Původní název: Yin ji kau (1987) Země: Hong Kong Režie: Stanley Kwan Kam-pang Obsadzení: Anita Mui, Leslie Cheung, Emily Chu, Alex Man CSFD / IMDB / HKMDB / HKCINE |
30. léta 20. století, minulost: Chan (Leslie Cheung), mladý a bohatý dědic potká vysoce postavenou kurtizánu Fleur (Anita Mui), do níž se zamiluje. Svůj vztah, který odsoudí Chanovi rodiče, a z něhož milenci nevidí jiné východisko, se rozhodnou vyřešit společnou sebevraždou.
80. léta 20. století, současnost: Žena oblečená v tradičních šatech hledá svého milence. Mladý novinář Yuen (Alex Man) si jí snaží pomoci. Zdanlivě snadná záležitost se ale zkomplikuje, když Yuen a jeho přítelkyně (Emily Chu) zjistí, kdo je ve skutečnosti ona dáma.
Hong Kong je prý místo bez minulosti (historie). Tomu odpovídá i jeho obraz ve filmech. Jejich drtivá většina jej zobrazuje jako prudce současné místo, obchodní centrum, které charakterizují moderní stavby a rušný život.
Rouge je ale film z konce 80. let, které pro region znamenala období plné napětí a tlaku. Rozhodovalo se o předání Hong Kongu zpět pod správu Číny a tato situace se odrazila i v kinematografii. Jedna z tendencí směřovala do minulosti a přinesla snímky plné nostalgie (1). V obracení se do minulosti vykrystalizovala touha po starých časech, které představovaly jinou dobu a s ní také spojené odlišné hodnoty. Ale tento pohled na minulé doby znamenal i jistou idealizaci.
Snímek Stanleyho Kwana (2) k tomutu proudu svým způsobem patří. Zároveň je ale výjimečný svým přístupem k minulosti. Ve filmu se prolínají dvě časové roviny - 30. a 80. léta 20. století. Minulost tady znamená konkrétní místo a činy, které jsou přímo konfrontovány se současností (třeba prostřednictvím milostného motivu).
Snímek tak v sobě snoubí nostalgickou vzpomínku na jinou dobu s ironickým pohledem současného člověka. Fleur je osoba, která v sobě nese ideály starého světa (3) a snímek ukazuje její subjektivní pohled na minulost, jak jí sama nastiňuje. Oproti tomu současný milenecký pár nezatížený minulostí přináší objektivnější názor.
Rouge je ale film z konce 80. let, které pro region znamenala období plné napětí a tlaku. Rozhodovalo se o předání Hong Kongu zpět pod správu Číny a tato situace se odrazila i v kinematografii. Jedna z tendencí směřovala do minulosti a přinesla snímky plné nostalgie (1). V obracení se do minulosti vykrystalizovala touha po starých časech, které představovaly jinou dobu a s ní také spojené odlišné hodnoty. Ale tento pohled na minulé doby znamenal i jistou idealizaci.
Snímek Stanleyho Kwana (2) k tomutu proudu svým způsobem patří. Zároveň je ale výjimečný svým přístupem k minulosti. Ve filmu se prolínají dvě časové roviny - 30. a 80. léta 20. století. Minulost tady znamená konkrétní místo a činy, které jsou přímo konfrontovány se současností (třeba prostřednictvím milostného motivu).
Snímek tak v sobě snoubí nostalgickou vzpomínku na jinou dobu s ironickým pohledem současného člověka. Fleur je osoba, která v sobě nese ideály starého světa (3) a snímek ukazuje její subjektivní pohled na minulost, jak jí sama nastiňuje. Oproti tomu současný milenecký pár nezatížený minulostí přináší objektivnější názor.
Samozřejmě, tohle je jeden z výkladů, jak se dá Rouge vidět. Ovšem kromě dobových souvislostí přináší originální milostný příběh s působivou atmosférou a výbornými hereckými výkony.
(1) Jiný směr představovaly např. díla nepřátelsky zacílená na obyvatele pevninské Číny
(2) Šlo by sem zařadit i jiné Kwanovy filmy: Center Stage (1992), Red Rose, White Rose (1994)
(3) Scéna, kdy nedotčena prochází ulicí a za ní se odehrávají historické změny, to dobře znázorňuje
(2) Šlo by sem zařadit i jiné Kwanovy filmy: Center Stage (1992), Red Rose, White Rose (1994)
(3) Scéna, kdy nedotčena prochází ulicí a za ní se odehrávají historické změny, to dobře znázorňuje
Trailer: