07 októbra, 2008

LEE HOI SAN


Lee Hoi San
李海生
Lee Hoi Sang
Lee Hoi Shang
Li Hai Sheng


Nezapomenutelná lebka


odkaz na filmografii

Lidé na ulici ho poznávají a říkají si, to je ten zloduch, ten špatný chlap, ale Lee Hoi San nikdy nepatřil k zlým hochům. Ne ve skutečnosti. Poznámky lidí na ulici ho mrzely, protože se nikdy necítil být padouchem. Ve skutečnosti je tento pán nejen vynikajícím hercem ale zároveň skvělým bojovníkem a v civilu působí klidným, kultivovaným dojmem.

Lee Hoi San byl v sedmdesátých a osmdesátých letech velice vytíženým hercem. Své skvělé pohybové schopnosti získal ve škole pekingské opery madam Fan Fok Fa tak, jako mnozí jiní hongkongští herci.

K jeho spolužákům patří například jiný velepadouch Fung Hak On nebo Lam Ching Ying. Tato generace většinou skončila u filmu, kde zakořenila většinou ve vedlejších rolích nebo v kaskadérských skupinách. Lee Hoi San měl nespornou výhodu.

Byl nepřehlédnutelný už kvůli své výšce a nevšednímu obličeji, který ještě zdůrazňovala oholená hlava. U studia Shaw Brothers se začal brzy objevovat ve vedlejších rolích a postupně se zapisoval do paměti diváků, ale i režisérů a choreografů.
Jeho první film byl trefa do černého, alespoň, co se natáčení týkalo. YOUNG LOVERS ON FLYING WHEELS (1974)

sice není nijak slavný film, ale akční choreografii v něm dělali bratři Lau Kar Leung a Lau Kar Wing, což bylo pro pozdější Leeovu kariéru podstatné. I ve svém druhém filmu SHATTER (1974) se potkal s Lau Kar Wingem a v HEROES TWO (1974)

už mohl natáčet s hvězdami, jakými byli Alexander Fu Sheng a Chen Kuan Taipod režijním vedením Changa Cheh a choreografií opět, jak jinak, Lau Kar Leunga. Dá se tedy říct, že hned od počátku si Lee Hoi San nemohl stěžovat na příležitosti.

Jeho první rok u filmu byl bohatý na dobré snímky a tato tendence mu vydržela dlouhou dobu. V roce 1977 se objevil ve filmu dalšího excelentního režiséra, jakým byl John Woo LAST HURRAH FOR CHIVALRY. Tady už bylo jasné, že výrazný herec nezapadne. Studio s ním počítalo a klan Lau ho začal hojně obsazovat do svých filmů.

EXECUTIONERS FROM SHAOLIN (1977) SHAOLIN MANTIS (1978) HEROES OF THE EAST(1978) a THE 36TH CHAMBER OF SHAOLIN (1978) patří ke zlatému fondu a všude v nich je vidět Leeova tvář. Ale rodina Lau nebyla jediná, která v sedmdesátých filmech expandovala.

Část jejich kaskadérů a herců vedlejších i hlavních rolí se přelila ke studiu Golden Harvest a ke skupině Sammo Hunga. I Lee začal točit pro Samma a jeho padoušské rysy získaly na intenzitě, zvlášť ve spojení s mnoha komickými bradavicemi, parukami a vousy, které ve svých rolích vystřídal.

Navíc si Lee zkusil i komickou polohu svých zlounů, kteří tak nikdy nepůsobili démonicky jako padouši Leeova spolužáka Funga Hak On. Od svého prvního filmu u Golden Harvest MONEY CRAZY (1977) natočil Lee hezkou řádku filmů, aniž při tom zanevřel na Shaw Brothers.

WARRIORS TWO (1978), FOLLOW THE STAR (1978), KNOCKABOUT (1979), THE YOUNG MASTER (1980), THE MAGNIFICENT BUTCHER (1980)nebo PROJECT A (1983) je jen nepatrný výčet úspěšných snímků, ve kterých účinkoval. Jediné, co ho mrzí je, že nikdy nemohl předvést všechno, co z Wing Chun doopravdy umí.

V osmdesátých letech Lee objevil televizi a pomalu se zaměřil na toto médium. Od roku 1990 až do dneška natočil už jen třináct filmů. Zlatá léta skončila, ale holohlavého Lee Hoi Sana si bude každý pamatovat ještě dlouho.