17 októbra, 2008

Last Hurrah for Chivalry







Původní název:
豪俠 / Hao xia / Hou hap (1979)
Země:
Hong Kong
Režie:
John Woo
Obsadzení:
Wei Pai, Damian Lau, Lau Kong, Lee Hoi San, Ngai Chau Wah, Cheng Lei, Fung Hak-On, Chin Yuet-Sang, Cheung Hung-Cheong, Wang Kuang-Yu, aj.

CSFD / IMDB / HKMDB / HKCINE



Ještě před tím, než se proslavil svými heroic bloodshed opusy, natočil John Woo Last Hurrah for Chivalry (Hao xia), wuxia film známý dnes spíš fandům žánru, než širšímu publiku - a asi nebudu daleko od pravdy, když řeknu, že Hao xia je dokonce známější fandům žánru, než fandům Johna Woo. Ovšem právě těm bych ho vřele doporučila. Wooův rukopis je totiž už v tomhle kousku velice zřetelný, a přestože hlavní hrdinové jsou vyzbrojeni zbraněmi nikoli střelnými, nýbrž chladnými, Hao xia se s Lepším zítřkem, Killerem a ostatními mladšími brášky může směle postavit do jedné řady. Je totiž variací na velmi podobné motivy a není o nic méně kvalitní.

Ko Pang (Lau Kong) se zrovna s plnou parádou žení, když do jeho domu vtrhne jeho úhlavní nepřítel Pak (Lee Hoi San) s bandou svých lidí a pozabíjí, co se dá. Unikne jen těžce raněný Ko a jeho nejvěrnější (což nezahrnuje nevěstu, která, jak se ukázalo, byla v holportu s Pakem). Svatba pokažená v tak velkém stylu samozřejmě volá po odvetě - zvlášť když Ko přišel nejen o nevěstu a klidné spaní, ale i o dům (odkud se Pak poté, co předčasně ukončil svatební hostinu, jaksi opomenul vypakovat).



Ko prosí svého mistra o darování nebo aspoň zapůjčení "Moonlight" meče; co přesně ten meč umí, se sice nedozvíme - ale Ko je přesvědčen, že bez něj nemá proti Pakovi šanci, zato s ním možná ano, z čehož se dá usuzovat, že "Moonlight sword" je dost šikovná věcička. Mistr (Cheng Lei) ale odmítá vyhovět - s tím, že člověk musí nejprve očistit svou mysl od špatných a škodlivých myšlenek (jako je např. touha po pomstě) chce-li být onoho meče hoden. Ko tedy musí najít někoho, kdo za něj udělá špinavou práci - a poučen v tom smyslu, že "ti nejlepší se nedají koupit za peníze", začne velmi cílevědomě navazovat přátelství s nejlepším swordsmanem ve městě.
Tím je Cheung Saam (Wei Pai), dosud neporažená jednička wulinu v souboji na šavle, momentálně v bojovnickém důchodu, s rukama plnýma práce a hlavou plnou starostí. Matka je těžce nemocná, sestra by se ráda vdala a v baráku (vlastně spíš baráčku) ani tael. No a pak je tu ještě Cheungův zbrusu nový kamarád Tsing Yi (Damian Lau) - tulák, assassin, alkoholik a mistr meče. Do příběhu vpadne do slova a do písmene po hlavě (až uvidíte, pochopíte) - a záhy s Cheungem naváže pozoruhodné - typicky 'woovské' - přátelství.


