07 októbra, 2008

TI LUNG


Ti Lung
狄龍
Di Long
Di2 Long2
Dik Loong
Dik Lung
Din Lung
Tam Fu Wing
Tommy Tam
Tommy Ti Lung

Syn lepších zítřků

odkaz na filmografii

Byl nejkrásnější ze synů velkého kmotra Changa Cheh a tak často hrál s Davidem Chiangem ve filmech, které vyprávěly o mužném přátelství, bratrství a oddanosti až za hrob, až si lidé začali šuškat, že mezi kmotrovými hochy to jiskří trochu víc, než by bylo zdrávo.


Mluvilo se o jeho sklonech k alkoholismu, gamblerství a nenávisti k jeho filmovému dvojčeti. Klepy patří k bulváru a k lidem, kteří příliš vyčnívají a jejichž sláva překročí obvyklou mez. Ti Lung byl ve své době skutečně slavný.

Narodil se 3. 8. 1946 (možná také 19. 8. 1946) v Xinhui (Guandong), ale vyrůstal v centru dění, tedy v Hong Kongu, kde navštěvoval Eaton College. Žít v Hong Kongu znamenalo střetávat se s filmem pravidelně a Ti Lung, tehdy ještě Taam Fu Wing (Tam Furong) film miloval.

Hrdinou jeho dospívání byl Jimmy Wang Yu, jednoruký šermíř, idol, vytvořený Changem Cheh. To kvůli němu se začal učit gymnastiku a wing chun u mistra Chu Wana a kvůli němu si začal formovat postavu, která se později stala předmětem obdivu vzdychajících dívek.

Přátelé ho přesvědčovali, aby zkusil konkurz a mladík bez zkušeností je poslechl. Když našel v novinách inzerát na konkurz do nového filmu Changa Cheh, nezaváhal. Jeho odvážný tah vyšel. Ostatně, byl by div, kdyby si Chang nevšiml někoho takového.

Sám Ti Lung líčil konkurz jako hodně obtížnou zkušenost, fyzicky i psychicky náročnou. Prošel a podepsal osmiletou smlouvu o spolupráci se Shaw Brothers. Stal se jedním ze synů velkého kmotra a zůstal u Shaw Brothers velikou část své kariéry.

Málokomu se stane, aby hned svou prvotinu točil po boku vysněného idolu, ale on měl štěstí. RETURN OF THE ONE-ARMED SWORDSMAN (1969) s Jimmy Wangem Yu v hlavní roli mu splnil všechny sny. A to ještě začínající herec netušil, že jeho kariéra vyletí strmě nahoru hned od počátku. Režisér s ním počítal.
Dva nové objevy, David Chiang a Ti Lung byli obsazeni do filmu HAVE SWORD, WILL TRAVEL

který vznikl také v roce 1969 a režisér začal okamžitě pracovat na jejich image. O jménu Davida Chianga jsem už psala. Ti Lung je dalším velice podařeným pseudonymem dokazujícím, jak moc Číňané milují hry se slovy a s významy. Ti Lung je zemský drak, císařský symbol moci a síly. A jeho výslovnost se podobá jménu Delon, tedy jménu Ti Lungova evropského vzoru Alaina Delona.

Nově vytvořené idoly se musely ještě formovat. Studovali přímo u Shaw Brothers herectví a bojové styly, které neovládali. Náročná výuka je ale neomlouvala ze samotného filmování. Chang točil rychle a doby vzniku jednotlivých kusů jsou pro dnešní tvůrce nepředstavitelné. Jeho herci museli tvrdě pracovat. Bylo potřeba hodně muziky.

A začátečníkům zatím nevadilo, že za málo peněz. Byli na počátku, okouzlení světem kolem sebe a tím, že oni sami se teď stávají vzory pro diváky, kterými ještě před nedávnem sami byli. Pro Davida Chianga byl svět filmu hmatatelnější. On sám se v atelierech takřka narodil a hrál už od dětství. Pro Ti Lunga to byl ale určitě opojný pocit.

Ve filmu DEAD END (1970) si Chang Cheh poprvé zaexperimentoval s formátem, který později rozvinul v dalších skvělých filmech podobného ražení. Chtěl čínskému publiku představit nový typ hrdiny, který v sobě spojí čínské wuxia pian s jeho epickou monumentalitou, tvrdé, syrové kung fu a evropskou stylovost rebelů Branda, Deana nebo právě Delona.

