Ranou čínskou kinematografii lze obecně rozdělit do těchto období:
1.) Prehistorické (1895-1904)
2.) Experimentální (1905-1921)
3.) Doba rozkvětu (1922-1930)
4.) Reformní (1931-1937)
5.) Období polarizace (1937-1945)
6.) Období renesance filmu (1946-1949)
Čím víc se člověk zahrabává do čínských filmů, tím víc zjišťuje, že ví zatraceně málo o celé šíři této svébytné kinematografie. Z raných filmů se nedochovalo takřka nic, nebo jen útržky, pečlivě schované ve filmových archivech. Přesto o nich můžeme dohledat informace a najít alespoň pár fotografií. Nevím, jestli jsou němé snímky a skutečně staré filmy atraktivní pro běžného (i nadšeného) ctitele asijské tvorby, ale na druhou stranu není špatné vědět, z jakých kořenů vyrůstal celý ten svět čínských pohyblivých obrázků.
Raná čínská filmová tvorba se začíná rokem 11. 8. 1896 v Šanghaji, kde bylo uvedeno první promítání. Nešlo samozřejmě o film, ale o seznámení Číny s fenoménem pohyblivých obrázků. Na skutečný první film si čínské publikum muselo počkat až do listopadu 1905, kdy společnost Beijing Fengtai Photo Studio představovaná producentem Ren Jingfengem uvedla filmové zpracování klasické čínské opery The Battle of Dingjunshan se slavným představitelem hrdinských operních typů Tanem Xinpei. Vím, že se z tohoto filmu zachovalo několik scén, ale jestli v nějakém filmovém archivu existuje celý, to netuším.
Filmový svět se ale nezačal formovat v Hong Kongu, jak by možná někdo čekal. Jeho centrem, se stala Šanghai, kde byla v roce 1909 založena první skutečná filmová společnost Asian Film Company. Jejím zakladatelem nebyl Číňan, ale ruský Američan židovského původu (možná měl předky Číňany a podle jména snad i Čechy)
BENJAMIN BRODSKY
Tento zajímavý producent (narozený patrně v roce 1875 v ruském Toktarinu)si skutečně zaslouží titul krále čínské kinematografie. Kromě toho, že založil produkční společnost, také rozvíjel distribuci a sám režíroval. Ovšem filmový průmysl v Číně samozřejmě neexistoval, takže Brodsky zpočátku místnímu publiku nabízel hlavně zahraniční krátké filmy, které distribuoval po všech velkých městech. Ovšem v roce 1909 už Brodsky uvedl v Šanghaji film Stealing a Roast Duck, čímž zahájil podporu nově vznikající původní tvorby.
Chuang Tzu Tests His Wife z roku 1913 už je opravdový čínský film, o kterém lze dohledat podstatné informace.
Tento film o historce ze života taoistického filosofa Zhuangziho režíroval Li Minwei a sám si zahrál hlavní roli Zhuangziho manželky.
Režisér tohoto snímku Li Minwei (1893-1953) se narodil v Japonsku, ale ovlivněný Sun Yat Senovou politikou odešel do Číny, kde se stal stěžejní osobností nově vznikajícího šanghajského filmového průmyslu a hlavním režisérem zlatých let šanghajské tvorby. V roce 1923 založil Minxin (China Sun) Film Company v Hong Kongu a v roce 1930 spoluzakládal slavné studio Lianhua Film Company. Jeho odkaz stále žije v jeho pravnučkách, herečkách Gigi Lai a Lai Suen.
Benjamin Brodsky ovšem čínskou kinematografii ovlivňoval ještě nějakou dobu. Zachoval se například jeho snímek A Trip Through China z roku 1917 a o rok později se na plátna dostal další Brodskeho film Beautiful Japan, ve kterém Brodský zachytil běžný život v japonských městech.
Raná čínská tvorba končí na počátku 20.let, kdy začalo vznikat širší spektrum filmových společností, a Šanghaj mohla zazářit v plném lesku.
ODKAZY:
Vintage Chinese Cinema
Old School: A Century of Light and Shadow 1905-2005
HK Film Archive
Electric Shadows
Shanghai Film History before 1949
wikipedia