Že Cheung bojovnický důchod nakonec opustí, a že Tsing Yi stane jako "bratr ve zbrani" po jeho boku, asi netřeba zdůrazňovat. Last Hurrah for Chivalry vévodí motivy jako čest, pomsta, sebeobětování - a především kamarádšoft; tedy témata, na jaká jsme od Johna Woo všichni zvyklí. V Cheungovi a zejména pak v Tsing Yim se už dají bezpečně rozpoznat rysy jejich proslulejších následovníků, jako jsou např. Tequila a Alan nebo Ho a Mark. Zatímco Cheung zastupuje spíš ten dobrosrdečný, přímočařejší typ, Tsing Yi předznamenává sofistikovanější a komplikovanější z Woových hrdinů. Sám Woo se ostatně vyjádřil v tom smyslu, že Mark Gor z A Better Tomorrow je v zásadě Tsing Yiho rip-off.
Last Hurrah stojí za vidění z celé řady důvodů - ale je to právě ústřední dvojka protagonistů, z níž tenhle film čerpá asi nejvíc šťávy. Nejenže jsou Cheung a Tsing Yi ohromní sympaťáci, ale mezi Wei Paiem a Damianem Lau to navíc na plátně naprosto skvěle klape. A - teď vyslovím něco poněkud kacířského - zatím jsem u Wooa neviděla buddies, kterým by to fungovalo líp.



Kombinace Cheungovy odzbrojující naivity a Tsing Yiho rozverné únavy profesí a životem hází úžasnou jiskru, kdykoli se ti dva potkají ve společné scéně.
Pro lidi znalé filmů Johna Woo by nemělo být žádným velkým překvapením, že homosociální faktor místy dosahuje kritických hodnot. Některé scény působí v rámci momentálně převládajícího "interpretačního paradigmatu" vysloveně přihřátě (a něco mi říká, že v devětasedmdesátém dost možná působily podobně). Posouzení toho, nakolik je to dobře nebo špatně, je samozřejmě záležitost velmi individuální...;-)



Z obou hlavních představitelů je tím herecky schopnějším a vyspělejším bez debat Damian Lau, pro něhož bylo Last Hurrah první velkou filmovou příležitostí (do té doby hrál v televizních produkcích), a jehož herecký projev je pestřejší a civilnější. Wei Pai ale rozhodně není špatný - naopak. Last Hurrah se dá s klidem označit za jeden z vrcholů (ne-li absolutní vrchol) jeho trestuhodně krátké filmové kariéry - a není sebemenší problém mu Cheunga uvěřit.


Ostatní figury se ale vedle hlavních protagonistů určitě neztrácejí. Především po čertech charismatický manipulátor Ko Pang (výborně ztvárněný Lau Kongem) velmi úspěšně vyvolává celou škálu pocitů od soucitu a sympatií až po mrazení v zádech - a bezpochyby je jednou z nejkomplexnějších a nejzajímavějších postav celého filmu. Brutální Pak v podání tradičně skvělého Lee Hoi Sana je ve svém zlodušství hodně nekomplikovaný, ale o to působivější. A i relativně marginální postavy jako prostitutka zamilovaná do Tsing Yiho (Ngai Chau Wah), arogantní šermíř Pray (Fung Hak-On), či Koův "společník v modrém" (Cheung Hung-Cheong) mají ve filmu své nezastupitelné místo a zanechávají poměrně hluboký a trvalý dojem. Fanoušky Shaw Bros pak dozajista potěší veterán Cheng Lei v roli mistra a Wang Kuang-Yu coby jeden z Koových mužů.


Akce v Last Hurrah for Chivalry je oproti většině Shaw Brothers šermíren rychlejší a nápaditější, ale pořád je to old-school balet. Na wire-fu můžete směle zapomenout a na nějaké zběsilé tempo rovněž. Choreografie je ale poměrně vynalézavá, elegantní a efektně kombinuje zbraně, údery a kopy. Navíc je nasnímaná dynamicky, ze zajímavých úhlů a za hojného využití slow motion (se kterým Woo už v devětasedmdesátém pracoval velmi dovedně). V podstatě na všechny souboje v Last Hurrah se mi dívalo jedna radost (hlavně akční jízda, jež vyplňuje převážnou část závěrečných čtyřiceti minut, je strhující), ale duel mezi Prayem a Cheungem, k němuž dojde asi v polovině filmu, v mém osobním žebříčku jasně vede co do elegance a atmosféry.

Choreografie, provedení, kamera, westernový feel - všechno v oněch čtyřech minutkách je - odpusťte ten výraz - neuvěřitelně *vymazlené*.
Nakolik se akce v Last Hurrah bude líbit, samozřejmě závisí na osobních preferencích. Má sice potenciál oslovit širší spektrum lidí, ale old-school fandové si bezpochyby smlsnou víc.