Vzniklo Changovo „násilné kung fu“, ve kterém se rebelsky vypadající mladí muži pohybují v poloprázdných ulicích malých měst a umírají stejně jako protagonisté wuxia snímků, tedy s hrudníky zborcenými krví a pěstmi pevně zaťatými. A režisér stvořil kultovní „Deadly Duo“ David Chiang-Ti Lung, které dokázalo formě „násilného kung fu“ udělat parádní reklamu.

VENGEANCE! (1970) proslavil hlavně Davida Chianga a od tohoto filmu se mezi dvojicí vytvořil malý, ale patrný odskok.

David byl nesmírně talentovaný a charismatický herec, který na sebe dokázal stáhnout pozornost. Ti Lungův projev, hlavně v těchto raných filmech nepůsobil vyzrále a zdálo se, že jeho potenciál tkví v boji anebo statických, víc hrdinských pózách.

Působil jako Davidův bodyguard anebo jako…ano, tady začaly vznikat dohady o sexuální orientaci obou idolů. Režisér Chang si potrpěl na silná slova o mužném spojenectví a nebál se postavit herce blízko k sobě. Jejich něžné, láskyplné pohledy a procítěné doteky v THE NEW ONE-ARMED SWORDSMAN (1971)

kde navíc ještě výrazněji trčí nepoměr mezi postavením obou protagonistů, opravdu dráždí představivost každého všímavějšího (a mnohdy i naprosto nevšímavého) diváka. Ti Lung tu představuje mladého, naivního, ale schopného hrdinu

který se postaví v souboji hlavnímu padouchovi, předtím ale pozná jednorukého šermíře (Davida Chianga), kterému se stane oddaným přítelem a plánuje s ním i svou budoucnost. Hlavní hrdina je tu ale David. To on trpí svým nedobrovolně dobrovolným postižením, to on se po přítelově násilné smrti sebere a vykoná pomstu. Zaostřeno bylo na Davida. Ti Lung se za ním rozprostíral jako malebná krajina.

A rozprostíral se i v jiných skvělých filmech.
V KING EAGLE (1971) Ti Lung ztvárnil hlavní roli a s podivem byl „kmotrem“ obsazen sám, bez Davida. Katastrofa se sice nekonala, ale když srovnáme jiné filmy tohoto období, King Eagle moc netáhne.

Ti Lung určitě měl na hlavní roli a film má i jiné slabiny, než jeho nevýrazný projev, který zajiskří jen v bojových sekvencích, ale David Chiang tu prostě chyběl. A jako by jeho absence Ti Lunga svazovala, ještě nemohl dokázat, že je opravdu dobrý herec.

THE DUEL (1971) byl dalším drsným filmem v rebelském duchu a Ti Lung v něm znovu mohl tvořit krajinný ráz Davidova herectví. Souboje muže proti muži a vysoká stylizovanost záběrů tu získala na intenzitě.

Umělou krví se barvily dýky i šaty herců a obdivovatelky si mohly v mnoha záběrech užít pohledu na Ti Lungovo tetování zahrnující motýla na hrudi a kotvu s vlaštovkami na pažích, které později prosvítalo pod make upem i v mnoha wuxia filmech, kam se moc nehodilo.
Stejný rok, podobný název. DUEL OF FIST , film z boxerského prostředí byl posledním rebelským snímkem roku 71 a opět malinko postrčil Ti Lunga na cestě k vlastnímu výrazu.

A protože byl zjevně rok 1971 velmi plodný na kasovní trháky, režisér Chang ještě vypustil do kin THE DEADLY DUO, film, na rozhraní kung fu a wuxia pian. Deadly duo opět schématicky upozadilo Ti Lunga, ale jeho epické vyprávění a spousta prolité hrdinské krve z něj udělal trhák. Vražedná dvojčata vyrazila do roku 1972.

YOUNG PEOPLE zahájili rok 72 stylově, v duchu amerických filmů. Moderně laděné romantické drama vyprávějící o gradujícím konfliktu hudebního a sportovního klubu je krásnou ukázkou Changových geniálních schémat a vášní.

