Johnny Wang Lung Wei
Ve stínu Triády
王龙威
Johnny Wang
Wang Lun
Wang Lun Wei
Wong Lung Wei
NAR:14/7/1949 QUINGDAO
herec, režisér, akční choreograf, scénárista
Pan superpadouch
odkaz na filmografii
Je velice obtížné dohledat cokoli o tomto tajemném „padouchovi“ studia Shaw Brothers. Bylo by hezké domnívat se, že Wang Lung Wei byl infiltrován k hongkongskému filmu nějakou mocnou triádou, ale obávám se, že skutečnost je o hodně prostší.
Ve skiutečnosti se narodil v krásném přímořském městě Quingdao(pochází odtamtud velmi dobré pivo a taky Johnny...). Nebyl ze zrovna malé rodiny, měl dvě mladší sestry a tři mladší bratry, což je asi nejlepší průprava pro život plný boje. Už v devatenácti letech se oženil a o rok později byl otcem. A neživil se bojovým uměním, které měl jen jako koníčka od nějakých svých patnácti let.
Žádná triáda ho nezaměstnávala. Johnny se živil jako kytarista v nočním klubu a kromě rodiny si užíval japonských akčních filmů a bondovek. Jeho bojový styl skutečně nevypadá jako nádherný tanec ostatních filmových hrdinů. Johnny svůj chlapský styl brousil v karate, muay thai a kung fu praktikoval spíš okrajově. Byl prostě jedním z typů, který hongkongský film potřeboval. A režisér Chang Cheh měl absolutní čich na výborné herecké typy.
Wang Lung Wei se k filmu dostal v roce 1972, tedy ve svých dvaceti třech letech. Jeho první film režiséra Tiena Hana CHAOCHOW GUY
nebyl kdovíjaký trhák, ale Wang mohl začít. Tento film se mu časem dokonale vykouřil z paměti. Nepovažoval ho za důležitý. Důležité bylo setkání s Changem, který Johnnyho obsadil do své šaolinské série, kterou právě natáčel na Taiwanu.SHAOLIN MARTIAL ARTS (1974)
Chang hodil Wanga rovnou do vody a obsadil ho po bok svých oblíbených hvězd, Chi Kuan Chuna, Fu Shenga, Leunga Kar Yana a Gordona Liu. Nepochybil. Našel skutečnou budoucí hvězdu, která se proslavila mnoha ústředními rolemi. Ovšem ústředními rolemi s opačným znaménkem.
Wang neměl obličej milovníka, ani hrdiny. Neslušela mu bílá, a pokud se mu vůbec objevil úsměv na tváři, byl to vždycky spíš úšklebek. Chang Cheh si uvědomil, že najít vynikajícího padoucha je jako najít poklad. Našel poklad a začal zhusta využívat jeho potenciál.
Ve všech následujících filmech si Wang zahrál. FIVE SHAOLIN MASTERS (1974), MARCO POLO (1975), SHAOLIN TEMPLE (1976) a THE SHAOLIN AVENGERS (1976), to byla neuvěřitelná série a pro začínajícího herce katapult ke slávě.
Wang Lung Wei se hned od počátku nezastavil. Ročně natočil alespoň pět filmů. V roce 1979 dokonce jako herec figuroval v deseti snímcích. Většina z nich se proslavila a jen málo zapadlo. Wang se vezl na vlně popularity, i když se stigmatem zloducha.
Samozřejmě spolupracoval s klanem Lau. OstatněLau Kar Leung pracoval s Changem jako akční choreograf a vynikajícího herce si nemohl nevšimnout. Obsadil ho do všech svých slavných filmů, jako např.MY YOUNG AUNTIE(1981)
CAT VS. RAT (1982)
LADY IS THE BOSS(1983) nebo THE EIGHT DIAGRAM POLE FIGHTER (1983). To byl velmi dobrý tah, protože i přítomnost Wanga zaručovala kasovní úspěch. Díky svému kamennému obličeji, tvrdému způsobu boje a skutečně chlapské vizáži se stal Wang ikonou.
Jeho zloduši byli podlí, ale ne tak vychytralí, jako zloduši Fung Hak Ona. Byl boss anebo pravá ruka místního bosse. Nedokázal vypadat komicky jako Lee Hoi San a neměl v sobě potenciál dobra jako Yen Shi Kwan. A doba mu přála.
Od konce osmdesátých let totiž klasická schémata kung fu filmů přestávala táhnout a na jejich místo nastoupily triad a akční snímky s kriminálními zápletkami. Pokud někdo mohl plně těžit z těchto témat, byl to právě Wang.
THIS MAN IS DANGEROUS (1985)
první film, který Wang režíroval, byla akční krimi, ve které hrál hlavní roli Chin Siu Ho. Nedá se říct, že by šlo o obrovský kasovní trhák, ale Wang se v tomto žánru bezpochyby našel.
Ještě v témže roce natočil další ze série triad filmů, HONG KONG GODFATHER a pokračoval překvapivě romantickou komedií THE GIRL WITH THE DIAMOND SLIPPER
s Maggie Cheung v hlavní roli.
Samozřejmě se dál věnoval i herectví pod vedením jiných režisérů. Točil se Sammo Hungem, v Projectu A se objevil vedle Jackieho Chana, ale svou hereckou práci střídal s režijními pokusy. Po pravdě se jeho projektům příliš nedařilo a zvolna jich ubývalo. V roce 2000 natočil Wang svůj poslední film BARONESS, ale to už byl skutečně příliš velký propadák.
Naštěstí jako pilného herce Wanga uživila jeho hlavní profese. Špičkové padoušství.
Po roce 2001 Wang zmizel z filmového plátna i ze všech ostatních činností spojených s filmem. Nicméně zůstal jedním z korunních padouchů zlatého období kung fu filmů i ponurých triád.