Asi největší potenciální problém s Last Hurrah for Chivalry spočívá v jeho žánrové -- říkejme tomu flexibilita... Wuxia maniakům je Last Hurrah příliš kung-fu. Kung-fu maniakům je zas málo kung-fu. Jedni vychvalují první polovinu, která se zabývá budováním atmosféry a charakterů a navazováním vztahů, a s despektem shazují akční druhou půlku. Ortodoxní vyznavači akce, akce a zase akce pro změnu shledávají první polovinu nudnou. A spoustě lidí vadí komediální scény, které jsou místy do okolního kontextu vlepeny poněkud necitlivě, a k jejichž zařazení byl Woo nejspíš dotlačen studiem (komedie byly na přelomu 70. a 80. let velmi v kurzu). Slapstickové scény jsou skutečně asi tím potenciálně nejbolavějším místem; je dost pravděpodobné, že pokud si s tímhle druhem humoru zrovna netykáte, některé momenty (byť jich není mnoho) vám budou vysloveně vadit.



Last Hurrah for Chivalry není dokonalý film. Kriticky uvažující divák by jistě nedostatky našel. Ať už je to (minimálně oproti Shaw Brothers spektáklům, jimž je Last Hurrah poklonou) relativně skromná výprava, jistá žánrová rozpolcenost nebo lehce nevyrovnané tempo, které člověku může a nemusí vyhovovat...Přesto má tenhle film svoje specifické kouzlo, jež dokáže případné nedostatky celkem spolehlivě přebít, nacházíte-li se na té správné vlně.



Last Hurrah sice není průkopnický snímek, ale disponuje jímavým, jen zdánlivě jednoduchým příběhem, který skýtá celou řadu příležitostí k zamyšlení, pokud se do něj opravdu ponoříte, a umí vzít za srdce a za límec s nevídanou silou. Mě drží v klepetech doteď. Moje subjektivní hodnocení je tím pádem stoprocentní - 10/10.
S ohledem na nedostatky výše zmiňované by pokus o objektivní hodnocení skončil na o něco opatrnějších 8.5/10. Procenta si samozřejmě uberte či přidejte v závislosti na tom, nakolik jste nebo nejste old-school fanda.


...pro HK fangirls: Wei Pai v jedné z hlavních úloh... Ze všech povrchních důvodů pro zhlédnutí Last Hurrah tenhle hraje absolutní prim, mj. i proto, že jinak je Wei poměrně vzácné zboží, v tak fajnové roli tuplem...;-) Damian Lau není o nic méně roztomilý a jestli po zkouknutí tohohle filmu nebudete chtít jednoho Tsing Yiho domů, je s vámi něco v nepořádku (anebo jste heterosexuální chlap). Lau Kong vypadá taky víc než k světu a Fung Hak-On, ač na první pohled relativně neatraktivní, je takovej frajer, že nějaké "na první pohled" vám už při druhém pohledu bude šumák. Holky... Na co čekáte? :-)
(Na své si nakonec přijdou i pánové, protože Ngai Chau Wah je prostě nádherná.
Trailer:

Kitano si myslí...
Ikeď sa Maedhros snaží na vec pozerať aj kritickým pohľadom, ja by som to v tomto prípaďe nedokázal. LAST HURRAH PROSTE NIET ČO VYČÍTAŤ! Prenádherný žánrový snímok, ktorý by mohol zachutiť dokonca aj tým divákom, ktorí wuxia príliš nepozerajú.

Miklaras si myslí...
Tenhle článek mě pořád baví i přesto, že styl MaedhRosina psaní znám. Už na Charentonu mě dostaly popisky k fotkám, bez kterých si další shlédnutí Last Hurrah neumím představit. Zvlášť Lee Hoi Sanův dešvorc se mi zaryl do mozku. Jinak, tohle je wuxia s puncem nejvyšší kvality. Co je na něm absolutně špičkové,dialogy.Scénář tu předstihl svou dobu a hlavně typicky čínské pojetí.