Ženy jsou tu sice výraznými postavy, ale v Changově podání jsou jen zdrojem konfliktů a narušují jak harmonii mužského světa, tak jeho touhu po krásném boji. V tomto filmu Ti Lung potkal dalšího osudového „bratra“, který Deadly Duo rozšířil o svou přítomnost a železný trojúhelník Chang Cheh –David Chiang-Ti Lung změnil geometrický tvar.

Chen Kuan Tai trochu narušil nepoměr mezi Davidem a Ti Lungem. Pokud hrál s oběma v nějakém filmu (a nebylo jich tolik, jak by se na první pohled mohlo zdát), Ti Lung mohl vyniknout, protože Chen malinko srazil hrany Davidova primátu. Po Young People se sice na okamžik ztratil do jiných projektů a nehrál ve dvou epických filmech THE WATER MARGIN a TRILOGY OF SWORDSMANSHIP, ale objevil se záhy ještě ten samý rok ve válečném filmu FOUR RIDERS, který se odehrával za korejské války.

Konečně mohl Ti Lung zabodovat i v hlavní roli. Nabral dostatek zkušeností a jeho hrdina Wu Sung z filmu DELIGHTFUL FOREST přesvědčivě dokázal, že i bez Davida může Ti Lung existovat a hrát.

Ovšem doba jeho odloučení ještě zdaleka nenastala. THE ANGRY GUEST, poslední film roku 1972 ho vrátil k dvojčeti a v podobném duchu se nesla i další herecká léta.
Nastaly roky velké slávy, ale také velkých pomluv. David Chiang se v roce 1972 oženil, čímž trochu zmírnil narážky na svůj vztah s Lungem, ale Lung sám si docela užíval popularity.

Dostal se i do konfliktu se zákonem kvůli rvačce a byl zatčen.Chang Cheh musel zasáhnout a předpokládám, že to nebyla ojedinělá událost v trochu bouřlivějším životě mladé hvězdy.

Číňani jsou obecně hraví a Ti Lung rád hrál. Vzhledem k tomu, že jeho výdělky nebyly nijak závratné, občas se dostával do potíží, ze kterých ho opět vysekával padrino.

Navenek idylické vztahy začaly zíkávat trhliny. Obrovské množství práce herce muselo ubíjet, oddech jim byl dopřán málokdy a vlastně neustále byli spolu.

Myslím, že je docela pochopitelné, že se během 70. let David Chiang a Ti Lung nemuseli stejně, jako jejich manželky.

Ti Lung se oženil až v roce 1976 s herečkou To Man Ming. Fotografie krásného páru prolétly tiskem a dychtivě se čekalo na to, až přijdou milostné aféry. Ke smůle klepen se nestalo a Ti Lung se svou ženou žije dodnes.

THE BLOOD BROTHERS(1973)je určitě nejsilnějším snímkem slavné trojice a Ti Lung v něm poprvé překonal svého věčného rivala. Jeho kultivovaný a nadaný válečník, kterého chorobné ambice přivedou nejen k postu generála, ale také k činům, za které nakonec zemře rukou svého pokrevního bratra a mstitele Davida Chianga mu vynesl ocenění za nejlepší mužský herecký výkon. Důležité ale je, že tento film byl neuvěřitelně dobrý a stojí rozhodně za vidění.

Stejně jako David Chiang se i Ti Lung pokusil několikrát o režii, ale po dvou pokusech (YOUNG LOVERS ON FLYING WHEELS a THE YOUNG REBEL) své snahy vzdal.
Po napjatém období a odchodu Changa Cheh na Taiwan se železný trojúhelník začal rozpadat.

David Chiang se víceméně odloučil a jeho návraty byly čím dál tím řidší. Chang točil šaolinskou sérii s Fu Shengem, ve které se Ti Lung jen mihnul a tak nezbývalo, než začít spolupracovat s jinými režiséry.

David Chiang mu dal výbornou dramatickou příležitost ve svém druhém filmu THE DRUG ADDICTS (1974)

což trošičku popírá zvěsti o jejich vzájemném odporu, Ho Meng Hua ho obsadil do filmu BLACK MAGIC (1975), Lau Kar Leung do SPIRITUAL BOXER (1975), Li Han Hsiang do THE EMPRESS DOWAGER (1975).

A i když si Ti Lung ještě několikrát zahrál pro Changa, například v 7 MAN ARMY

nebo NAVAL COMANDOS, jeho kariéra se obrátila k nepříliš podařeným taiwanským snímkům.

Pro mě osobně zazářil ve filmu režiséra Toong Gai OPIUM AND THE KUNG FU MASTER (1984), kde ztvárnil mistra kung fu, závislého na opiu, který se musí utkat nejen se svou závislostí, ale i s dávným hereckým partnerem Chen Kuan Taiem.

Z propadu do béčkové kategorie ale Ti Lunga dostala výjimečná příležitost. Role, díky níž zastinil konečně své dvojče nebyla v režii Changa Cheh, ale její kouzlo dostalo celou Čínu. V roce 1977 natočil Chu Yuan příběh, vycházející ze slavné literární předlohy spisovatele Gu Longa. SENTIMENTAL SWORDSMANvypráví o největším hrdinovi Wulinu, Li Xin Huanovi, jehož malé dýky nikdy neminou cíl a jehož srdce se topí ve vleklé melancholii kvůli ztracené lásce. Swordsman je klasické kostýmní wuxia, které možná nezaujme evropského diváka, ale jeho skutečně čínský charakter spojující literátskou ušlechtilost s filosofií bojových umění je velice stylový.Krása předlohy nijak neutrpěla, naopak, Ti Lung ztvárnil hrdinu natolik přesvědčivě, že si ho snad samotný autor vysnil. Jeho křehká něha kontrastující s bojovými schopnostmi okouzlila diváky všech generací. Mladí hltali vynikající akční choreografie a staří si užívali klasické podoby swordplay i filosofických myšlenek.Ti Lung si zahrál i ve dvou dalších pokračování tohoto filmu a opět okouzlil své příznivce.


U režiséra Chu Yuana potom zůstal a stal se ikonou kostýmního swordplay. V CLANS OF INTRIQUE (1977)

opět představoval Chu Liu-hsianga, tentokrát v roli vyšetřovatele mysteriózních vražd klanových vůdců a ve výtečném filmu AVENGING EAGLE (1978)

se znovu setkal s Fu Shengem. Hrál tu muže vychovaného vůdcem vražedného klanu, který skrz poznání lidské dobroty dojde k osvobození a touze po spravedlivé odplatě, sám ale nemůže žít s nálepkou vraha.

Tyto role se s Ti Lungovou podstatou dokonale spojily a seděly mu víc, než role mladých rebelů. Ovšem i přes velký úspěch nastával soumrak swordplay a Ti Lung rozhodně neměl na akční komedie. I když si zahrál s Jackiem Chanem v DRUNKEN MASTER II.

u Golden Harvest se prosadit nemohl. Byl prostě starší generací a neseděl k dynamickým kung fu hrdinům. Na konci 80. let se zdálo, že Ti Lung končí.

Až na příležitostně dobré role šla jeho kariéra dolů. V roce 1986 se mu ale zjevil anděl. Žák a ctitel Changa Cheh John Woo nezapomněl na idoly, se kterými umělecky vyrůstal a obsadil Ti Lunga do nádherného snímku A BETTER TOMORROW.

Akční triad film protkaný prvky klasického wuxia žánru se stal kultovní záležitostí a odborník na padělání bankovek, mafián Ho, který se kvůli svému bratrovi Kitovi, policistovi chce změnit a dát na správnou cestu je Ti Lungovým velikým pomníkem.

Ve dvojce, která je mnohem lepší, než první díl si sáhl určitě na nejvyšší metu své kariéry a jako idol odešel důstojně, s katanou v ruce, prostříleným tělem, po boku Chow Yun Fata a Deana Shek Tiena.

Neodešel samozřejmě úplně. Hrál dál a začal se orientovat na televizi, ale Lepší zítřek zůstal skutečným závěrem jeho hvězdné cesty.

V dnešní době si Ti Lung zahraje jen příležitostně a užívá si spokojeného odpočinku se svou ženou. Pro své ctitele ale zůstává navěky jedním ze symbolů nejslavnější éry hongkongského filmu a jeho „hrdinského krveprolití“.

Ostatně, jeho tvář zdobí i plochu mého počítače a část mého mozku si nikdy nepřipustila, že krásný Ti Lung už dávno zestárnul.