWEET AND WILD (1966)už stál Ling Yun po boku obletované hvězdičky Li Ching. Muzikál to není v jeho tvorbě ojedinělý. V Lingově kariéře se muzikálů vyskytuje víc. Zahrál si v KING DRUMMER (1967), HONG KONG NOCTURNE (1967) nebo v I WANT TO SING (1971).
Lingovi se zjevně dařilo. Po prvním velkém úspěchu v Pink Tears se dostavil úspěch i v životě osobním a jeho herecká partnerka Julie Yeh Feng se za něj provdala. Tato zajímavá herečka natočila dvacet sedm filmů, především romancí a melodramat, ale v roce 1975 ukončila svou kariéru.


O nové nabídky nebyla nouze. Zdálo se, že Ling Yun bude jednoho dne skutečnou hvězdou. Měl pro to všechny předpoklady a režiséři o něj jevili značný zájem. Jeho těžištěm se stal okruh romantických dramat, ovšem v roce 1967 byl objeven i pro wuxia režisérem Poonem Lui , který ho obsadil do filmu THE PURPLE SHELL (1967). Dalším filmem, ve kterém mohla Ling dokázat, že není jen romantickým hercem, bylo válečné drama GUN BROTHERS(1968).

Hrdina se skrytou identitou, připomínající americké komiksové postavy sednul Lingovi natolik, že ho režisér Doe Chin obsadil v roce 1969 do remaku proslaveného filmu Černý tulipán. Hongkongská verze Černého tulipána se jmenovala YIN YANG DAO a pro distribuci v zahraničí nesla méně romantický název TWIN BLADES OF DOOM. A film slavil úspěch.
LOVE WITHOUT END (1970) se stala jednou z nejvýše hodnocených romancí nejen roku 1970, ale i celé Lingovy kariéry. Hu Yan Ni, představitelka hlavní role získala za svou roli cenu Golden Horse za nejlepší ženský herecký výkon. Po úspěšné romanci se Ling Yun znovu dostal k akčnímu žánru. THE IRON BUDDHA (1970), kung fu film režiséra Yana Jun navíc Lingovi představil mladého a nadějného choreografa, který se po tvrdém výcviku pekingské opery rozkoukával ve filmové branži. Iron Buddha je rozhodně zajímavým typem pro hledače raných choreografií Sammo Hunga.
Po dalších romancích si Ling odskočil znovu k wuxia žánru ve filmu SIX ASSASSINS (1971) a slavný taiwanský režisér Joseph Kuo ho obsadil do dalšího kostýmního swordplay MIGHTY ONE (1971). Jak vidno, Ling Yun se objevuje v mnoha zapomenutých kouscích slavných tvůrců. Možná je to pro jeho kariéru jistým způsobem signifikantní.


Po boku krásné Li Ching si Ling zahrál ve filmu THE MERRY WIFE (1972). Li Ching tu ztvárnila roli sedmnáctileté školačky, která se vdá za svého staršího profesora. Za herecký výkon byla opět oceněná herečka a Linga zlatý kůň minul. Vždycky o vlásek.


Nicméně, Ling měl obrovské štěstí na herecké partnery. S přitažlivou Ho Li li si zahrál v romanci FLOWER IN THE RAIN(1972), v kung fu filmu THE FISTS OF VENGEANCE (1972) se představil jako horkokrevný bijec po boku celé plejády tehdejších hvězd, jakými byli Chan Shen, Cheng Li, Cheng Miu, ale i začínajících herců Deana Shek Tiena a Yuena Shun Yee.


Režisér Chor Yuan si Linga určitě všimnul už dávno. Ostatně jako režisér romancí ho nemohl jen tak pominout. Hereckou příležitost mu ale dal až v roce 1974 ve filmu SORROW OF THE GENTRY. Bylo to Lingovo první setkání s Yuehem Hua, který mu byl výrazově podobný a který se stal později jakýmsi skrytým Lingovým hereckým partnerem právě ve filmech Chor Yuana. V tomtéž roce se oba herci objevili v dalším filmu Chor Yuana SEX, LOVE AND HATE. Spolupráce byla zpečetěna.


HONG KONG 73 byl generační výpovědí plnou hereckých hvězd. Opět Ling Yun a Yueh Hu, v režii Chor Yuana a po boku Ku Fenga, Cheng Li, Lo Lieha, Li Ching, Chen Kuan Taie a dalších výrazných hereckých osobností.
Další hvězdy čekaly na Linga v kung fu filmu Pao Hsueh Lieha FIVE TOUGH GUYS (1974). Kromě Chen Kuan Taie kterého znal z předchozí spolupráce mohl poznat i budoucí jádro kaskadérů z Golden Harvest. Fung Hak On, Lau Kar Wing jako choreograf, Huang Ha, bratři Yuenové, Yen Shi Kwan, ale také jeden z Venoms, Wai Pei se v titulkách objevili až hodně hluboko pod Lingem. V dnešní době jsou všichni známější, než on.


S Chu Yuanem znovu Ling spolupracoval na kriminálce THE BIG HOLD UP (1975). Narazil tu opět na Chen Kuan Taie a Yueha Hua.
V historickém dramatu THE LAST TEMPEST (1976) se kromě obligátní spolupráce s Yuehem Hua poprvé Ling setkal se slavným Ti Lungem a v KING GAMBLER (1976) opět s Chen Kuan Taiem. Zajímavé je, že jeho jméno začínalo nenápadně ustupovat do pozadí. Ubylo romancí a v konkurenci slavných hvězd MA filmů se Ling začal ztrácet.
Naštěstí, jak se zdá, Chor Yuan si jeho tvář skutečně oblíbil a i když Ling Yun nehrál v KILLER CLANS (1976) hlavní roli, zafungoval zase s Yuehem Hua a pan režisér mohl zauvažovat o jeho lepším využití.


Ling sice ještě procházel žánry a točil i jiné snímky, než wuxia, jako například válečný film HEROES OF THE UNDERGROUND (1976) nebo velice úspěšné drama THE FORBIDDEN PAST (1976), kde po boku charismatické Cheng Li ještě jednou dokázal svůj obrovský potenciál dramatického herce, ale jeho kariéra směřovala k oblíbeným kostýmním wuxia, která převážila na celé čáře.


Hua Shan ho stačil ještě obsadit do kung fu snímku TO KILL A JAGUAR(1977), ale potom už se Linga zmocnila tlapa mysteriózního Chor Yuana.
DEATH DUEL (1977) byl první velkou rolí Dereka Yee Tunga, nevlastního bratra Davida Chianga, který se ve filmu podle Gu Longovy předlohy také mihnul, ovšem největší parádu udělala právě ústřední herecká dvojice Ling Yun-Yee Tung jako šermíř toužící po boji a Třetí mistr. Chor Yuan natočil lacině vypadající film, ale odměnou mu byl divácký úspěch, ke kterému určitě velkou měrou přispěl výkon zkušeného Linga, jako temného Yen Shi Sana. Tento film nastartoval kariéru talentovaného Yee Tunga a stal se jedním z nositelů nového výrazu kostýmních swordplay.


Dalším trhákem byl CLANS OF INTRIQUE (1977), který už ale patřil Ti Lungovi a Ling Yun tu hrál jen tajuplného šermíře se skrytou identitou.
Vynikající režisér Sun Chung také využil Lingovu wuxia vizáž a obsadil ho do filmu THE PROUD YOUTH (1978), natočeného podle Jin Yongovy předlohy. Ale Chor Yuan už potřeboval jeho přítomnost ve filmu LEGEND OF THE BAT(1978), v mysteriózním a trochu méně podařeném pokračování Clans of Intrique.


Následoval CLAN OF AMAZONS (1978) a po něm už Ling Yun začal hrát pro lacinější produkce a méně známé režiséry. Jeho všestrannost jako by se ztratila. Nikdo ji nechtěl využít. Stal se typem rozporuplného wuxia hrdiny, který hraje přesně tak, jak od něj diváci čekají. Taiwanské produkce rozhodně neslibovaly návrat na hvězdné nebe. Ten se nezdařil ani ve filmu SWIFT SWORD (1980), který natočil Ho Meng Hua podle Jin Yongovy předlohy a ve kterém se Ling skutečně velice snažil dokázat svou výjimečnost.


Od roku 1980 Ling získával malé role v nevýrazných wuxia filmech a jeho sláva docela zanikla. Chor Yuan ho sice obsadil do svého hororu HAUNTED TALES (1980), ovšem to zovna nebyl kasovní trhák.
Poslední větší rolí v zajímavějším filmu byl Chor Yuanův THE DUEL OF THE CENTURY (1981), kde se Ling ještě jednou setkal jak s Yuehem Hua, tak s Anthonym Lau Wingem a Cheng Li. Jeho labutí píseň mu ovšem nedala šanci k návratu a herec už se nezadržitelně blížil ke konci kariéry.


Definitivně se rozloučil s nefritovým plátněm v roce 1983 ve filmu THE SUPREME SWORDSMAN , naposledy vedle Dereka Yee Tunga a Ku Fenga. Doba jeho slávy odezněla a Ling Yun zmizel neznámo kde. Od roku 1983 o tomto zajímavém herci nikdo neví. Bohužel, k jeho talentu byla doba macešská. Předchůdce civilního herectví Andyho Laua a Tonyho Leunga, výrazný dramatický talent Ling Yun je dnes zapomenutou tváří starých dramat a kostýmních swordplay. Je veliká škoda, že nedostal hereckou příležitost ve zralém věku. Jsem si jistá, že by zazářil.